کد خبر 1538955
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲

به گزارش مشرق، احسان کیانی، دکترای مطالعات خاورمیانه در یادداشتی با عنوان چین و طوفان‌الاقصی نوشت:

جان‌کالابرز استاد سیاست خارجی دانشگاه واشنگتن‌دی‌سی طی گزارشی در «اندیشکده خاورمیانه» مورخ ۲۷ مهر ۱۴۰۲، جنگ غزه را آزمونی برای سیاست خارجی چین نسبت به غرب آسیا دانسته است.

وزارت خارجه چین، ریشه بحران را «بی‌عدالتی تاریخی علیه فلسطینیان» دانسته که مانع از تشکیل «دولت مستقل فلسطینی» شده است. مقامات چین بدون اینکه یکی از طرفین را محکوم کنند، صرفاً از «تلفات غیرنظامیان» ابراز تأسف و از تلاش شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس حمایت کرده‌اند.

نویسنده به تلاش پکن اشاره دارد که سعی می‌کند خود به عنوان «بازیگری بی‌طرف و صلح‌جو که درصدد گفتگو با همه بازیگران است»؛ معرفی کند. اما گرچه این رویکرد درباره میانجی‌گری میان ایران و عربستان، مفید بود؛ درباره بحران فلسطین، بی‌نتیجه است.

کالابز معتقد است که آمریکا و چین، علی‌رغم رقابت‌های اقتصادی و امنیتی، نسبت به پایان زودهنگام نبرد و ثبات منطقه‌ای در غرب آسیا؛ منافع مشترک دارند. از جمله هر دو تمایل به ثبات قیمت انرژی دارند که در صورت گسترش درگیری، ممکن است افزایش یابد.

پکن از یک‌سو به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی قابل‌توجه و غیرقابل‌انکاری که میان تمدن کنفوسیوسی و ادیان ابراهیمی وجود دارد و از سوی دیگر به دلیل فقدان اهرم فشار امنیتی نسبت به یک یا هر دو طرف بحران فلسطین؛ توان کافی برای اثرگذاری در این منازعه را ندارد. اهرم‌های اقتصادی برای تبدیل چین به یک بازیگر متنفذ امنیتی در غرب آسیا، هنوز کافی نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 0
    معنای روی پای خود ایستادن، اینجاها عینیت پیدا میکنه...حقا که نه شرقی نه غربی، جمهوری انقلابی اسلامی ایران.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس