به گزارش مشرق به نقل از افکار نیوز ، از این مورد گذشته حتی کسی فکر نمی کرد با این تعرفه بالای خودرو کسی از ایرانیان توانایی یا حتی تمایل به خرید این خودروها را داشته باشد ولی با راه اندازی نمایندگی رسمی بی ام و در سال ۸۴ و واردات جدیدترین مدل های این خودروی محبوب به کشور همه نگاه ها ناگهان تغییر کرد.
هرچند که واردات این خودرو به پرشین خودرو واگذار شده است ولی دیگر تردد بی ام و در شهر های کشور محدود به تعداد انگشت شمار نیست. بعد از بی ام و لوکس ترین خودرویی که به ایران وارد شد، بنز بود. مرسدس بنز که هم اکنون توسط نمایندگی رسمی خود یعنی ستاره طلایی به ایران وارد می شود نیز توانسته است در کنار بی ام و در خیابان های تهران جولان دهد.
مرسدس و بی.ام.و بدون دقیقهای تبلیغ در رسانهها حالا كلی مشتری دست به نقد دارند. بعد از آن درسال ۸۷ خبر ورود برند «لکسوس»، در سال ۸۸ خبر آغاز واردات محصولات «پورشه» و در سال ۸۹ رونمایی از محصولات جدید شرکت «رنو» و «سانگ یا نگ» در ایران، همگی اخبار مسرت بخشی برای مشتریان خودرو در کشوری بودند که بزرگترین خودروسازانش، محصولی را پس از دو دهه تولید به بهانه تغییر مدل روکش صندلی با نامی جدید به مشتری می فروشند!
حال دیگر مردم نمی پرسند مگر می شود این خودروها وارد کشور شوند؟ سوال الان این است که چه کسانی و با چه درآمدهایی سوار این خودروهای رویایی می شوند. حالا دیگر با واردات پورشه و مازراتی و دیگر خودروهای لوکس دیگر هیچ چیز غیرممکن به نظر نمی رسد؛ خودروهایی که نگاه کردنشان هم لذت دارد.
واردات بنز و بی ام و که پیشینه معلومی دارند و از طرفی دیگر شمار بی ام و و بنزهای با قیمت نیم میلیارد در مقایسه با پورشه بسیار کمتر است. بد نیست نگاهی داشته باشیم به لوکس های این روزهای پایتخت آن هم از نوع نوظهورشان.
۱- پورشه
پیشینۀ واردات پورشه به ایران به اوایل دهۀ ۴۰ شمسی بازمیگردد. یعنی نزدیک ۵۰ سال پیش که البته این واردات فقط موردی بود و آن هم توسط اشخاص متمول جامعه صورت میگرفت. بعد از انقلاب اسلامی که سیاست واردات خودرو تغییر کرد کلا پای پورشه از خیابانهای تهران بریده شد. بعدها در دهۀ ۸۰ پایتختنشینان چشمشان به چند خودروی پورشه با پلاک گذر موقت روشن شد تا اینکه یک شرکت بهنام معین موتورز بهعنوان واردکنندۀ رسمی این اتومبیل آلمانی به ایران معرفی شد و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۸۸ اولین محمولۀ پورشه بهطور رسمی به تهران رسید. می توان گفت پورشه اولین خودروی سوپراسپرتی است که توانست نمایندگی رسمی در ایران افتتاح کند. هزينه ساخت اين نمايندگي در تهران حدود ۱۸ ميليارد تومان بود. پورشه طي يك سال حضور در ايران تاكنون بيش از ۸۵۰ دستگاه فروخته است. عددي كه براي پورشه يك موفقيت بزرگ در منطقه خاورميانه به شمار مي رود.
با واردات پورشه بسیاری از افراد مشهور و محبوب کشور به خرید این خودرو روی آوردند و مشتری ثابت معین موتورز شدند. پورشههایی که تا مدتها رویای ایرانیهای مرفه بود، این روزها در خیابانها تختگاز حرکت میکنند و تهران را بالا و پایین میکنند. طبق آمار نمایندگی رسمی پورشه در ایران، این شرکت تاکنون حدود ۷۰۰ پورشه به ایران وارد کرده است. اگر میانگین قیمت خودروهای پورشهای که در ایران وجود دارد را ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، با این حساب حدودا بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پورشه در ایران، خیابانها را بالا و پایین میکنند.
به گزارش معین موتورز سال گذشته ۱۲ پورشۀ سفارشی به ایران وارد شد که از این مدل خاص، فقط ۶۶ عدد تولید شده و این ۱۲ عدد که به ایران وارد شدهاند، ظرف مدت کمی بهفروش رفتهاند. اگر این همه پورشۀ گرانقیمت در ایران بهفروش رفته، یعنی که افرادی پول خرید آن را دارند. یعنی جامعۀ ایران پولدارتر از آن است که شاید تصور میشود، و اگر کسی بتواند کالایی با کیفیت پورشه عرضه کند، میتواند خریداران خود را هم بیابد.
اين موفقيت تا جايي پيش رفت كه اين نمايندگي توانست ۱۲ دستگاه خودرو پانامرا ۴S اديشن خاورميانه كه تنها ۶۶ دستگاه از آن توليد شده بود را با قيمت ۴۰۰ ميليون تومان به فروش برساند. تفاوت اين مدل با مدل هم تراز پانامرا در مسايل فني نبود بلكه تنها تودوزي قرمز رنگ داخلي و رنگ صدفي بدنه به همراه توليد محدود و كلكسيوني بودن اين خودرو سبب شد اين ۱۲ دستگاه حتي قبل از انجام تبليغات فروخته شود.
تفاوت قيمت اين مدل با مدل هم ترازش بيش از ۵۰ ميليون تومان است، اين اختلاف بر سر مسايل فني نيست بلكه تنها توليد تعداد محدودي از اين خودرو سبب شده بود افرادي در ايران حاضر باشند ۵۰ ميليون تومان بابت خريد اين خودرو بيشتر پول پرداخت كنند. باقي اين خودروهاي گران قيمت را هم شيوخ پولدار خليج فارس خريدند.
۲- مازراتی
در حالیکه زمزمه هایی برای ورود رسمی لامبورگینی و اخذ نمایندگی رسمی این سوپراسپورت مشهو توسط غول واردات خودرو در ایران یعنی خانواده گرامی، به گوش می رسید مازراتی توانست سریعتر از لامبورگینی وارد ایران شود. مازراتی های نیم میلیاردی در حال حاضر توسط شرکت آرتاتاک موتور در تهران به فروش می رسند. دیزاین نمایندگی این خودرو توسط آرشیتکت های ایتالیایی انجام شده است.
همانطور که انتظار می رفت اولين مدل های وارد شده شامل مازراتي «كواتروپورت» شامل سه مدل ۲/۴ ليتري (استاندارد پايه)، ۷/۴ ليتري S و ۷/۴ ليتري GTS بود. همچنين چند مدل نيز گرند توريسمو وجود دارد كه به غيراز مدل استاندارد كه موتور آن ۲/۴ ليتري است موتور بقيه ۷/۴ ليتري هستند.
به گفته قیصرزاده مدیر آرتاتاک خودرو در گفتگویش با دنیای خودرو، وی در حال تدارکات برای واردات خواهرخوانده مازراتی یعنی فراری به این نیز هست و از راه اندازی نمایندگی رسمی برای واردات این خودرو خبر داده است.
در مورد قیمت این خودروها باید گفت با احتساب تعرفه ۱۱۰درصدي واردات و شمارهگذاري و دلار ۱۲۲۶ توماني گرانترين خودروي مازراتي بعد از ورود به ايران قيمتي معادل حداقل ۳۸۵ ميليون تومان خواهد داشت. اين در حالي است كه با در نظر گرفتن قيمت ۱۷۰۰ توماني براي دلار اين حداقل قيمت به ۵۳۴ ميليون تومان ميرسد. همچنين ارزانترين خودرو مازراتي كه ارزش پايه آن ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ دلار اعلام شده بعد از ورود به بازار ايران با قيمت دلار ۱۷۰۰ تومان حداقل ۴۴۴ ميليون تومان قيمت خواهد داشت.
براساس آمار گمرك ايران در سال ۱۳۹۰ در مجموع ۱۰ دستگاه انواع خودروهاي مازراتي به ارزش بيش از يك ميليون دلار وارد كشور شد. از اين ۱۰ دستگاه پنج خودرو از طريق ايتاليا و پنج خودرو نيز از طريق امارات وارد ايران شدند.
۳- آلفا رومئو
بعد از مازراتی و در سال ۹۰، خبر ورود آلفا رومئو به ایران همه را شگفت زده کرد.هرچند همزمان با بالاگرفتن تنش های سیاسی میان ایران و غرب، شایعاتی چون «خودداری شرکت آلفا از فروش محصول به شریک ایرانی» یا «مشکل تامین ارز موردنیاز جهت خرید محصول از ایتالیا» در طول سال گذشته دهان به دهان می چرخید.
گفته می شود قیمت تعیین شده برای این خودرو ۷۷ میلیون تومان است. مرداد ماه سال جاری بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ۳۳ دستگاه آلفا رومئو جولیتا به ایران وارد شد که قیمت هر دستگاه این خودرو ۱۸ میلیون تومان ثبت شده است.
هرچند که واردات این خودرو به پرشین خودرو واگذار شده است ولی دیگر تردد بی ام و در شهر های کشور محدود به تعداد انگشت شمار نیست. بعد از بی ام و لوکس ترین خودرویی که به ایران وارد شد، بنز بود. مرسدس بنز که هم اکنون توسط نمایندگی رسمی خود یعنی ستاره طلایی به ایران وارد می شود نیز توانسته است در کنار بی ام و در خیابان های تهران جولان دهد.
مرسدس و بی.ام.و بدون دقیقهای تبلیغ در رسانهها حالا كلی مشتری دست به نقد دارند. بعد از آن درسال ۸۷ خبر ورود برند «لکسوس»، در سال ۸۸ خبر آغاز واردات محصولات «پورشه» و در سال ۸۹ رونمایی از محصولات جدید شرکت «رنو» و «سانگ یا نگ» در ایران، همگی اخبار مسرت بخشی برای مشتریان خودرو در کشوری بودند که بزرگترین خودروسازانش، محصولی را پس از دو دهه تولید به بهانه تغییر مدل روکش صندلی با نامی جدید به مشتری می فروشند!
حال دیگر مردم نمی پرسند مگر می شود این خودروها وارد کشور شوند؟ سوال الان این است که چه کسانی و با چه درآمدهایی سوار این خودروهای رویایی می شوند. حالا دیگر با واردات پورشه و مازراتی و دیگر خودروهای لوکس دیگر هیچ چیز غیرممکن به نظر نمی رسد؛ خودروهایی که نگاه کردنشان هم لذت دارد.
واردات بنز و بی ام و که پیشینه معلومی دارند و از طرفی دیگر شمار بی ام و و بنزهای با قیمت نیم میلیارد در مقایسه با پورشه بسیار کمتر است. بد نیست نگاهی داشته باشیم به لوکس های این روزهای پایتخت آن هم از نوع نوظهورشان.
۱- پورشه
پیشینۀ واردات پورشه به ایران به اوایل دهۀ ۴۰ شمسی بازمیگردد. یعنی نزدیک ۵۰ سال پیش که البته این واردات فقط موردی بود و آن هم توسط اشخاص متمول جامعه صورت میگرفت. بعد از انقلاب اسلامی که سیاست واردات خودرو تغییر کرد کلا پای پورشه از خیابانهای تهران بریده شد. بعدها در دهۀ ۸۰ پایتختنشینان چشمشان به چند خودروی پورشه با پلاک گذر موقت روشن شد تا اینکه یک شرکت بهنام معین موتورز بهعنوان واردکنندۀ رسمی این اتومبیل آلمانی به ایران معرفی شد و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۸۸ اولین محمولۀ پورشه بهطور رسمی به تهران رسید. می توان گفت پورشه اولین خودروی سوپراسپرتی است که توانست نمایندگی رسمی در ایران افتتاح کند. هزينه ساخت اين نمايندگي در تهران حدود ۱۸ ميليارد تومان بود. پورشه طي يك سال حضور در ايران تاكنون بيش از ۸۵۰ دستگاه فروخته است. عددي كه براي پورشه يك موفقيت بزرگ در منطقه خاورميانه به شمار مي رود.
با واردات پورشه بسیاری از افراد مشهور و محبوب کشور به خرید این خودرو روی آوردند و مشتری ثابت معین موتورز شدند. پورشههایی که تا مدتها رویای ایرانیهای مرفه بود، این روزها در خیابانها تختگاز حرکت میکنند و تهران را بالا و پایین میکنند. طبق آمار نمایندگی رسمی پورشه در ایران، این شرکت تاکنون حدود ۷۰۰ پورشه به ایران وارد کرده است. اگر میانگین قیمت خودروهای پورشهای که در ایران وجود دارد را ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، با این حساب حدودا بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پورشه در ایران، خیابانها را بالا و پایین میکنند.
به گزارش معین موتورز سال گذشته ۱۲ پورشۀ سفارشی به ایران وارد شد که از این مدل خاص، فقط ۶۶ عدد تولید شده و این ۱۲ عدد که به ایران وارد شدهاند، ظرف مدت کمی بهفروش رفتهاند. اگر این همه پورشۀ گرانقیمت در ایران بهفروش رفته، یعنی که افرادی پول خرید آن را دارند. یعنی جامعۀ ایران پولدارتر از آن است که شاید تصور میشود، و اگر کسی بتواند کالایی با کیفیت پورشه عرضه کند، میتواند خریداران خود را هم بیابد.
اين موفقيت تا جايي پيش رفت كه اين نمايندگي توانست ۱۲ دستگاه خودرو پانامرا ۴S اديشن خاورميانه كه تنها ۶۶ دستگاه از آن توليد شده بود را با قيمت ۴۰۰ ميليون تومان به فروش برساند. تفاوت اين مدل با مدل هم تراز پانامرا در مسايل فني نبود بلكه تنها تودوزي قرمز رنگ داخلي و رنگ صدفي بدنه به همراه توليد محدود و كلكسيوني بودن اين خودرو سبب شد اين ۱۲ دستگاه حتي قبل از انجام تبليغات فروخته شود.
تفاوت قيمت اين مدل با مدل هم ترازش بيش از ۵۰ ميليون تومان است، اين اختلاف بر سر مسايل فني نيست بلكه تنها توليد تعداد محدودي از اين خودرو سبب شده بود افرادي در ايران حاضر باشند ۵۰ ميليون تومان بابت خريد اين خودرو بيشتر پول پرداخت كنند. باقي اين خودروهاي گران قيمت را هم شيوخ پولدار خليج فارس خريدند.
۲- مازراتی
در حالیکه زمزمه هایی برای ورود رسمی لامبورگینی و اخذ نمایندگی رسمی این سوپراسپورت مشهو توسط غول واردات خودرو در ایران یعنی خانواده گرامی، به گوش می رسید مازراتی توانست سریعتر از لامبورگینی وارد ایران شود. مازراتی های نیم میلیاردی در حال حاضر توسط شرکت آرتاتاک موتور در تهران به فروش می رسند. دیزاین نمایندگی این خودرو توسط آرشیتکت های ایتالیایی انجام شده است.
همانطور که انتظار می رفت اولين مدل های وارد شده شامل مازراتي «كواتروپورت» شامل سه مدل ۲/۴ ليتري (استاندارد پايه)، ۷/۴ ليتري S و ۷/۴ ليتري GTS بود. همچنين چند مدل نيز گرند توريسمو وجود دارد كه به غيراز مدل استاندارد كه موتور آن ۲/۴ ليتري است موتور بقيه ۷/۴ ليتري هستند.
به گفته قیصرزاده مدیر آرتاتاک خودرو در گفتگویش با دنیای خودرو، وی در حال تدارکات برای واردات خواهرخوانده مازراتی یعنی فراری به این نیز هست و از راه اندازی نمایندگی رسمی برای واردات این خودرو خبر داده است.
در مورد قیمت این خودروها باید گفت با احتساب تعرفه ۱۱۰درصدي واردات و شمارهگذاري و دلار ۱۲۲۶ توماني گرانترين خودروي مازراتي بعد از ورود به ايران قيمتي معادل حداقل ۳۸۵ ميليون تومان خواهد داشت. اين در حالي است كه با در نظر گرفتن قيمت ۱۷۰۰ توماني براي دلار اين حداقل قيمت به ۵۳۴ ميليون تومان ميرسد. همچنين ارزانترين خودرو مازراتي كه ارزش پايه آن ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ دلار اعلام شده بعد از ورود به بازار ايران با قيمت دلار ۱۷۰۰ تومان حداقل ۴۴۴ ميليون تومان قيمت خواهد داشت.
براساس آمار گمرك ايران در سال ۱۳۹۰ در مجموع ۱۰ دستگاه انواع خودروهاي مازراتي به ارزش بيش از يك ميليون دلار وارد كشور شد. از اين ۱۰ دستگاه پنج خودرو از طريق ايتاليا و پنج خودرو نيز از طريق امارات وارد ايران شدند.
۳- آلفا رومئو
بعد از مازراتی و در سال ۹۰، خبر ورود آلفا رومئو به ایران همه را شگفت زده کرد.هرچند همزمان با بالاگرفتن تنش های سیاسی میان ایران و غرب، شایعاتی چون «خودداری شرکت آلفا از فروش محصول به شریک ایرانی» یا «مشکل تامین ارز موردنیاز جهت خرید محصول از ایتالیا» در طول سال گذشته دهان به دهان می چرخید.
گفته می شود قیمت تعیین شده برای این خودرو ۷۷ میلیون تومان است. مرداد ماه سال جاری بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ۳۳ دستگاه آلفا رومئو جولیتا به ایران وارد شد که قیمت هر دستگاه این خودرو ۱۸ میلیون تومان ثبت شده است.