به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در کانال خود در ایتا نوشت:

بسیاری از متخصصان وطنی علوم اجتماعی غربی دائماً از «احتضار» و «مرگ» علوم انسانی و اجتماعی در کشور ما سخن می‌گویند.

همواره از بی‌مهری و بی‌اعتنایی مردم و مدیران جامعه به علوم اجتماعی می‌نالند و برای این منظور نشست و میزگرد هم می‌گیرند!

با فرض پذیرش این نگرانی، سؤال این است که آیا واقعاً علوم انسانی و اجتماعی موجود، علیرغم کارآمدی و توانمندی‌ و گره‌گشایی‌هایی که در حیات اجتماعی انسان ایرانی داشته‌اند باز هم مورد بی‌اعتنایی و بی‌مهری مردم و مدیران واقع شده‌اند؟!

یا آنکه اساساً علوم موجود با توجه به مبانی و معیارها و ارزش‌های حاکم بر آنها و با توجه به روش‌های تحقیقی که در آنها وجود دارد، علومی ناکارآمد بوده و نه تنها توانایی گره‌گشایی از مسائل مردم ایران را ندارند که هیچ تناسبی با بنیان‌های دینی و اسلامی ما هم ندارند؟

بنده به بخش دوم معتقدم.

و به متخصصان وطنی و ایرانی و مسلمان این علوم توصیه می‌کنم پیش از هر چیز سعی کنید علمیت و کارآمدی این علوم را برای مسائل ایران اسلامی اثبات کنید.

و معتقدم شرط لازم برای اثبات کارآمدی این علوم برای انسان ایرانی آن است که:

اولاً، دست از تعصب نسبت به دستگاه مفهومی موجود در علوم اجتماعی غربی بردارید و تلاش کنید دستگاهی مفهومی متناسب با کنش‌های اجتماعی مردمان موحد و دین‌دار ایران تولید کنید. زیرا بسیار واضح است که با دستگاه مفهومی وارداتی و اجاره‌ای از جوامع لیبرالی و الحادی، هرگز نمی‌توان فهمی درست و واقع‌بینانه از کنش‌های اجتماعی انسان توحیدی و جامعه دینی داشت!

ثانیاً، روش‌های صائبی برای دستیابی به توصیفی واقع‌بینانه، و نه سوگیرانه و مقلدانه، از کنش‌های اجتماعی مردم تولید کنید؛

ثالثاً، در اندیشه تولید روشی اطمینان‌آور برای فهم مرادات و مقاصد کنش‌گران و راهیابی به حاق معانی و انگیزه‌های آنان باشید. و البته تولید چنین روشی، نیازمند داشتن فهمی درست از آموزه‌ها و انگیزه‌های دینی و مفاهیمی چون ایثار و احسان و خیرخواهی و عشق به تعالی و امثال آن است.

رابعاً، در مقام تبیین و کشف چرایی کنش‌ها، کلیشه‌ای برخورد نکنید و خود را از اسارت تبیین‌های صرفاً مادی و کمّی و سکولار رها کنید. چرا که با چنان تبیین‌هایی هرگز نمی‌توان کنش‌ها و پدیده‌های واقعی انسان مسلمان را فهم کرد.

و خامساً، دست‌کم همچون برخی از محققان غربی، تلاش کنید با همان روش‌های متداول در مکتب تفسیرگرایی، مدتی کوتاه زیست انسانِ ولایی و انقلابی و مسلمان را هم تجربه کنید. بی‌طرفانه و به هدف فهم حقیقت، در پیاده‌روی اربعین شرکت کنید. در مناسک دینی و برنامه‌های هفتگی هیئات مذهبی مشارکت کنید. شور و اشتیاق و نشاط جوانان و نوجوانان را در این مجالس ببینید. و از اسارت تحلیل‌های کلیشه‌ای درباب مناسک و مراسم مذهبی خارج شوید.

البته در کنار همه اینها سعی کنید فهم درستی از توحید و هدایت و نجات و رحمت الهی و امثال آن داشته باشید چرا که بدون داشتن چنین درکی هرگز نمی‌توانید روشنگری، نجات‌بخشی، هدایت‌گری و رحمت واسعه الهی بودن امام حسین و دستگاه حسینی را درک کنید.

البته همین معنا را نیز به حکم صفت بارز «حضرت طوطی»، به تبعیت و تقلیدِ برخی از متخصصان غربی درباره علوم اجتماعی می‌گویند!

در پس آینه طوطی صفتم داشته‌اند

آن چه استاد ازل گفت بگو می‌گویم

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    0 0
    شما که درک درستی از توحید هداییت و رحمت الهی داشتی و چهل سال وقت داشتی چکار کردی ؟ میشه مثال بزنین تو اقتصاد فرهنگ اجتماع سیاست بس کنید دیگه این اشعار کارایی ندارد ملت بسیار آگاه شدن مخصوصا نسل جدید که این حرف زدن قشنگ و عمل نکردن شما براشون شبیه جوک شده
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 1
    مردم میگفتن اوکراین شهر کورسک روسیه رو گرفته .راسته ؟
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 1
    حالا که روسیه داره شکست میخوره ..و کشور ما بین افعانستان و عراق و اذربایجان و ترکیه که ارتش نیرو برده تا بجنگه ..بعدش چی میشه ..یعنی اسراییل کشور ما رو میگیره .اطلاعات هم که هر روز میگه هزارتا تروریست دیده
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    1 1
    اینهمه تسلیحات ایران داره یعنی نمیتونه تو یکساعت امریکا رو شکست بده تا حالا که اوکراین شهر کورسک روسیه رو گرفته اسراییل با اذربایجان غربی و ترکیه و افعانستان و عراق که همه دشمن ایران کردنه شونه پیروز بشه
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    هی هی ..نامردا ملت میگن خیلی خبر راستیه که برخی دیگه فقط خودشونو اخر کاری با خبر دروع خوشحال نگه داشتنه .. ولی برخی تو خبرا میگردن خوبشو سوا میکنن .مثه شکست های روزانه روسیه که مجبورن بنویسن .
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    روشنفکر ایرانی مصداق بارز جهل مرکب + گنددماغی
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
    0 0
    قصه نگو مرد. با این دست فرمون که رفتیم علوم فنی و مهندسی هم رو به احتضار است. شهرسازی ما مرده است. تو از زندگی در شهر راضی هستی؟ آیا از کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی مردم رضایت دارند؟ آیا کیفیت آسفالت جاده های ما مناسب است؟ آیا در بحث محیط زیست موفق بوده ایم؟ مگر کسی با توحید و هدایت و نجات و رحمت الهی مخالف است اما یا تقوی و عدالت و سلامت و نعمت خدا تو مخالفی! خجالت بکش و توبه کن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس