کد خبر 1531492
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷

عمل جراحی اسلیو معده یک روش موثر باریاتریک است. طی این عمل، سایز معده کاهش یافته و همسو با کاهش میزان مصرف غذا، وزن فرد کاهش می‌یابد.

مقدمه

عمل جراحی اسلیو معده یک راهکار مبتکرانه و موثر برای کاهش وزن و بهبود سلامتی است. این روش جراحی که با نام گاسترکتومی آستینی نیز شناخته می‌شود، یک راه حل ایده‌آل برای کاهش وزن از طریق محدود کردن میزان مصرف غذاست. در این روش، جراح به شکل لاپاراسکوپی، ۷۵ درصد از معده را برداشته و آن را به شکل یک لوله در می‌آورد. این تغییر باعث کاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن می‌شود.

چرا عمل جراحی اسلیو معده اینقدر محبوب است؟

عمل جراحی اسلیو معده

عمل جراحی اسلیو معده چیست؟

عمل جراحی اسلیو معده یا گاسترکتومی آستینی، نوعی روش جراحی است که با محدود کردن مقدار مصرف غذا، به کاهش وزن کمک می‌کند. در این روش که به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود، جراح به طور تقریبی اقدام به برداشتن ۷۵ درصد از حجم معده می‌کند. این کار باعث می‌گردد که معده مقدار کمتری از غذا را در خود جای دهد. امروزه عمل جراحی اسلیو معده به عنوان یک روش متداول برای کاهش وزن در افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۴۰، استفاده می‌شود.

آمار نشان می‌دهد، افرادی که از این روش جهت لاغری استفاده می‌کنند، در حدود ۶۰ درصد از وزن اضافی خود را پس از انجام این عمل از دست داده‌اند. لازم به ذکر است، افرادی که عمل جراحی اسلیو معده انجام داده‌اند می‌توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب، انتخاب هوشمندانه غذا و ورزش منظم به نتایج موفقیت‌آمیزتر و کاهش وزن بیشتری دست یابند.

در عمل جراحی اسلیو معده، هیچگونه جسم خارجی در معده قرار نمی‌گیرد. همچنین طی این عمل، تغییر پیچیده‌ای در روند گوارش انجام نگرفته و از عملیات‌هایی همچون قرار دادن حلقه معده یا گاستریک باندینگ و بای‌پس معده استفاده نمی‌شود. اکثر بیماران پس از جراحی، به راحتی می‌توانند انواع مختلف غذاها از جمله گوشت و سبزیجات را مصرف نمایند. این روش برخلاف جراحی حلقه معده، یک روش دائمی است و نمی‌توان پس از آن فرم معده را به حالت طبیعی برگرداند.

با عمل جراحی اسلیو معده سطح هورمون گرلین که به عنوان هورمون گرسنگی شناخته می‌شود، در بدن کاهش می‌یابد. بنابراین، بسیاری از افراد پس از گاسترکتومی آستینی، حس گرسنگی کمتری را در مقایسه با سایر افراد تجربه می‌کنند. گرلین همچنین در متابولیسم قند خون نقش دارد. بنابراین موجب کاهش نیاز افراد مبتلا به دیابت نوع 2، به داروهای دیابت به خصوص داروهای خوراکی می‌شود.

چرا عمل جراحی اسلیو معده اینقدر محبوب است؟

عمل جراحی اسلیو معده یک روش جراحی است که، با محدود کردن مقدار مصرف غذا به کاهش وزن کمک می‌کند.

عمل جراحی اسلیو معده به درمان چه بیماری‌هایی کمک می‌کند؟

عمل جراحی اسلیو معده به عنوان پرکاربردترین جراحی کاهش وزن در سراسر جهان شناخته می‌شود. بیش از نیمی از عمل‌های جراحی باریاتریک یا کاهش وزن، مربوط به عمل جراحی اسلیو معده هستند. تعداد کل عمل‌های جراحی اسلیو معده انجام شده در هر سال در ایالات متحده، حدود ۱۵۰,۰۰۰ و در سراسر جهان حدود ۳۸۰,۰۰۰ است.

عمل جراحی اسلیو معده به عنوان یک روش مناسب برای درمان چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمان تنها برای افرادی مناسب است که، به بیماری‌های جدی مرتبط با چاقی مبتلا هستند. اسلیو معده همچنین روند بهبود برخی از بیماری‌ها همچون موارد زیر را بهبود بخشیده و در درمان آن‌ها نقش دارد:

  • دیابت نوع دوم و مقاوم به درمان انسولین.
  • فشار خون و بیماری‌های قلبی.
  • هایپرلیپیدمی (کلسترول بالا) و بیماری‌های شریانی.
  • بیماری چربی غیر الکلی کبد و استئاتوهپاتیت.
  • سندرم هیپرونتیلاسیون چاقی و آپنه شبانه انسدادی دستگاه تنفسی.
  • دردهای مفصلی و آرتروز.

وزن پس از عمل جراحی اسلیو معده تا چه اندازه کاهش می‌یابد؟

میزان چاقی، توسط شاخص توده بدنی BMI که با محاسبه وزن و قد تعیین می‌گردد، مشخص می‌شود. چاقی کلاس 3 به معنای داشتن BMI برابر یا بالاتر از 40، یا داشتن BMI بالاتر از 35 و بیماری مرتبط با آن است. به طور میانگین با عمل جراحی اسلیو معده، افراد حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از وزن اضافی خود را از دست می‌دهند.

  • در دو هفته اول: ۴.۵ تا ۹ کیلوگرم؛ بیشتر بیماران حدود ۰.۴۵ کیلوگرم در روز از دست می‌دهند.
  • در سه ماه اول: ۱۵.۷ تا ۲۰.۴ درصد کاهش وزن اضافی
  • در شش ماه اول: ۲۷ تا ۳۶ درصد کاهش وزن اضافی
  • در سال اول: ۳۶ تا ۴۵ درصد کاهش وزن اضافی

افراد بیشترین مقدار کاهش وزن خود را ۱۲ تا ۲۴ ماه پس از عمل جراحی، تجربه خواهند کرد. شواهد حاکی از آن است که، نرخ موفقیت عمل جراحی اسلیو معده ۸۰ تا۹۰ درصد می‌باشد.

مراحل عمل جراحی اسلیو معده

عمل جراحی اسلیو معده تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد. بنابراین در طول عملیات کاملا به خواب خواهید رفت.

  1. جراح یک برش کوچک در شکم به طول حدود چند میلی متر، ایجاد می‌کند. سپس یک پورت گاز دی اکسید کربن را وارد شکم کرده و یک دوربین ویدیویی کوچک (لاپاروسکوپ) را از طریق پورت، روانه معده می‌کند تا تصویر داخل شکم بر روی نمایشگر به نمایش درآید.
  2. جراح با ایجاد یک تا سه برش دیگر و با استفاده از ابزارهای جراحی و باریک، عمل اسلیو معده را انجام می‌دهد.
  3. جراح طول اسلیو معده را اندازه‌گیری کرده، سپس باقی معده را جدا و آن را از بدن خارج می‌کند.

چرا عمل جراحی اسلیو معده اینقدر محبوب است؟

مراحل عمل جراحی اسلیو معده

بازگشت به سلامت پس از عمل جراحی

عمل جراحی اسلیو معده به طور تقریبی ۴۰ تا ۷۰ دقیقه به طول می‌انجامد و روند ترخیص پس از1 تا ۲ شب بستری شدن در بیمارستان انجام می‌شود. پزشک معالج یا همان بهترین دکتر اسلیو معده که برای خود انتخاب کرده اید، بیماران را ۴ ساعت پس از عمل جراحی به قدم زدن تشویق می‌کند. علاوه بر این، درد ناشی از جراحی به راحتی قابل مدیریت است. اکثر بیماران کمتر از مقدار توصیه شده داروهای مسکن مصرف می‌کنند و معمولاً پس از گذشت ۴ هفته می‌توانند زندگی روزانه خود را از سر بگیرند. اگرچه احساس خستگی در دو هفته اول به دلیل رژیم غذایی کم کالری امری طبیعی است با این حال، به دلیل کاهش حجم معده، بیماران در این مرحله از رژیم غذایی، احساس گرسنگی نمی‌کنند. بیماران می‌توانند ۴ هفته پس از عمل جراحی ورزش را شروع کنند.

عوارض و خطرات اسلیو معده

در یک دهه گذشته با بهبود تکنیک‌های جراحی، عمل جراحی اسلیو معده به یک روش جراحی ایمن بدل شده است. با این حال هر عمل جراحی و روش درمانی، با عوارض جانبی مختلفی همراه است.

  • تنگی معده: در برخی مواقع پس از کوچک کردن معده ممکن است، عارضه تنگ شدن معده بروز کند. این عارضه به راحتی با آندوسکوپی قابل درمان است.
  • احساس سوزش در قلب: احساس سوزش در قلب به دلیل افزایش اسید معده ایجاد می‌شود، که در اکثر موارد با داروهای ضد اسید قابل درمان است.
  • افزایش وزن: افزایش وزن پس از ۲ سال، امری معمول در تمام روش‌های باریاتریک است. پس از عمل جراحی اسلیو معده ۱۰ تا ۲۰ درصد از بیماران ممکن است دچار افزایش وزن شوند. از این رو توجه به رژیم غذایی و تعهد به ورزش بسیار ضروری است.
  • پوست اضافی: برجا ماندن پوست اضافی ناشی از کاهش وزن امری ناگزیر است، که در موارد محدود با داروها و ورزش قابل درمان می‌باشد.

منبع:

سایت دکتر فربد امامی یگانه

فوق تخصص جراحی چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته در تهران)(

https://dremami.org/


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس