wedfw

در حالی که بیم گسترش جنگ بین اسرائیل و حماس به یمن می رود، حضور میدانی‌ِ کم‌تر مورد توجهِ ارتش ایالات متحده روی زمین در این کشور جنگ‌زده، ظرفیت تعمیق دخالت آمریکا در درگیری منطقه‌ای را بالا برده است.

به گزارش سرویس جهان مشرق، در حالی که جنگ اسرائیل و حماس به یمن گسترش یابد، نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده مستقر در آن‌جا می توانند موجب پیچیده‌تر شدن شرایط ژئوپلیتیکی منطقه شوند.

پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی «The Intercept» روز شنبه(۴ نوامبر) گزارش داد که در حالی که بیم کشیده‌شدن جنگ بین اسرائیل و حماس به یمن می رود، حضور میدانی‌ِ کم‌تر مورد توجهِ ارتش ایالات متحده روی زمین در این کشور جنگ‌زده، سایه‌ی تعمیق دخالت آمریکا در درگیری را گسترش می دهد.

مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست

حضور کماندوهای آمریکایی در یمن می‌تواند پای آمریکا را به جنگ غزه بکشد

روز دوشنبه، نیروهای یمنی موشک‌های بالستیک و کروز به سمت اسرائیل شلیک کردند. به گفته بروس ریدل، تحلیلگر و کارشناس سابق سیا در منطقه، در این حمله اولین باری بود که پس از شلیک موشک های اسکاد توسط صدام حسین، رهبر عراق، در سال ۱۹۹۱، موشک های بالستیک به سمت اسرائیل شلیک می شد. استفاده از موشکهای بالستیک نشان‌دهنده ظرفیت بالای تشدید تنش است که نشانگر تهدید پررنگِ شعله‌ورشدن یک جنگ منطقه ای با حضور نیروهای آمریکایی در نزدیکی آن است.

تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه‌ی کوئینسی برای حکومتداری مسوولانه(یک اندیشکده در واشنگتن که از سیاست خارجی محدود حمایت می کند)، گفت:

"بهترین استراتژی برای جلوگیری از گرفتارشدن در یک جنگ دیگر در خاورمیانه این است که در وهله اول نیروهای غیرضروری در منطقه نداشته باشیم – و کسانی را که اکنون آن‌جا هستند به خانه بازگردانیم. "

پارسی تاکید کرد:

"حضور نیروها در آن‌جا آمریکا را امن‌تر نمی‌کند، بلکه آمریکا را بیشتر در معرض خطر جنگ دیگری در خاورمیانه قرار می‌دهد. "

اگرچه حجم ردپای عملیات ویژه آمریکا در داخل یمن کاهش یافته و نزولی شده است - ایالات متحده از سال ۲۰۰۰ در آنجا درگیر جنگ بوده است - کاخ سفید در ژوئن فاش کرد که ایالات متحده نیروهای "رزمی" در یمن دارد. کاخ سفید در بخشی از آخرین گزارش قطعنامه اختیارات جنگی خود به کنگره که قبلا گزارش نشده بود، فاش کرد:

«پرسنل نظامی ایالات متحده برای انجام عملیات علیه القاعده در شبه جزیره عربستان و داعش در یمن مستقر شده اند.»

حضور کماندوهای آمریکایی در یمن می‌تواند پای آمریکا را به جنگ غزه بکشد

{انصارالله یمن} به‌عنوان هدف رسمی مأموریت نیروهای ویژه ایالات متحده در یمن ذکر نشده‌اند، اما پنتاگون از اختیارات خود در جنگ با دولت اسلامی برای حمله به گروه‌های تحت حمایت ایران در جاهای دیگر استفاده کرده است. هفته گذشته، ایالات متحده دو تأسیسات مرتبط با شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه را به تلافی حملات گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران به تأسیسات ایالات متحده در منطقه بمباران کرد.

با این حال، تحلیلگران هشدار دادند که نباید بدون داشتن هیچ مدرک متقنی، حمله حوثی‌ها را به عنوان بخشی از کمپین نظامی گسترده‌تر از طرف ایران در نظر گرفت.

پل پیلار، کارشناس ارشد غیرمقیم در مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه جورج تاون، به اینترسپت گفت:

"باید در تفسیر حمله موشکی به عنوان بخشی از استراتژی بزرگ «محور مقاومت» تحت رهبری ایران محتاط بود. حوثی‌ها، علی‌رغم حمایت‌های مادی ایران، تصمیم‌های خود را گرفته‌اند: احتمالاً بزرگترین حرکت آن‌ها در جنگ یمن - تصرف شهر صنعا، پایتخت - بر خلاف توصیه ایرانی‌ها انجام شده است.

رئیس جمهور جو بایدن حملات ایالات متحده به اهداف سوریه را به عنوان یک استراتژی بازدارنده توجیه کرد، اما برخی ناظران می گویند که هرگونه بازدارندگی این چنینی، با این واقعیت تضعیف خواهد شد که حضور گسترده نظامی منطقه ای ایالات متحده خود تبدیل به اهدافی برای حمله خواهد شد.

حضور کماندوهای آمریکایی در یمن می‌تواند پای آمریکا را به جنگ غزه بکشد

حضور کماندوهای آمریکایی در یمن می‌تواند پای آمریکا را به جنگ غزه بکشد

پارسی از موسسه کوئینسی گفت:

"بایدن معتقد است که نیروهای فعلی و جدید آمریکا در منطقه به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر حملات ایران یا متحدانش عمل می کنند. اما به جای این که این بازیگران منطقه‌ای را بازدارند، اغلب خود تجمع این نیروهای آمریکایی است که اهداف بیشتری را در اختیار حوثی ها یا شبه‌نظامیان عراقی قرار می دهند. حتی قانونگذارانی که خواهان جنگ بیشتر در خاورمیانه نیستند، در صورتی که این نیروها مورد حمله قرار گیرند، مجبور خواهند شد برای اقدام نظامی فشار بیاورند. "

یمن از سال ۲۰۱۴ درگیر یک جنگ داخلی سنگین بوده است: گروه شورشی حوثی در شمال با حمایت ایران و دولت جنوب در تبعید با حمایت ایالات متحده و ائتلاف همسایگان یمن از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

ایالات متحده همواره از دولت عدنِ مورد حمایت عربستان سعودی، حمایت کرده است.

عملیات‌های ایالات متحده در یمن تحت نظارت فرماندهی مرکزی پیشرو عملیات ویژه - یمن یا SOCCENT FWD Yemen و معمولاً به اختصار SFY – هدایت می شود که یک عنصر پیشرو از فرماندهی عملیات ویژه مستقر در تامپا است که بر کمپین ضد تروریسم در خاورمیانه، از پاکستان تا مصر، نظارت می کند.

در حالی که وزارت دفاع هرگز رسماً SOCCENT FWD یمن یا مأموریت آن را - که برای اولین بار در این‌جا گزارش می‌شود - تأیید نکرده است، سرنخ‌هایی از وجود و اهداف آن را می‌توان از منابع پراکنده به همراه جزئیات ارائه شده به The Intercept توسط یک افسر نظامی به دست آورد.

یکی از افسران ارشد نظامی که در SFY خدمت می کرد و به دلیل اینکه مجاز به صحبت علنی نبود، نامش فاش نشد، به اینترسپت گفت که این فرماندهی، در ابتدای دولت ترامپ برنامه‌هایی را برای آموزش یک نیروی جنگی قبایلی یمن با ۳۰۰ نفر نیرو را به منظور انجام امور جنگ‌های غیر متعارف و عملیات ضد تروریستی طولانی مدت زیر نظر داشت.

حضور کماندوهای آمریکایی در یمن می‌تواند پای آمریکا را به جنگ غزه بکشد

در سال ۲۰۱۵، یک فرمانده سابق SFY، سروان رابرت ای. نیوسون، که در آن زمان در خدمت عملیات ویژه‌ی نیروی دریایی بود، در مصاحبه‌ای با مرکز مبارزه با تروریسم وست پوینت، گزارش مشابهی ارائه کرد. نیوسون که تا سال ۲۰۱۲ در SFY خدمت کرده بود، گفت که نیروهای آنجا «شرکای یمنی را آموزش و به آن‌ها مشاوره می دادند». او به طور مبهم و سربسته گفت که این شرکای یمنی «عمیقاً در سفارت{آمریکا} و فعالیت‌های آن جا افتاده‌اند».

از آن زمان، سفارت اصلی ایالات متحده در صنعا در میان هرج و مرج جنگ داخلی یمن بسته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    9 6
    درود بر فرزندان سرزمین اویس قرنی ومرگ ولعنت بر غربگرایان ودولتمردان ترسو بزدل عرب
  • حق باامریکاست ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    4 4
    القاعده وحتی اختلاف احزاب زیدی ها هم وجودداره امریکا بخاطررفلاکت وانحراف دریمن قصدجواب بلافاصله ای نداره که درست هم هست
  • ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    4 1
    کاش حمله میکردن
  • ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 9
    یمن با اون فاصله هیچ نمی تونه بکنه فقط حزب الله می تونست ضربه بزنه که اونم نرمش قهرمانانه کرد
  • ایرانی ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 3
    آمریکا در هر کشوری با پول مزدور می‌خرد و بعد از مصرف بحال خود رها می‌کند
  • ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 8
    آمریکا با هر شکل و شمایلی واردشود درنهایت باید مثل افغانستان با خفت گورش را گم کند
    • ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      2 0
      مگه قرار بود تو افغانستان بمونن؟چرا باید بمونن مگه افغانستان چیزی هم داره؟
  • ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    2 8
    مثل سگ بکشیدشون
  • ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    2 7
    ما بهاییان کنار ارتش قدرتمند اسرائیل و آمریکا هستيم
    • ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      2 0
      درود بر شرفتون
    • ایرانی اصیل ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      1 1
      هیچوقت فکر نمیکردم من روزی با یک بهایی در یک مسئله همسو بشم. این اولین باری هستش که با یک یهودی بهایی هم عقیده ام. (بهاییت یک فرقه اسرائیلی است)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس