کد خبر 1538774
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
زمان عرضه دوم و سوم در سامانه فروش خودروهای وارداتی اعلام شد | کدام برندها در نوبت عرضه هستند؟

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: عرضه‌های دوم و سوم خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه با تویوتا، کیا، هیوندای و بعضی خودروهای چینی از این هفته استارت می‌خورد.

به گزارش مشرق، واردات خودرو بعد از ماه‌ها تاخیر ناشی از مشکلات تامین ارز و استاندارد، شهریورماه با رونمایی از اولین خودروهای خارجی رسما آغاز و از هفته گذشته سامانه یکپارچه برای عرضه بخشی از این خودروها بازگشایی شد. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت، تا شهریور امسال در مجموع ۵ هزار دستگاه خودرو به گمرکات کشور وارد شده که نیمی از این تعداد تا امروز ترخیص شده است اما طی یک ماه گذشته آمار جدیدی از واردات خودرو منتشر نشده است برای اطلاع از آخرین تحولات واردات خودرو، با مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت‌وگو کردیم.

آخرین خبرها از روند واردات چیست و تاکنون چند دستگاه خودرو به کشور وارد شده است؟
با توجه به این‌که درگیر عرضه خودروهای موجود در کشور هستیم، آمار دقیقی از واردات ندارم و باید آمار رسمی را از گمرک استعلام اعلام کنم، اما شرکت‌ها ارز مورد نیاز را دریافت کرده‌اند و روند واردات روتین شده است.

برای چند دستگاه خودرو تا امروز ارز تخصیص یافته است؟
تا امروز برای ۱۳ تا ۱۴ هزار دستگاه خودرو ارز تخصیص داده شده و شرکت‌ها باید در اسرع وقت خودروهای خریداری شده را وارد کشور کنند. با تعاملی که با بانک مرکزی داریم، قرار شده فرایند تخصیص ارز تسریع شود، مخصوصا این هفته و هفته آینده که شرکت‌ها در حال آماده شدن برای سفارش‌گذاری واردات از کارخانه‌ها هستند، بانک مرکزی قول داده فرایند تخصیص ارز را سرعت ببخشد تا روند واردات با مشکل مواجه نشود.

آخرین خبرها از عرضه محصولات وارد شده چیست؟
عرضه خودروها در حال انجام است، امروز شرکت‌هایی که خودرو موجود دارند در حال عرضه در سامانه هستند و ما افراد ثبت‌نام شده را به این شرکت‌ها و شرکت‌هایی که خودروهای خریداری شده آنها روی آب است، معرفی می‌کنیم تا یا خودرو دریافت کنند یا برای خودروهای روی آب در لیست انتظار قرار گیرند. نوبت دوم عرضه این هفته انجام می‌شود و هفته آینده نیز عرضه سوم را خواهیم داشت.

کدام برندها در نوبت عرضه هستند؟
الان جزئیات زیادی نمی‌توان اعلام کرد چون ممکن است از خودرویی نام ببریم اما به لیست عرضه نرسد ولی آنچه مشخص است این است که تویوتا، کیا، هیوندای و برخی از خودروهای چینی که در عرضه اول نبودند را در عرضه دوم و سوم خواهیم داشت.

آیا قیمت محصولات عرضه دوم و سوم مشخص شده است؟
قیمت خودروهایی که پرونده آنها به شورای رقابت ارسال شده در دست بررسی است. از خودروهای نوبت اول عرضه، قیمت زوتی قطعی شده و شورای رقابت هم آن را تایید کرده، قیمت قطعی چند خودرو دیگر هم با تایید شورای رقابت به زودی اعلام می‌شود. اما خودروهایی که این هفته عرضه می‌شوند با قیمت علی‌الحساب در سامانه بارگذاری می‌شوند تا قیمت آنها توسط سازمان حمایت و شورای رقابت قطعی و اعلام شود.

شهریورماه عنوان کردید که با تسهیل و تسریع روند واردات در نیمه دوم سال می‌توانیم به آمار واردات ۲۰ هزار خودرو درماه برسیم، چقدر احتمال می‌دهید به این آمار برسیم؟
از آذر و دی به بعد، ما از جهت قرارداد شرکت‌ها پتانسیل واردات ماهی ۲۰ هزار دستگاه خودرو را داریم. همین الان بعضی از شرکت‌ها قرارداد خرید و عرضه ۶ هزار دستگاه در ماه را هم بسته‌اند و تنها دغدغه‌ای که می‌تواند وجود داشته باشد بحث لجستیک و حمل این خودروها به کشور است، از این جهت که ممکن است در یک یا دو محموله جمع نشود و حمل آن به ایران زمانبر باشد. بعضی شرکت‌ها یک تا ۵ هزار دستگاه خودرو در ماه و بعضی شرکت‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه می‌توانند وارد کنند و این ظرفیت وجود دارد که تا ۲۰ هزار خودرو درماه واردات داشته باشیم.

آخرین خبر از آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده چیست و چرا تصویب ‌آن در هیات دولت به طول انجامیده است؟
تا جایی که اطلاع دارم این آیین‌نامه نهایی شده و فکر می‌کنم مصوبه آن این هفته ابلاغ می‌شود.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    1 0
    خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ... خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس