آیا میدانید مصرف الکل یکی از عوامل تشدیدکننده افسردگی مردم کشورهای غربی است؟ رابطه میان افسردگی و معنویت چیست؟ با افسردگی نظامیان آمریکایی چگونه مقابله میشود؟ برای رازگشایی از این مطالب با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...

گروه گزارش های ویژه: افسردگی یک بیماری رایج در جوامع غربی است که سالانه به تعداد مبتلایان به آن افزوده می‌شود. با وجودی که امکان درمان این بیماری وجود دارد اما درصد بالایی از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از بیماری خود خبر ندارند و تنها زمانی برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری به مراحل پیشرفته خود رسیده است. از علل این بیماری می‌توان به کمبود مهر و محبت در جوامع غربی، سست شدن بنیان خانواده، مصرف گرایی بیش از حد و کاهش معنویت در این جوامع اشاره کرد. کاهش بهره‌وری ناشی از افسردگی مردم ایالات متحده باعث از بین رفتن بیش از 31 میلیارد دلار در سال می‌شود

اطلاعات منتشر شده از گزارش مرکز بهداشت و تغذیه آمریکا بیانگر وقایع تکان دهنده‌ای است:

به گفته مارتین سلیگمان، استاد روانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا و رئیس انجمن روانشناسی آمریکا افسردگی همانند یک بیماری واگیردار در میان مردم ایالات متحده به سرعت در حال گسترش است.

میرنا ویسمن از دانشگاه کلمبیا و یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که میزان افسردگی در میان آمریکایی‌هایی که پس از سال 1945 به دنیا آمده‌اند 3 برابر بیشتر از افرادی است که پیش از این تاریخ به دنیا آمده‌اند.


میرنا ویسمن استاد دانشگاه کلمبیا

در هر دو هفته 4/5 درصد از آمریکایی‌های 12 سال به بالا دچار افسردگی می‌شوند. این آمار در افراد 40 تا 59 سال، زنان و افراد سیاه پوست به مراتب بیشتر است.

آمار افسردگی در میان افراد فقیر به مراتب بیشتر از افرادی است که دارای درآمد بیشتری هستند.

تقریبا 80 درصد از افرادی که دچار افسردگی هستند از اختلال در عملکرد رنج می‌برند و بر اساس گزارشات 27 درصد از افراد دچار افسردگی با مشکلات جدی در زمان کار یا زندگی شخصی مواجه هستند.

92 درصد از مردان سیاه‌پوست در ایالات متحده به دلایل گوناگون برای درمان افسردگی خود اقدام نمی‌کنند.

تا سال 2020 افسردگی پس از بیماری‌های قلبی به دومین عامل مرگ‌ و میر افراد آمریکایی تبدیل خواهد شد.

در سال 2005 تنها 29 درصد از افرادی که دچار افسردگی بودند از درمان‌های پیشرفته پزشکی بهره‌مند شدند. این آمار در خصوص افرادی که از افسردگی حاد رنج می‌بردند تنها 39 درصد بود.

آمارهای دیگر:

در 15 سال گذشته تعداد افرادی که در ایالات متحده به دنبال درمان افسردگی خود هستند دو برابر شده و به 25 میلیون نفر رسیده است. این نشان دهنده وخیم بودن اوضاع است، اما از این بدتر آمار 90 درصدی این بیماران است که برای درمان افسردگی خود به داروهای ضد افسردگی پناه می‌برند.

آمریکایی‌هایی که در محدوده سنی 65 سال و بالاتر قرار دارند حدود 13 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، اما تقریبا 20 درصد از کل خودکشی‌ها در این کشور مربوط به این محدوده سنی است. از هر 100 هزار نفر 11 نفر دست به خودکشی می‌زنند و این آمار از هر گروه سنی دیگری بیشتر است. موفقیت افراد این گروه سنی در اقدام به خودکشی به مراتب بیشتر از هر گروه سنی دیگری است.



رتبه ایالتهای مختلف در آمریکا از لحاظ آمار خودکشی

بر اساس گزارش انجمن ملی بهداشت روانی هر ساله حدود 17 میلیون آمریکایی دچار افسردگی می‌شوند. (واشنگتن پست هلت، 7 اکتبر 1997)

در ایالات متحده از هر 4 زن یک نفر از افسردگی شدید در طول زندگی خود رنج می‌برد. این آمار برای مردان آمریکایی یک نفر از هر 8 نفر می‌باشد. در این نوشته به این مطلب اشاره شده است که افرادی که دچار افسردگی هستند نباید الکل مصرف کنند. ( کتاب "افسردگی" اثر شری راجرز)


اثرات فیزیولوژیکی استفاده از الکل در افسردگی

با توجه به مصرف بالای مشروبات الکلی در جوامع غربی و به ویژه ایالات متحده دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف این نوع مشروبات تاثیر بسزایی در افزایش میزان افسردگی در افراد دارد. در ادامه به برخی از این گزارش‌ها اشاره می‌شود:

بر اساس یافته‌های پزشکی مصرف الکل نقش زیادی در کاهش سطح سروتونین و نورپینفرین دارد. (مجله Let's Live ژانویه 2000 )

الکل باعث کاهش تاثیر هورمون‌های استرس می‌شود. پس از مصرف الکل احساس بدی به فرد دست می‌دهد زیرا باعث کاهش سطح هوشیاری سیستم عصبی و مغزی می‌شود. دانشمندان پس از آزمایش بر روی افرادی که روزانه یک بار الکل مصرف می‌کردند متوجه شدند که میزان افسردگی در این افراد افزایش یافته است. (USA WEEKEND سوم ژانویه 1999)



بررسی افسردگی در ایالتهای مختلف آمریکا

پس از بررسی آمارهای مربوط به ایالتهای مختلف مشخص شد که ایالت یوتا از بالاترین میزان افسردگی در میان مردم خود رنج می‌برد. حدود 11 درصد از افراد بزرگسال این ایالت در سال گذشته دارای افسردگی بودند و نزدیک به 15 درصد نیز از اختلالات روانی شدید رنج می‌بردند. مردم این ایالت حدود 4 روز از ماه را با مشکلات روحی و روانی سپری می‌کنند. ایالتهای وست ویرجینیا و کنتاکی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


رتبه بندی ایالتهای مختلف در آمریکا از لحاظ افسردگی

رابطه معنویت و افسردگی

ایالات متحده به عنوان یک کشور با نظام سرمایه‌داری دارای سیستمی است که شهروندان خود را به مصرف‌گرایی تشویق می‌کند. با توجه به اینکه برای استفاده و لذت از زرق و برق‌های زندگی در چنین جوامعی افراد می‌بایست هرچه بیشتر تلاش کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های آن برآیند و از سوی دیگر پس از رسیدن به این لذتها به آن آرامش مد نظر خود دست پیدا نمی‌کنند، نتیجه حاصل چیزی جز بروز افسردگی در این افراد نخواهد بود. با در نظر گرفتن فشار، استرس و خشونتی که این نوع نظام‌های سرمایه‌داری به افراد وارد می‌سازند به سادگی می‌توان شدت افسردگی افراد در این جوامع را درک کرد.

پس از حوادث تروریستی 11 سپتامبر حدود 90 درصد از شهروندان این کشور که دیگر به قدرت نظامی و امنیت وعده داده شده از سوی مقامات ایالات متحده اطمینان چندانی نداشتند برای کنار آمدن با استرس و نگرانی ناشی از چنین حملاتی بیش از پیش به مذهب رو آوردند.

محققان بسیاری به بررسی رابطه میان مذهب و استرس پرداخته‌اند. فیگلمن یکی از این افراد بود که در کتاب "مذهب و سلامتی" به تحقیقات وی اشاره شده است. وی در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که افرادی که دارای تمایلات مذهبی نیستند بیشتر از افراد دیگر در معرض استرس و افسردگی قرار دارند.


کتاب مذهب و سلامتی

دلایل افسردگی در میان زنان آمریکایی

درصد زنان آمریکایی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می ­کنند، بسیار بیشتر از زنان دیگر کشورهای جهان است. در سه نسل گذشته تعداد آمریکایی­ هایی که از قرص ­های ضد افسردگی استفاده می ­کنند، بیشتر و بیشتر شده است. این موضوع در مورد زنان این کشور حادتر است. به نحوی که زنان آمریکایی در صدر جدول استفاده کنندگان از داروهای ضد افسردگی قرار دارند. روانشناسان یکی از دلایل میزان زیاد استفاده از این داروها در بین زنان را نگاه ابزاری جامعه به آنها و فشارهای وارد شده به آنها در جریان زندگی می­ دانند. این نوع افسردگی که از آن با عنوان "ناراحتی مرسوم" یاد می ­شود، به این دلیل اتفاق می­ افتد که زنان جامعه احساس می­ کنند هیچ کس به معنی واقعی آنها را دوست ندارد و روابط افراد جامعه با آنها تنها به منظور سو استفاده­ های جنسی و مادی است


 استفاده ابزاری از زنان یکی از عوامل افسردگی آنها در ایالات متحده است


افسردگی در میان نظامیان

ارتش ایالات متحده از رشد بیماری افسردگی در میان نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و افغانستان خبر داد. بر اساس اعلام بخش سلامت روانی ارتش آمریکا بیش از 12 در صد از سربازانی که در عراق خدمت می کنند و 15 در صد از سربازانی که در افغانستان به سر می برند به داروهای ضد افسردگی, خواب آور و انواع دیگر داروهای آرام بخش وابستگی شدید دارند.
بر همین اساس، 5 درصد از این افراد نیازمند دریافت خدمات ویژه پزشکی هستند. چندی پیش نیز اعلام شد که آمار خودکشی در میان نظامیان آمریکایی در مقایسه با گذشته شش برابر شده است. بر اساس این گزارش، داروهای مسکن قوی که توسط پزشکان برای سربازانی که در حال خدمت هستند تجویز می شوند ماهیانه به 50 هزار نسخه می رسد در حالیکه در سال 2003 فقط 33 هزار نسخه ذاز این نوع داروها در ماه تجویز می شده است. بسیاری از سربازان آمریکایی با مصرف این داروهای عمدتا روان گردان دست به کشتار غیرنظامیان در عراق و افغانستان می زنند.

در همین رابطه جودیت بردر "روانشناس" که در ارتباط با سربازان مبتلا به بیماریهای روانی فعالیت و به آنان کمک می کند تصریح کرد اعزام سربازان به میدانهای نبرد به ضرب داروهای گوناگون موجب خواهد شد تا خطرات بی شماری آنان و دیگران را تهدید کند.

در همین ارتباط یکی از فرماندهان وزرات دفاع امریکا از وجود بیماریهای مغزی در نزد نظامیان آمریکایی بازگشته از جنگ عراق و افغانستان خبر داد. ژنرال "لوری ساتون" رئیس بخش "بهبود بهداشت روانی و آسیبهای مغزی" پنتاگون با اعلام این مطلب در ادامه گفت : یافته های من نشان می دهد که 10 تا 20 درصد نظامیان امریکایی بازگشته از جنگ عراق و افغانستان از صدمات مغزی رنج می برند

.

افسردگی در میان نظامیان آمریکایی حاضر در عراق و افغانستان به شدت افزایش یافته است


به گزارش شبکه خبری اوکلاهما نیوز نیزافزایش شدید خودکشی در میان نظامیان آمریکا مقامات کاخ سفید را نگران کرده است.
بنابر این گزارش، نیروی زمینی آمریکا در تیرماه گذشته شاهد خودکشی 26 سرباز بود و این در حالی است که این تعدا در ماه قبل از آن 12 تن بوده است . در همین رابطه محققان دانشگاه ایندیانا آمریکا تلاش می کنند، افشانه ضد خودکشی بسازند که حاوی داروهای ضد افسردگی ویژه است و می تواند به سرعت به تمایلات نظامیان این کشور برای خودکشی پایان دهد.

اعتیاد به اینترنت یکی از عوامل مهم در افسردگی جوانان

در آمریکا و برخی از جوامع پیشرفته، تعداد معتادان به اینترنت از اعتیاد به مواد مخدر، الکل و سایر چیزها بیشتر است. بنا به یک گزارش، برخی از آمریکایی ها تا جایی اعتیاد پیدا کرده اند که روزانه بیش از 18 ساعت از وقت خود را صرف اینترنت می کنند و طبعا این امر منجر به عدم توجه به خانواده می شود. از این رو، اینترنت زندگی بسیاری از مردم را مختل کرده است. این بیماری در آمریکا به قدری فاجعه بار است که کلیساها، پیشوایان مذهبی و انجمن های مربوطه با فریادهای کمک خواهی زن و شوهر، یا یکی از آنها، برای رهایی از این اعتیاد مواجه هستند و موسسه های مشاوره ای مسیحی در حال تدوین برنامه هایی جهت مقابله با اعتیاد به اینترنت می باشند. تشخیص اعتیاد به اینترنت از مواردی است که بحث های زیادی درباره آن صورت گرفته است. سرپرست مرکز درمانی اعتیاد به الکل و مواد مخدر در دانشگاه استنفورد در این مورد می گوید:( اگر فردی متوجه شد که قادر نیست یک روز را بدون استفاده از اینترنت سپری کند، شکی نیست که این فرد به استفاده از اینترنت معتاد شده است.)


یکی از پیامدهای اعتیاد اینترنتی، مشکلات خانوادگی و تأثیر آن بر روی روابط زناشویی، والدین و فرزندان است. امروزه اصطلاح(بیوه اینترنتی) برای همسر معتاد اینترنت اطلاق می شود. آمار نشان می دهد که اعتیاد به اینترنت ممکن است به فرو پاشی خانواده و طلاق منجر شود. شاید باور کردن این که شخصی همسر خود را فقط به علت ارتباط با فرد دیگر در اینترنت ترک می کند، برای کسانی که به اینترنت اعتیاد پیدا نکرده اند، وحشتناک به نظر برسد؛ ولی این مسئله هر روز در دنیای اینترنت اتفاق می افتد.

تقریباً 220 میلیون امریکایی به اینترنت دسترسی دارند و 40% از آنها از اینترنت پرسرعت استفاده می کنند. بچه ها برای گرفتن اطلاعات، سرگرمی، و ایجاد رابطه به اینترنت متصل می شوند. تعداد پیام های کوتاهی که هر روز فرستاده می شود بیشتر از جمعیت جهان است. بسیاری از این افراد از اینترنت برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق این نوع روابط به سرانجام خوبی ختم نمی‌شوند افرادی که درگیر این روابط می‌شوند به دلیل ضربه‌های عاطفی ناشی از این شکست‌ها با افسردگی شدید مواجه می‌شوند.


رشد فزاینده افسردگی در شهرهای بزرگ آمریکا ناشی از اوضاع وخیم اقتصادی در این کشور است.

روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز نوشت: روانشناسان هشدار دادند، وخامت اوضاع اقتصادي آمريكا و‌ آثار زيانبار آن بر زندگي شهروندان آمريكايي ؛ آمار خودكشي و افسردگي را در ميان مردم اين كشور به مرز خطرناك رسانده است . اقدام جنايتكارانه يك شهروند مهاجر آمريكايي به نام "كارتيك راجارام " كه به علت افسردگي شديد ناشي از بيكاري و اوضاع وخيم اقتصادي خانوادگي اش در اقدامي فجيع همسر، سه فرزند و مادرزنش را كشت و خود نيز خودكشي كرد؛ بازگو كننده شرايط بسيار نامساعد روحي رواني مردم آمريكاست كه معلول اوضاع وخيم اقتصادي اين كشور است . لس‌آنجلس تايمز در ادامه نوشت: شرايط بسيار آشفته اقتصادي آمريكا سلامت رواني و جسمي مردم اين كشور را بشدت به خطر افكنده است . نگراني از بيكار شدن؛ عدم توفيق در مالكيت خانه و نگرانيها از سقوط سهام در بازار بورس ؛ اوضاع روحي رواني مردم آمريكا را بشدت تحت تاثير قرار داده است .


كارتيك راجارام پس از کشتن اعضای خانواده‌اش دست به خودکشی زد

ريچارد چيفتز" مدير اجرايي شركت بهداشت رواني " كام سايك" در شيكاگو در اين خصوص معتقد است: در پي واقعه يازده سپتامبر؛شرايط بهداشت رواني مردم در بدترين وضعيت در ده يازده سال اخير قرار گرفته است .
وي اين شرايط بسيار نامطلوب رواني را بر حسب موقعيت جغرافيايي متفاوت دانسته و پيش بيني كرده است كه حداقل ظرف آينده نزدیک بهبودي دراين اوضاع قابل پيش بيني نيست.

تحقيقي كه موسسه "آمريكن سايكولوجيكال آسن" به عمل آورده است روز سه شنبه روشن ساخت كه 8 درصد مردم‌ آمريكا اقتصاد را عامل اصلي فشارهاي رواني در زندگي معرفي كرده اند. تقريبا" نيمي از اين مردم مي گويند كه نسبت به تامين نيازهاي اوليه زندگي خود نگرانند.





منابع و مآخذ


http://www.utne.com/2000-09-01/America-the-Blue.aspx

http://www.hindawi.com/journals/drt/si/769804/cfp/

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_happiness

http://www.utne.com/2000-09-01/America-the-Blue.aspx

http://www.hindawi.com/journals/drt/si/769804/cfp/

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_happiness

http://www.upliftprogram.com/depression_stats.html

http://www.nmha.org/go/state-ranking

"Factors behind elderly suicide rate examined," Washington, The Daily Progress newspaper, Charlottesville, Virginia, July 23, 2002
WHO report on mental illness released October 4, 2001. Health news stories: Depression Link to Heart Disease, Hostility, Depression May Boost Heart Disease

D F Bailey, and J L Moore, III. "Emotional Isolation, Depression, and Suicide Among African American Men: Reasons for Concern.” In C Rubin (Ed), Linking Lives Across Borders: Gender-Sensitive Practice in International Perspective, (Pacific Grove, CA Books/Cole).

{$sepehr_album_912}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رحیم ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    17 6
    آقای مشرق با این گرانی که در ایران است فکر نکنید همه دارن قه قهه میزنن
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    10 20
    همه قه قهه نمی زنند ولی همه هم افسردگی نمیگیرند و سعی میکنند با تلاش بیشتر مملکت خودشون رو آباد کنند نه مثل بچه ننه ها کنار بنشینند و مثل شما غر غر کنند
  • سیدمحمد ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    9 4
    کار خوبی بود.مثلا شما افسران جنگ نرم هستید.بکوشید بیشتر از این درباره مصرف این ماده نجس که ایرانیا هم گرفتارش شده اند بیشتر روشنگری کنید
  • رحیم ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    3 6
    نا شناس . تا خرخره خورده ای و خبر نداری
  • یه جوون ایرانی افسرده مثل بقیه ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    10 3
    به کی بگیم اکثریت جوونا تو این مملکت اوضاعشون وخیمه خداییش توجه کنید: 1. چندتا از جوونای بالای 25 و 30 سال می شناسید که ازدواج نکردن 2. چندتا می شناسید که بیکار بیکارن 3. چند خانوار رو می شناسید که هر روز فقیر تر می شن. 4. چند نفر رو می شناسین که فقط زنده اند ولی زندگی نمی کنن. در ضمن شما تا می تونید تو رادیو و تلویزیون و وب و ... از بدبختی آمریکاییا بنویسید اگه اوضاع اونا وخیمه ما که دیگه اوضاع نداریم تا وخیمش برسه.
  • مشاور ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    6 2
    باید فرهنگ اهمیت دادن به روح و روان در ایران بیشتر بشه و جراحی ها به سمت جراحی روح و روان بره تا جراحی های زیبایی های ظاهری
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    1 0
    یه خورده خودت رو قیف بگیر کار کن اینقد هم لجن پراکنی نکن خودت واقعا میری دنبال کار یا داری فقط لاف میزنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس