عملیات مرحله دوم انتقال آب دریای عمان به اصفهان آغاز شد

رئیس جمهوری از روند اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان بازدید و دستور آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه را صادر کرد.

به گزارش مشرق، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بامداد امروز برای بازدید و افتتاح چند پروژه و حضور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) وارد فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان شد.

رئیس جمهور که در این سفر یک روزه شماری از اعضای هیأت دولت او را همراهی می‌کنند در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان مورد استقبال استاندار و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.

بازدید از خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح، نخستین برنامه دکتر رئیسی در سفر به استان اصفهان اعلام شده است.

در این سفر با حضور دکتر رئیسی، فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات افتتاح خواهد شد، ظرفیت کلی این نیروگاه ۹۱۴ مگاوات است.

این نیروگاه ایرانی پیشرفته با راندمان بالا و رعایت مسائل زیست محیطی با کاهش آلایندگی به میزان ۱۵ درصد ، به دست صنعت گران و مهندسان ایرانی با مشارکت ۷۶ شرکت در تامین، ساخت و نصب تجهیزات ساخته شده است.

همچنین دکتر رئیسی در این سفر در پالایشگاه اصفهان حضور خواهد یافت، تا پروژه تصفیه گازوییل (DHT) پالایشگاه اصفهان را به طور رسمی به بهره‌برداری برساند.

از جمله دستاوردهای این پروژه می توان به تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوییل و سوخت پاک مطابق با استاندارد یورو ۵، جلوگیری از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در روز در هوای کلان‌شهرهای کشور و کاهش گوگرد گازوییل تولیدی پالایشگاه به کمتر از ppm۱۰ اشاره کرد.

مراسم افتتاحیه جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است نیز با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در اصفهان برگزار خواهد شد.

اصفهان میزبان رویداد بزرگ و بین المللی پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) است. با توجه به اینکه اقتصاد استان اصفهان مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان تعریف شده است بیش از ۱۵۰ دانشمند برتر جهان اسلام در این رویداد بزرگ حضور خواهند داشت و رئیس جمهور در آیین افتتاحیه این رویدادبین المللی سخنرانی خواهد داشت.

عملیات مرحله دوم انتقال آب دریای عمان به اصفهان آغاز شد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز در سفر یک روزه خود به استان اصفهان از مرحله اول طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان بازدید کرد.

در این بازدید رئیس جمهور در جریان روند اجرایی و پیشرفت این طرح قرار گرفت همچنین در این بازدید سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح را صادر کرد.

طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان به طول ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر انجام شده و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن لوله گذاری شده است.

انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای زاینده رود است که با اجرای مرحله نخست برداشت آب از زاینده رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست هم مصرف خواهد شد.

اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتیِ آب در دستور کار نیست.

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری اصفهان گفت: در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان انتقال داده می‌شود.

وی هزینه اجرای مرحله نخست طرح را ۲۵ و نیم هزار میلیارد تومان و مرحله دوم را ۱۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تمامی هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تامین خواهند کرد.

زینلیان با اشاره به این‌که مرحله نخست طرح از مهر پارسال آغاز شده است، ادامه داد: هم اکنون در ۲۴ جبهه کاری در این فاصله ۵۲۰ کیلومتری ۱۴ پیمانکار در حال فعالیت هستند و پیش بینی می‌شود تا پایان سال مرحله نخست اجرایی شود.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: استان اصفهان با اجرای این طرح آب روستاها و شهرهای مسیر را هم تامین خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای انتقال از دریای عمان آب در مبدا شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد.

افتتاح فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در دومین برنامه سفر یک روزه خود به استان اصفهان گام(فاز) نخست نیروگاه «شهید حاج احمد کاظمی» شرکت فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات را افتتاح کرد.

ظرفیت فاز نخست نیروگاه شهید کاظمی فولاد مبارکه ۳۰۷ مگاوات و ظرفیت کلی آن ۹۱۴ مگاوات است.

برای بهره‌برداری این پروژه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط شرکت فولاد مبارکه انجام شده است.

نیروگاه شهید کاظمی فولاد مبارکه سومین واحد نیروگاهی خودتامین صنایع است که تاکنون وارد مدار شده است.

این نیروگاه در عین حال نخستین واحد نیروگاهی کلاس "اف"(F) صنایع در محل مصرف خطوط تولید و فرآیند تکمیل طرح‌های‌ توسعه‌ای این شرکت محسوب می شود که به بهره‌برداری می رسد.

بهره‌برداری از نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی شهید کاظمی شرکت فولاد مبارکه و دیگر نیروگاه‌های خودتامین صنایع در راستای اجرای برنامه وزارت نیرو برای احداث نیروگاه در راستای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع اجرا می‌شود.

"احداث نیروگاه برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع" برنامه‌ای است که به موجب ماده ۴ قانون رفع موانع تولید در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت تا بخش قابل توجهی از ناترازی در صنعت برق کشور را برطرف کند.

نیروگاه شهید کاظمی شرکت فولاد مبارکه سومین واحد نیروگاهی خودتامین صنایع در کشور است، پیش از این ۲ واحد نیروگاهی صنایع هم در استان سمنان به بهره‌برداری رسیده بود.

پروژه نیروگاه شهید کاظمی از نیمه دوم اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز و ظرف ۱۸ ماه آماده بهره‌برداری شد.

داشتن بالاترین استانداردهای نیروگاهی، کاهش میزان مصرف گاز و آب مصرفی و بومی‌سازی بیش از ۷۰ درصد تجهیزات از جمله ویژگی‌های نیروگاه «شهید حاج احمد کاظمی» شرکت فولاد مبارکه است.

وزیر نیرو: ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان منتقل می‌شود

علی اکبر محرابیان در آئین آغاز عملیات فاز دوم انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرحله دوم انتقال آب از منطقه جاسک به سیرجان است و با احداث دو خط انتقال، ۴۰۰ میلیون متر مکعب به استان اصفهان منتقل می‌شود.

وی افزود: این میزان آب برای تأمین و مصارف صنعتی استان است، بخشی هم برای شرب پیش بینی شده و در رده کشاورزی پر بازده هم امکان استفاده از این آب را داریم.

وزیر نیرو تصریح کرد: میزان آب انتقالی از دریای عمان که ۴۰۰ میلیون متر مکعب است معادل ۷۰ درصد آب شرب استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه با انتقال این آب استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی کاهش می‌یابد، گفت: گشایشی را برای منابع آبی و مصارف آب در استان اصفهان خواهیم داشت.

تولید برای کشور از ضرورت‌های جدی است

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در آئین راه اندازی فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی شهید حاج احمد کاظمی فولاد مبارکه اظهار داشت: تولید برای کشور ضرورت‌های جدی است، ما موفقیت‌هایی داشته‌ایم که باید شاکر خداوند باشیم.

وی افزود: رشد کمی و کیفی در فولاد می‌تواند رشد تولید را به همراه داشته باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: جداسازی برق، آب و گاز صنایع از بخش خانگی بسیار مهم است و ما در این زمینه ورود کرده‌ایم و صنعت فولاد موفق بوده است.

وی با بیان اینکه فولاد سبز باید در دستور کار قرار گیرد و برای توسعه آن برنامه داشته باشیم، گفت: در خود تأمینی و خودکفایی که بتواند فولاد ما را در سطح منطقه و جهان در رتبه عالی قرار دهد بسیار مهم است چرا که این امر برای ما تولید قدرت می‌کند.

آیت الله رئیسی گفت: رشد تولید، تولید قدرت می‌کند، کشور ما را در اقتصاد توانمند می‌کند و در برابر تکانه‌ها ضرری به ما وارد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دشمن فکر می‌کند می‌تواند تولید را می‌تواند دچار توقف و عقب گرد کند، ادامه داد: تمام تلاش دشمن این است که کشور رشد اقتصادی نداشته باشد و این در حالی است که رشد اقتصادی ما در بهار امسال ۶.۷ درصد رسیده و این دشمن را گیج می‌کند، مگر می‌شود کشوری در حال تحریم و تهدید این میزان رشد داشته باشد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه دلیل باور نداشتن مردم به ایران به دلیل عدم شناخت آنها از مردم ایران است، ابراز داشت: اگر دشمن می‌دانست مردم اصفهان در هر کوی و برزن برای کشور مایه می‌گذارند باور داشت که نمی‌تواند ایران را تهدید کند.

وی با اشاره به اینکه ایران مقتدر امروز سرمایه خون مطهر شهیدان بزرگ است، افزود: ما مردمی داریم که در هر کوی و برزن برای اجرای امر ولی و امام مسلمین و برای ایجاد آرامش در دل مردم تلاش می‌کنند و استقلال و آزادی و نظام جمهوری اسلامی را حفظ کرده و سرافرازانه سر خود را بلند می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    8 18
    خون اصفهانی ها رنگین تره ؟
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    0 1
    ازاد سازی مسیر از خلیج فارس تا اردکان انجام شده در بخش اول انتقال اب !!
  • محمد IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    12 11
    خوب پول مملکت رو برا اصفهانی ها هزینه و حیف و میل میکنین! از عمان آب رو میارین اصفهان در حالی که استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان تو بی آبی دارن می‌سوزند. آب استانهای لرنشین که قباله اصفهانی ها شده. فردا پس فردا هم آب مناطق شمال و غرب رو هم میارین
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      7 8
      خفه شید بابا هر کاری میکنن بی وجودهایی مثل تو که خاصیت هیچ کاری ندارن جز حرافی غر میزنن
    • MY ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      6 3
      این آب ها بیشتر برای صنعت استفاده می شود که آب های جاری و .. برای مضارف کشاورزی و آشامیدنی استفاده شود. چرا اصفهان؟ دلیلش اینکه که تقریبا در مرکز ایران هست. بیشتر تولیدات صنعتی مهم و نظامی در این استان واقع شده. چرا؟ چون مرکز هست و از تمام مرزها دور هست منظقی هست درسته و از نظر دسترسی به تمام نقاط مهم ایران در دسترس هست. ضمن اینکه فرایند انتقال اب برای سایر استان ها از جمله سیستان هم شروع شده است و و در این مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری تمام شهرها که داری صنعت هستند از این اب استفاده خواند کرد. البته منظقی اش اینکه که از همان ابتدا این ضنابع در ساخل دریا ساخته می شد ولی بنا به دلایل امنیتی در مرکز ایران ساخته شده است.
    • AE ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      3 11
      کارخانه هایی که قبلا اشتباهی ساخته شدند باعث مصرف کردن بیشتر اب همین سیستان و بلوچستان شده که با انتقال اب همان به انجا مشکل استان سیستان و بلوچستان حل میشود نه مشکل اصفهان. این دولت فقط در حال بازسازی گند کاری و استباهات دولتهای 24 سال قبل است
    • احسان IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      5 4
      اولین لوله انتقال آب برا کرمان و صنایع مس کشیده شد، قبل از حرف زدن برو تحقیق کن، آب مناطق لر نشین هم سالانه ۱۱ میلیارد متر مکعب هست، یک میلیارد متر مکعب از زاینده رود میاد اصفهان و ۱۰ میلیارد متر مکعب هم میره پشت سد های خوستان، که باهاش کشاورزی و برنج کاری و صنایع استفاده میکنن، متوجه شدی ۱ میلیارد متر مکعب اصفهان، ۱۰ میلیارد متر مکعب میره خوزستان ، بیشتر هم نمیشه بیاد اصفهان چون سد زاینده رود گنجایش ۱.۲ میلیارد متر مکعب هست ، در ضمن یکی از سرچشمه های کارون از شهرهای فریدون شهر و سمیرم اصفهان هست که میره خوزستان، از اونور اگر آبی از استان های لر نشین میاد اصفهان از اینور هم آب وارد استان های لر نشین میشه
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      6 6
      خبر کامل بخون عقل کل،بودجه از صنایع خود اصفهان تامین میشود
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      6 7
      خجالت بکش بین اقوام تفرقه ننداز از مدل حرف زدنت مشخصه از کدوم قماشی برای امثال شما تجزیه طلب ها ایران هم مهم نیس چه برسه مردم کرمان یا سیستان از خدا بترس فتنه انگیزی نکن
  • محسن IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    7 11
    کویر را با پول همه مردم ایران آباد و جنگلها و دریاچه های مناطق دیگر را تخریب کنید....
    • محسن از اصفهان IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      4 5
      محسن خیلی حرف میزنیا ...گفته باشم
  • ع IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 1
    مرحله‌اولش‌به‌کجا‌رسیده‌که‌مرحله‌دوم‌راشروع‌کردید‌نتیجه‌مرحله‌اول‌‌
  • علی تبریز DE ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    6 6
    مگه دریایی عمان به بلوچ ستان همرز نیست!؟مگر مردم بلوچ با قطع اب هیرمند در خشکسالی به سر نمی‌برند!؟کدام کارخانه صنعت در بلوچستان است!؟اصفهان هزاران کیلومتر دورتر است بیشتر صنایع مادر و کارخانه جات در اصفهان است ایران شده مساوی فارس
    • احسان IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 1
      عزیزم هیرمند میره زابل، منطقه سیستان، که سیستانی هستن و فارسی حرف میزنن ، شما هنوز مناطق رو نمیشناسی اظهار نظر نکن
    • سلام IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      0 0
      والا شما خیلی پان تر هستین بوی قومیت گرایی و پارتی بازی تون برا هم‌قوم همه جا رو برداشته حالا باور کنیم دلت برا سیستان بلوچستان سوخته ریاکار حقه باز؟
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 0
    خداشفابده
  • سلطانی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 5
    انتقال آب از دریای جنوب بسیار گران و هدر دادن منابع مالی ملی است که شرکتهای دولتی از رانتهای انرژی و معادن و نیروی انسانی ارزان به جیب می زنند قیمت ۳یورو بر هر متر مکعب آب برای فولاد که ۲۰مترمکعب بر تن مصرف دارد اصلا به صرفه نیست چه برسد برای کشاورزی و شرب و ... در حالی که قیمت تمام شده آب شرب کمتر از یک دهم آب انتقالی است
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      3 0
      وات ....خودت فهمیدی چی گفتی ....این 3 یورو را از کجا آوردی ....قیمت آب شرب دیگه چیه ....اگه از پساب آب برای استخراج مواد فلزی و معدنی مثل لیتیم استفاده کنن چی ...جای غر زدن یه کم مطالعه کن ....با این گرما و تابش خورشید منابع روی زمین(به قول شما شرب) بسیار محدود خواهند شد.....همه دنیا دنبال شرین کردن آب دریا با هزینه خیلی کم هستن.....
  • ضد اسپهونی IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    امیدوارم شر این اصفهانی ها از مناطق لر نشین و طمع اونا نسبت به همه چیز لرها برطرف بشه تازه مسخره مون هم می کنن. الکی هم جریمه می کنن...یه چیز بی سابقه ایه در ایران
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    تنها حاشبه جنوبی خلیج فارس و اسراییل آب دریا را شیرین می کنند نه همه دنیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس