فلسطین

فته می‌شود اهمیت قدس به دو دلیل است؛ یکی اینکه قبله اول ما مسلمین بوده و دوم اینکه محل معراج پیامبر(ص) بوده است و اینها جایگاه قدس را برای ما معنوی و قدسی می‌کند.

به گزارش مشرق، مکتوب حاضر متن ویرایش و تلخیص شده از سخنرانی دکتر محمدهادی همایون استاد فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) است که با عنوان «قدس در خوانش‌های الهیاتی و تمدنی» در محل کانون اندیشه جوان ارائه شده است.

گفته می‌شود اهمیت قدس به دو دلیل است؛ یکی اینکه قبله اول ما مسلمین بوده و دوم اینکه محل معراج پیامبر(ص) بوده است و اینها جایگاه قدس را برای ما معنوی و قدسی می‌کند.

اما باید بدانیم اینها نکاتی انحرافی برای بیان جایگاه قدس است. بی‌شک قدس جایگاه مهمی دارد اما نه به این دو دلیل که قابل‌ خدشه هستند.

پس چرا قدس برای ما مهم است؟ اهمیت آن در چیست؟ قدس در خوانش‌های الهیاتی و تمدنی از چه شأن و جایگاهی برخوردار است؟

اگر بگوییم قدس قبله اول مسلمین است، یهودی‌ها و مسیحی‌ها ادعا خواهند کرد که اگر در دوره کوتاهی قدس قبله‌تان بوده، این مکان همیشه قبله ما بوده است و اگر پیامبر اکرم(ص) یک شب از مسجدالحرام به قدس آمده‌ و در یک توقف کوتاه به معراج رفته است انبیای دیگری داریم که مدت بیشتری در این سرزمین بوده‌اند و در اینجا به دنیا آمده و زندگی و فوت کرده‌اند.

بنابراین با مطرح کردن این دلایل وارد گفت‌وگویی تنازعی با ادیان دیگر می‌شویم که جایز و پسندیده نیست. به این اعتبار است که معتقدیم اهمیت قدس نزد ما در این مسائل نیست و نباید برای نشان‌ دادن اهمیت قدس، به این دو دلیل بسنده کرد.

در مورد قدس، ما با یک موقعیت جغرافیایی ویژه روی زمین مواجه هستیم که به ‌واسطه انبیا و ذیل برنامه الهی مغتنم شمرده شده است و از این موقعیت جغرافیایی، یک تاریخ به وجود آورده است که مواضعی را له یا علیه این موقعیت جغرافیایی ایجاد کرده است و این مکان جغرافیایی در آخرالزمان، مرکز اصلی سرنوشت جهان شده است.

قدس؛ چهارراه جهان و محل تقاطع فرهنگ‌ها

قدس محل برخورد سه قاره اصلی جهان است. قاره آسیا از شرق شروع می‌شود و به سمت غرب در کنار دریای مدیترانه به پایان می‌رسد.

آنجا فلسطین و قدس است. از همان‌جا به سمت پایین که می‌آیید، وارد غزه، سینا، مصر و آفریقا می‌شوید که تا انتهای آفریقا به اینجا متصل است.

از مدیترانه به سمت غرب هم که بروید اروپا را داریم. این ویژگی مهمی از لحاظ جغرافیایی است که قدس از این استراتژی جغرافیایی برخوردار است و آن را چهارراه جهان و محل تقاطع سه قاره کرده است.

و از این رو، این سرزمین محل برخورد فرهنگ‌ها شده است و چون در آن رفت‌وآمد زیاد است، پیام دین یا دعوت دینی خریدار بیشتری در این منطقه پیدا می‌کند.

ویژگی میان‌فرهنگی بودن به‌شدت در این نقطه به چشم می‌خورد. حضرت ابراهیم(ع) به همین دلیل به آنجا رفتند.

قدس؛ کلید اسرارآمیز ظهور

قدس؛ محل تقابل نهایی «حزب الله» و «حزب شیطان»

فلسطین و قدس کلید اسرارآمیز ظهور هستند و پایتخت امام زمان(عج) هم در عراق و کوفه خواهد بود. بنابراین برای بیان اهمیت قدس، نیازی به چنین استدلالی نداریم که بگوییم قدس برای ما مهم است چون قبله اول ما مسلمین یا محل معراج پیامبر(ص) بوده است؛ چرا که این دلایل می‌تواند مورد خدشه واقع شود.

آنچه ما برای اهمیت قدس باید بر آن استدلال کنیم، این است که به دلایل استراتژیک و مهم تاریخی، قدس محل جنگ و نزاع نهایی «حزب‌الله» و «حزب شیطان» خواهد بود.

بر اساس آیات و روایات می‌دانیم که سپاه امام بعد از اینکه امام از مکه قیام می‌کنند، به‌سمت عراق می‌روند. در مرزهای ایران و عراق، با سپاه ایران بیعت کرده و وارد عراق می‌شوند.

سفیانی از پیش سپاه امام فرار می‌کند و امام کوفه را پایتخت قرار می‌دهند و پرچم جنگی به‌ سمت یهود می‌بندد.

یهود یعنی همین سرزمین‌های اشغالی فلسطین امروزی. آنجا جنگ به‌شدت جدی می‌شود. جنگ اصلی آنجا اتفاق می‌افتد، چون تمرکز حزب شیطان آنجاست و حزب‌الله هم آنجا برایش مهم است.

قدس؛ کلید فهم آخرالزمان

قدس جایگاه مهمی در خوانش الهیاتی و تمدنی ما دارد چون کلید فهم آخرالزمان است. اگر می‌خواهیم به لحاظ تمدنی جایگاه قدس را تحلیل کنیم، آغاز تمدن نوین اسلامی ما از این محل است که با فروپاشی اسرائیل اتفاق می‌افتد و ما را به ظهور متصل خواهد کرد.

فرمول نابودی اسرائیل، فروپاشی از درون است و اتفاقات اخیر، آن فروپاشی را تسریع می‌کند. ما در آستانه نابودی اسرائیل و رژیم‌صهیونیستی هستیم که این مسیر منجر به ظهور خواهد شد. ان‌شاءالله ما آن قومی باشیم که ماجرای ظهور را به ثمر می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    دومی که روایات متفاوته اولی هم اون موقه اونجا مسجد نبوده عبادتگاه مسیحی ها و یهودیها بوده
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 0
    بسمه تعالی به هزار و یک دلیل محکم. چون دفاع از مظلوم امر الله تبارک و تعالی است. چون مقابله به یهودیان صهیونیست، فرمان الله تبارک و تعالی است. چون انتظار حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه‌الشریف از ما این است. چون دوران ظهور منجی، دوران فلسطین است نه رژیم غاصب. چون خواسته نائب حضرت امام زمان از ما این است. چون حرف مردان و زنان الهی این است. چون خواسته دشمنان بشریت، کفار و مشرکین و منافقین و هرزه‌ها این نیست. چون امنیت همه ما در گرو نابودی غده سرطانی جهان است. چون تفکر صهیونیست، تفکر نژادپرستی و نگاه حیوانی به بقیه بشریت است. چون جهاد مثل نماز واجب است. چون هدف زندگی، خوردن، پروار شدن و در نهایت مردن نیست. چون آخر‌الزمان، دوران به بند کشیدن شیاطین است و در ظهور کسی مشارکت حضور می‌یابد که پیش از ظهور در مسیر خواسته‌های خدا و حضرت امام زمان حضور داشته باشد.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    1 0
    مطلب را خیلی ضعیف و تحریف گونه بیان کردید. باید وقتی دفاع می کنید باید محکم و بدون جانبداری باشه
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    0 2
    ممنونم خیلی خوب بود
  • DE ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    1 1
    بسیار جالب. دلایل اولیه را شاید بتوانند بیشتر بفهمند که ما بخاطر آنها به سرزمین قدس و بیت المقدس علاقمند هستیم. اما دلایل بعدی از نظر آنها فقط نظرات و تئوری یک مذهب و فرقه است که برای اعتقادات خودش چیزهایی تعریف می کند ولی دیگران آنرا جدی نمیگیرند. باز دلایل اول را آنها بیشتر قبول دارند.
  • ایران قوی IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    1 1
    ان‌شاءالله ما آن قومی باشیم که ماجرای ظهور را به ثمر می‌رساند.ان‌شاءالله
  • FR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    1 1
    به مردم ایران مربوط نیست
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 0
    به مردم فلسطین و مردم غزه فقط باید اسلحه و مهمات برسانین- قطعا خودشان دشمن اسرائیلی را زمینگیر خواهند کرد و اسرائیل ازپای درمیاید
  • مسعود دیپلمات IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    6 1
    توهمات غربی جناب همایون، همانی است که غربی ها به آن واقف اند! و بدنبال حفظ این محل از زمان و دوران جنگهای صلیبی هستند. توصیه می کنم که ایشان بجای اکتشاف جنبه سیاسی و استراتژیک وژئو پلیتیک این مکان مقدس، بیشتر به مطالعه جنبه های مذهبی و تقدس آن بپردازند.: الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ، فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس