پاکستان از تصميم خود مبني بر تعميق همکاريهاي نظامي با پکن و خريد موشکهاي چيني و سامانه پرواز از اين کشور به منظور تجهيز 250 فروند جت جنگنده جي اف تاندر خبر داد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از خبرگزاري فرانسه، رائو قمر سليمان فرمانده نيروي هوايي پاکستان در مصاحبه با نشريه گلوبال تايمز اعلام کرد: از سامانه هاي راداري چيني و موشکهاي ميان برد اس دي 10 در جهت تجهيز جتهاي جنگنده اي استفاده خواهد شد که دو کشور مشترکا در دست ساخت دارند. نيروي هوايي پاکستان قصد ندارد در حال حاضر بر روي اين هواپيماها ابزار و تسليحات غربي نصب کند.
سليمان همچنين در مصاحبه اي جداگانه با نشريه چايناديلي تاکيد کرد: پاکستان ممکن است در جهت تحکيم همکاريها با چين به منظور ارتقا و بهينه سازي ساختار قواي مسلح خود از اين کشور چهار فروند موشک سطح به هوا خريداري کند.
کارشناسان دفاعي چين تاکيد کردند اين همکاري برضد هيچ کشوري نيست و در واکنش به قراردادهايي که در جريان سفر ماه اخير باراک اوباما رئيس جمهور امريکا به هند منعقد شده صورت نگرفته است. يکي از قراردادهايي که در جريان سفر اوباما به دهلي نو منعقد شد قراردادي اوليه به ارزش چهار ميليارد و يکصد ميليون دلار براي خريد 10 فروند هواپيماي سي 17 ترابري از شرکت بوئينگ امريکا براي نيروي هوايي هند بود.
پاکستان پيشتر در نظر داشت جتهاي جنگنده جي اف 17 خود را طي قراردادي به ارزش يک ميليارد و 200 ميليون يورو با موشکهاي ساخت شرکت صنايع دفاع هوايي تالس اس اي فرانسه مجهز کند. ولي مقامات فرانسوي بدون هيچ توضيحات بيشتري در ماه آوريل از لغو اين قرارداد خبر دادند.
برخي گزارشها حاکيست پاريس از بيم لطمه به روابط فرانسه با دهلي نو اين قرارداد را فسخ کرده است. چين از متحدان سرسخت پاکستان بشمار مي رود و اسلام آباد براي تامين نيازهاي دفاعي و زيرساختي خود بشدت به سمت پکن گرايش پيدا کرده است.
نيروي هوايي پاکستان ناوگاني از هواپيماهاي چيني شامل اف 7 پي جي اس و اي 5 اس در اختيار دارد، ولي هواپيماهاي امريکايي اف 16 و هواپيماهاي ميراژ فرانسوي نيز در ناوگان نيروي هوايي پاکستان به خدمت گرفته شده اند. جتهاي جي اف 17 يا تاندر توليد مشترک چين و پاکستان نيز به تازگي به اين ناوگان اضافه شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس