آغاز در چرخه از نقطه صفر در صورت عدم محرومیت؛ چه رأیی در انتظار کاپیتان تیم ملی فرنگی است؟

محمدعلی گرایی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، استعدادی که حقش کسب نشان طلای جهانی و مدال المپیک بود، حالا حتی اگر از سوی اتحادیه جهانی هم محروم نشود، کار سختی در چرخه انتخابی المپیک ۲۰۲۴ خواهد داشت.

به گزارش مشرق، در این سال‌ها برادران گرایی بی‌شک در جذب مخاطب و تماشاگر برای کشتی فرنگی جهان نقش عمده‌ای ایفا کرده‌اند، نمایش زیبا، کشتی پرهیجان و اجرای فن، خصیصه‌‎ای منحصر به فرد محمدعلی و محمدرضا گرایی بود که نه تنها مخاطبان کشتی در ایران، که در مسابقات بین‌المللی و جهانی نیز هواخواهان کشتی به شدت از این نمایش به وجد می‌آمدند.

برادر بزرگتر که استارت ملی‌پوش زدنش را خیلی زودتر زد، طی این سالها در عین حال که در وزن بسیار شلوغ و پر مدعی‌ای کشتی گرفت، اما موفق شد سه مدال برنز جهانی را از آن خود کند، سه مدالی که هرگز برای او کافی نبود.

با این توانمندی و استعداد، حیف بود که محمدعلی گرایی بدون طلای جهانی و مدال المپیک به کار خود خاتمه دهد، اما اینطور به نظر می‌رسد که تابلوی پایان با تعلیقی که از سوی اتحادیه جهانی صورت گرفته، پیش روی او قرار می‌گیرد.

برادر کوچکتر، اما توانست در فاصله‌ای کوتاه کلکسیونی از مدال‌های ارزشمند و خوش‌رنگ را در کارنامه خود جمع کند. او از طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو استارت زد و دو ماه بعدش همین طلا را در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو تکرار کرد. سال بعد نقره جهانی ۲۰۲۲ بلگراد را گرفت و امسال هم به برنز ۶۷ کیلوگرم مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد رسید.

بیشتر بخوانید:

شوک جهانی به کشتی ایران؛ گراییتعلیق شد

او هم هرچند حالا کار واقعا سختی برای رسیدن سر وزن قانونی دارد، اما لااقل خیالش اسوده است که مدال‌هایش را گرفته و حتی اگر بعد از این در وزن المپیکی هم کشتی نگیرد، می‌تواند به تعداد مدال‌هایش اضافه کند. هرچند که بعید هم به نظر می‌رسد نخواهد در ۱۰ ماه باقی‌مانده تا پاریس کارش را در وزن المپیکی ۶۷ کیلو ادامه دهد.

اما چه اتفاقی در بلگراد افتاد که اتحادیه جهانی محمدعلی گرایی را تعلیق کرد؟ کاپیتان در بلگراد بعد از آنکه ۲ بر صفر آدلت تیولیوبایف از روسیه را برد، شکست ۵ بر ۵ را مقابل کوزاکا ژاپنی تجربه کرد، مبارزه‌ای که به واقع می‌توانست به سود او تمام شود. کوزاکا در نیمه‌نهایی به آکژول محموداف قهرمان جهان از قرقیزستان باخت تا علی دست خالی از دور رقابت‌ها حذف شود.

محمدعلی که در این سال‌ها همواره فشار و بار سنگین مدال‌آوری را روی دوش خود احساس کرده، بعد از حذف شدن از مسابقات، نگران کشتی‌های برادرش بود. او از نزدیک شاهد سختی‌های وحشتناکی که رضا برای رسیدن سر وزن قانونی کشید، بود و سر کشتی حساس برادرش با حریف ژاپنی، درحالیکه می‌دانست محمدرضا از حریف سر است، اما وزن کم کردن زیاد دارد اثر خودش را می‌گذارد، بطری آب را در حین مبارزه به تشک پرتاب کرد، اتفاقی که هرگز در طول هیچ‌کدام از کشتی‌های مسابقات جهانی بلگراد رخ نداده بود.

باتوجه به اینکه کشتی‌گیر ژاپنی در حین اجرای فن بود که این اتفاق رخ داد و کشتی درواقع به سود گرایی قطع شد، ژاپنی‌ها به شدت نسبت به پرتاب بطری اعتراض کردند. ضمن اینکه این پرتاب درست در زاویه دید خبرنگاران ژاپنی اتفاق افتاد و بلافاصله موضوع از سوی آن‌ها به نمایندگان اتحادیه جهانی گزارش شد.

موضوع خیلی حساس شد، چراکه ۶۷ کیلوگرم وزن المپیکی است و سهمیه آن برای هر دو تیم خیلی اهمیت داشت. همین مسئله در خود بلگراد هم برای محمدعلی گرایی که در حین کشتی برادر، به شدت احساساتی شده بود، دردسرساز شد و حالا هم اتحادیه جهانی او را به حالت تعلیق درآورده و احتمالا محرومیتی سنگین هم در انتظار او خواهد بود.

اگر این اتفاق بیافتد، پایانی تلخ در انتظار محمدعلی گرایی خواهد بود چراکه در آستانه ۳۰ سالگی، بعید است بعد از سپری کردن محرومیت، راهی برای بازگشت داشته باشد.

البته اگر هم فدراسیون کشتی بتواند در دفاعیه‌ای که برای اتحادیه جهانی می‌فرستد، آن‌ها را به طریقی قانع کند که مانع از محرومیت بلندمدت برای محمدعلی گرایی شود، باز هم او برای حضور دوباره در تیم ملی راه بسیار سختی خواهد داشت. چراکه سال ۲۰۲۳ کادرفنی تیم ملی به او این فُرجه را داد که بدون رویارویی با دیگر مدعیان ۷۷ کیلو، تنها با دو بار حضور در مسابقات رنکینگ‌دار، عازم بلگراد شود که درنهایت هم حفظ کردن او و ممانعت از مسابقه انتخابی رودررو با سایر رقبا، منجر به کسب نتیجه نشد؛ بنابراین اگر این تعلیق، به محرومیت طولانی مدت گرایی منتهی نشود، او باید از نقطه صفر در چرخه امسال استارت بزند، یعنی باتوجه به ناکامی در دومین مسابقه جهانی متوالی، از مسابقات قهرمان کشوری کارش را در چرخه آغاز کند.

ضمن اینکه امسال مدعیان جوان از جمله علیرضا عبدولی که قهرمان جوانان جهان شده، در چرخه بزرگسالان برای رسیدن به دوبنده ۷۷ کیلوگرم تیم ملی رقابت خواهند کرد.

همچنین تعدادی از مدعیان دو وزن غیر المپیکی ۷۲ و ۸۲ کیلوگرم هم احتمالا برای آزمودن شانس خود برای المپیک، به ۷۷ کیلوگرم خواهند آمد و قطعا چرخه شلوغی در انتظار این وزن خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 0
    تیم ملی جای متقلبا نیست
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 0
    کار محمد علی گرایی غیر اخلاقی و خیانت و ربودن مدال برنز کشتی گیر ژاپنی بود فدراسیون کشتی ایران نباید از این کشتی نا گیر همواره شوست خورده بی اخلاق دفاع کند دفاع از چنین کاری و چنین شخصی پایمال کردن اخلاق و انسانیت و قانون است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس