کد خبر 1540076
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکا، یادداشتی را با طرح این پرسش که مسیر توسعه ویتنام چگونه هموار شد که نوشته حسن توکلی است منتشر کرد:

داستان جنگ طولانی آمریکا با ویتنام با آن همه جنایتی که رخ داد و در نهایت با شکست ابرقدرت بزرگ به پایان رسید، یکی از درس‌آموزترین داستان‌های تاریخ معاصر به حساب می‌آید اما مهم‌تر از آن، داستان آشتی دو کشور است که نشان می‌دهد دیپلماسی چه دست معجزه‌گری دارد.

ایرانیان زیادی هستند که وقتی با کالاهای ویتنامی از جمله کالاهای ورزشی مواجه می‌شوند، این پرسش در ذهنشان نقش می‌بندد که کشور فقیر ویتنام چگونه به جرگه کشورهای در حال توسعه پیوست؟

پاسخ به این پرسش را می‌توانید در کتاب «هیچ چیز غیرممکن نیست» بیابید که «تد اوسیوس» سفیر سابق آمریکا در ویتنام نوشته و «علیرضا قاسمی» دانش آموخته روابط بین‌الملل، آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. نویسنده در این کتاب، صلح دو کشور را معجزه اقتصاد آسیا می‌داند و باور دارد اقتصاد که ویتنام می‌تواند در زنجیره رشد سریع اقتصاد دیجیتال آسیا، به بالاترین رشد و کمترین میزان تورم برسد.

در این کتاب ۱۲ فصلی نشان داده می‌شود که دیپلماسی چگونه در تغییر نگاه شهروندان و سیاستمداران دو کشور نقش داشته و پیچیدگی و تضاد منافع بین گروه‌های سیاسی و باندهای قدرت را در تعامل با دو کشور حل و فصل کرده است. کتاب همچنین به خوبی توضیح می‌دهد که فرماندهان سابق جنگ و سناتورها از جمله جان مک‌کین و جان کری، دو کهنه‌سرباز ویتنام چگونه اختلاف‌های خود را برای هدفی بزرگ‌تر کنار گذاشتند تا دو کشور که سال‌ها علیه هم جنگیدند، به صلح و آشتی برسند.

جنگ ویتنام را که از سال ۱۹۵۵ آغاز شد شاید بتوان یکی از طولانی‌ترین و خون‌بارترین جنگ‌های تاریخ معاصر با هدف پیشگیری از توسعه کمونیسم قلمداد کرد. آمریکا در سال ۱۹۵۵ به ویتنام حمله کرد و جنگی خونین میان دو کشور آغاز شد. این جنگ تا سال ۱۹۷۵ ادامه یافت و هزاران انسان جان خود را از دست دادند. ۳۲ سال پیش در چنین روزهایی آمریکا برای نخستین‌بار پس از پایان جنگ ویتنام، اولین دفتر دولتی را در هانوی تاسیس کرد. همزمان، دولت ویتنام برنامه جامع اصلاحات دیپلماسی و اقتصادی را پیش برد که در سال ۱۹۹۵ منجر به گشایش روابط دیپلماتیک و در سال ۱۹۹۹ به روابط تجاری دو کشور منتهی شد.

پس از آشتی ویتنام با آمریکا و خروج از وضعیت جنگی و استقرار کشور در مسیر ثبات، امنیت و آرامش؛ ویتنام به‌تدریج شروع به بازسازی و تثبیت اقتصاد خویش کرد. در اواخر دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، ویتنام با گذر از اقتصاد متمرکز کمونیستی، اصلاحات اقتصادی موسوم به «دوی‌موی» را اجرا کرد که منجر به باز شدن درهای اقتصاد به روی اقتصاد این کشور شد.

یکی دیگر از پایه‌های اصلاحات در ویتنام، بازنگری در سیاست خارجی بود. این کشور در دهه ۱۹۸۰ عادی‌سازی روابط خود با کشورهای دیگر را آغاز کرد. این اصلاحات در کنگره ششم حزب کمونیست ویتنام در سال ۱۹۸۶ به تصویب رسید. براساس تصمیم این کنگره، «وان لین» قدرت را در دست گرفت و به دبیرکلی حزب کمونیست ویتنام رسید. او زمینه‌ساز تحولات اقتصادی و سیاسی در ویتنام شد.

برخلاف بسیاری از اعضای حزب، لین از اتکای هرچه بیشتر به مکانیسم‌های بازار و کاربرد ساختارهای آن، به‌ویژه در حوزه صادرات، حمایت می‌کرد و به‌شدت مخالف اتخاذ یک دستورالعمل انعطاف‌ناپذیر و ازپیش‌تعیین‌شده بود. همچنین او خواستار آزادی عمل هرچه بیشتر واحدهای اقتصاد محلی و به حداقل رساندن دخالت‌های دولت مرکزی در تجارت روزانه محلی بود. براساس چنین نگرش‌هایی، برنامه اصلاحات اقتصادی آغاز شد و در این راستا، ویتنام همانند چین اصلاحات خود را با از میان بردن کشاورزی اشتراکی شروع کرد. همچنین تغییراتی در قوانین داده شد تا جذب سرمایه‌های خارجی توسط این کشور تسهیل شود. در این مقطع حزب کمونیست ویتنام اولویت خود را از تقویت نظامی به توسعه اقتصادی و دیپلماسی و در عین حال همزیستی مسالمت‌آمیز با چین، آسه‌آن و آمریکا تغییر داد.

در نهایت ویتنام در سایه اصلاحاتی که در پیش گرفت، از یک کشور منزوی وابسته به بلوک شوروی به کشوری که روابط دوجانبه و چندجانبه خود را گسترش داده، تغییر یافته و منافع اقتصادی زیادی از پیوستن به بازارهای جهانی دست آورده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 1
    مشرق که حالا دولت مطبوعش سر کار اومده نسخه دوستی و صلح با کل جهان رو میپیچه ولی در زمان روحانی امریکا شیطان بزرگی بود که کسی حرف از دوستی با اون میزد دهانش را گل میگرفتند.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    فک کردم رفتم تو سایت اقتصاد نیوز....نگو مشرق خودمونه خخخخ
  • US ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 3
    نه بابا جان مال ما شده نه شرقی و نه غربی و نابود کردن این و آن در اصل خودمان نابود شدیم آشتی و مصالحه و بازنگری کیلو چند،!
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 0
    تحلیلی در راستای منافع آمریکا
  • ساجدی IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    3 0
    متاسفانه راه حل مشکل ویتنام آشتی با آمریکا تحلیل شده واقعا اینگونه است؟
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 0
    یعنی مبارزه با ظلم و امپریالیسم آمریکارو کنارگذاشتن و آمریکا هم درعوض تکه استخوانی برایشان پرت کرد.
  • محمد IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    ببینیم توی ایران هم بالاخره این حور اتفاقی میفته؟
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 0
    هر کشوری نوکری آمریکا را پذیرفت به ظاهر وضعیت اقتصادیش خوب میشه ولی در اصل چندین برابر به آمریکا کمک می کنه
  • مهدی IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 2
    با این اصلاحات دو دشمن به دو دوست تبدیل شدند. ان شاءالله با انجام اصلاحات در آمریکا و در ایران، این دو دشمن ۴۰ ساله هم روزی بتوانند باهم رابطه دوستانه داشته باشند
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 1
    مشرق جان این مقاله از تو بعید نبود مثل خبرگزاریهای اصولگرای افراطی نیستی ظاهرا.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    خوب این معجزه ی دیپلماسی بین ایران و آمریکا رخ نخواهد داد؟ آمریکا هر جنایتی هم که کرده باشه و حتی دستش از آستین رژیم بعث هم بیرون آمده باشه به اندازه ی ویتنام که در ایران جنایت نکرده.
  • فرید IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    خدا رو شکر که مشرق هم تبدیل به بوق رسانه ای جماعت افساد طلب طرفدار پسر خالگی با آمریکا شد؛ اول بخون ببین چی گفته بعد باز نشر بده !!
  • ایران IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    بله وقتی دربست در اختیار آمریکا قرار گرفت و دوباره سلطه امریکا را پذیرفت اکنون در مدار امریکا می باشد و اقتصاد به ظاهر شکوفایی پبدا کرده است اما در باطن این شرکت های امریکایی و اسرائیلی و اروپایی هستندکه مردم بدبخت را مانند برده با کمترین حقوق در شرکت هایشان در ویتنام بکار میگیرند تا کالاهای ارزان برای آنها تولید کنند. مطمئن با شید که گاوشیرده اسرائیل و امریکا شده اند وگرنه...
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    با عقلانیت هموار شد چیزی که مورد پسند خدا هم هست نه با شعار پوچ و توخالی و ایدئولوژی که قلبا هم بهش اعتقاد ندارین و حرفی زدین و توش گیر کردین
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 0
    باورم نمی شود چنین مطلب بی مایه و مغرضانه ای را در مشرق خواندم اینها می خواهند بگویند ایران هم باید تسلیم شود تا پیشرفت کند ویتنام فقط انگیزه ملی داشتند در جنگ و ... ولی ایران ایدئولوژی دارد انقلاب اسلامی باب جدیدی برای اداره کشور و جهان باز کرد ایران یکی از 2 قطب دنیاست کلا 2 قطب در جهان وجود دارد امریکا و ایران در برجام تسلیم شدیم هر چه گفتند ظریف روحانی گفتند چشم ولی عایدی چه بود؟
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    در نهایت ویتنام در سایه اصلاحاتی آمریکایی که در پیش گرفت، از یک کشور منزوی وابسته به بلوک شوروی به کشوری وابسته به بلوک غرب که روابط دوجانبه و چندجانبه خود را گسترش داده، تغییر یافته و منافع اقتصادی زیادی از پیوستن به بازارهای جهانی دست آورده است.، خر خودتی،،، غربزده ،،،،
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    ویتنام چی داره
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    ویتنام از زمان دولت کلینتون با سرمایه کذاری مستقیم آمریکا رشد کرده دیدار ژنرال جیاپ نابغه و قهرمان نظامی ویتنام با فرمانده آمریکایی ها در جنگ ویتنام
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    2 0
    الان این وجیزه در راستای چراغ سبز به صلح با آمریکاست؟
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    هنوز موش سوخاری می خورن
  • ناشناس IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    قابل توجه دولت مردان ایران .
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    این حرفهای رو مبلی خاصیت مغرضان و بیسوادان است ویتنام آخه چه شباهتی با ایران دارد؟ ایدئولوژی دارد؟ در فرهنگ سیاست تاریخ چه داشته و الان چه دارد؟ ایران چطور؟ مشکل ایران دوتابعیتی های خائن هستند هرچه ضربه خوردیم در اقتصاد فرهنگ و .. از اینها بوده
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 1
    به دلیل عجیب کشورهایی که امریکا انها را نابود کرد و بعد قراداد بستند که تحت نظر ان فعالیت کنند و به انها کمک کند مثل ژاپن و کره جنوبی و ویتنام بعد از جنگ رشد خوبی کردند و دلیلش احتمالا قوانین جدید و سازنده و نظم نوین جهانی بود
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    بسم رب شهداء و الصدیقین ... بسم الله قاصم الجبارین ... انشاءالله همه آزادگان و مسلمانان جهان متحد میشوند و اسراییل و آمریکای قاتل و جنایتکار و سفاک و خونریز را از بین میبرند انشاءالله....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس