اقتصاد آلمان

مؤسسات تحقیقاتی آلمان بر اساس داده‌های ناامیدکننده اقتصادی پیش‌بینی خود را برای توسعه تولید ناخالص داخلی اصلاح کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اولیور هولتمولر، معاون مؤسسه تحقیقات اقتصادی لایب‌نیتس شهرهاله(IWH) مهم‌ترین دلیل این روند منفی را رشد کند صنعت و پایین‌بودن قدرت خرید در بخش خصوصی اعلام کرد.

مؤسسه پژوهش اقتصادی ایفو هم می‌گوید که افزایش شدید قیمت انرژی در سال ۲۰۲۲، رشد اقتصادی را پس از همه‌گیری کرونا متوقف کرده است.

تورم باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و افزایش نرخ بهره کلیدی نیز فشار را بر گرده اقتصاد دوچندان کرده است.

مؤسسات تحقیقات اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که «روحیه‌» کارکنان واحدهای اقتصادی «بدتر» شده و «عدم اطمینان به سیاستمداران» نیز به این امر بیشتر کمک می‌کند.

انتشار گزارش دویچه وله درباره تداوم رکود اقتصادی در آلمان در حالی است که این کشور به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، تا قبل از جنگ اوکراین در مسیر رشد قرار داشت، اما بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، در چند فصل پیاپی گرفتار رکود شده است.

به گفته وزیر اقتصاد آلمان: «بعضی کشورهای دوست مثل آمریکا، از پیامدهای جنگ اوکراین سود برده و قیمت‌های نجومی برای گاز طلب می‌کنند. این امر، مضیقه‌هایی را برای اروپا پدید می‌آورد».

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از «مارسل فراتزچر»، رئیس‌مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان اعلام کرده بود جنگ اوکراین فقط در سال ۲۰۲۲، صد میلیارد یورو به اقتصاد این کشور ضربه زد. همچنین به گزارش سی‌ان‌ان، «پیش‌بینی می‌ شود در اثر تبعات جنگ، ۱.۵ میلیون شاغل طی ۳ سال آینده از چرخه ‌اشتغال در آلمان خارج شوند».

گزارش یورونیوز به نقل از مؤسسه تحقیقات‌اشتغال (IAB) هم حاکی است: «اقتصاد آلمان در اثر جنگ اوکراین و قیمت بالای انرژی، بیش از ۲۶۰ میلیارد یورو از ارزش افزوده خود را از دست می‌دهد. همچنین تولید ناخالص داخلی در سال جاری ۱.۷ درصد کاهش می‌ یابد که موجب از بین رفتن ۲۴۰ هزار فرصت شغلی خواهد شد. احتمالا شمار شاغلان طی ۳ سال، ۶۶۰ هزار نفر کاهش می‌یابد».

چندی قبل، مجله «فوکوس» نوشت: «جنگ اوکراین، اقتصاد آلمان را شکل می‌دهد. جنگ فقط در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰۰۰ یورو برای هر آلمانی هزینه داشت و همین مقدار از رفاه آنها را در سال ۲۰۲۳ از بین می‌برد».

آلمان در کنار ۲۶۰ میلیارد یورو خسارت، مجبور شده ۱۰۰ میلیارد یورو هم برای تقویت توان نظامی اختصاص دهد. به گزارش مؤسسه تحقیقاتی ZEW گزارش: «تورم و نگرانی در عرضه انرژی، اقتصاد آلمان را به سمت طوفانی بزرگ می‌راند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس