به گزارش مشرق، مهدی خراتیان، فعال رسانه در توئیتی درباره تلاش عربستان برای افزایش سطح ارتباط میان این کشور و آمریکا نوشت:

همانطور که پیش‌بینی شد سعودی به یک پیمان (Pact) مشابه پیمان اخیر آمریکا با بحرین راضی نشده و دو طرف درحال مذاکره برای یک معاهده (Treaty) مشابه معاهده‌ ایالات متحده و ژاپن (۱۹۶۰) و کره (۱۹۵۳) هستند که آمریکا را به دفاع ازسعودی ملزم می‌کند. البته این معاهده‌ها نسبت به معاهده واشنگتن (ناتو) سطح الزام پاینتری ایجاد می‌کنند چون در آنها بموجب ماده ۵ و ماده ۳ معاهده با ژاپن و کره، حمله به خاک این دو کشور به منزله «خطر برای صلح و امنیت» آمریکا خواهد بود. اما در ماده ۵ معاهده واشنگتن می‌خوانیم: «اطراف توافق می‌کنند که حمله مسلحانه به یک یا چند طرف از آنها در اروپا یا آمریکای شمالی، حمله علیه همه آنها تلقی می‌شود». بنابراین این معاهده اگر مورد موافقت سعودی و آمریکا واقع شود در حد ناتو نیست اما برای آمریکا الزام آور و در نتیجه نیازمند تصویب سنا با دو سوم آراست که در اینجا کار بایدن برای اخذ رضایت دموکرات‌ها کمابیش دشوار است.

عربستان بدنبال معاهده‌ای مشابه با روابط ایالات متحده و ژاپن

عربستان بدنبال معاهده‌ای مشابه با روابط ایالات متحده و ژاپن

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    رابطه با ژاپن و کره نوعی کاپیتولاسیون است که قطعا عربستان با آن موافق نخواهد بود. سالانه هزاران شکایت از سربازان و آمریکاییان موجود در ژاپن و کره بی توجهی می شود و این رفتار در عربستان اصلا ممکن نیست
  • هادی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    از برگ جمهوری اسلامی با آمریکا بازی کرد. اینجوری امتیاز میگیرن و جمهوری اسلامی هم تو زمین اینا بازی میکنه. خدا قوتتون بده با این دیپلوماسی عهد قجرتون.
  • US ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    عربستان سعودی با ایران ظاهری رابطه برقرار کرده، وگرنه دنبال این اراجیف نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس