توافق آنکارا و پکن برای ساخت سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرد که مذاکرات با چین برای ساخت سومین نیروگاه اتمی ترکیه پیشرفت قابل توجهی داشته و طبق توافق اولیه، قرارداد اجرای این پروژه مشترک در ماه‌های آینده منعقد می‌شود.

به گزارش مشرق و به نقل از تارنمای خبری استار، آلپ‌ارسلان بایراکتار در پایان سفر هی یانگ معاون رئیس اداره ملی انرژی چین به آنکارا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: مذاکرات طولانی مدت برای احداث سومین نیروگاه هسته ای ترکیه در منطقه اینگنه آدای استان کریکلارالی ترکیه به مرحله نهایی رسیده است.

وی با بیان این که طرف‌های دیگری نیز در اجرای این پروژه وجود دارند، اظهار کرد: ترکیه بدون بهره گیری از انرژی هسته‌ای نمی تواند تا اواسط قرن حاضر به برنامه متعادل کردن تولید گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن دست یابد.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه بیان کرد: ترکیه اولین نیروگاه هسته ای خود در منطقه آک‌کویو استان مرسین تکمیل کرده و قرار است در پایان بهره برداری از چهار فاز آن، بیش از چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات برق استحصال کند.

وی اضافه کرد: مذاکرات با روسیه برای ساخت دومین نیروگاه هسته ای ترکیه در استان سینوپ در سواحل دریای سیاه را نیز ادامه دارد و علاوه بر این تماس با کشور کره جنوبی برای همکاری هسته ای نیز انحام شده ولی اولویت ترکیه در این زمینه انتقال بیشتر فناوری هسته ای به داخل کشور است.

بایراکتار همچنین گفت: بر اساس برنامه بلند مدت انرژی ترکیه، احداث چندین نیروگاه هسته ای با بیش از ۲۰ هزار مگاوات تولید برق هسته‌ای هدف‌گزاری شده و مذاکره با برخی کشورها برای احداث راکتورهای کوچک برق هسته ای ادامه دارد.

حدود هفته پیش "دیمیتری رومانتس" معاون ساخت و ساز شرکت روس اتم سازنده نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه در منطقه "آک.کویو" در جنوب این کشور اعلام کرد که شرکت متبوع وی آمادگی دارد تا دومین و سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه را نیز بسازد.

عملیات نصب تجهیزات فنی و احداث بخش توربین و پمپ و نیز انتقال و بارگذاری سوخت این نیروگاه انجام شده و به مرحله راه اندازی واحد اول رسیده و با توجه به تداوم عملیات فنی و نصب تجهیزات در واحدهای دوم، سوم و چهارم این نیروگاه، طبق توافق بین دولت ترکیه و روسیه، تولید برق در نخستین واحد نیروگاهی آک.کویو در سال ۲۰۲۵ شروع می شود و قرار است بقیه واحدها به فاصله یک سال به بهره برداری برسد.

نخستین نیروگاه هسته‌ای کشور ترکیه به ظرفیت نهایی چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات که بزرگترین سرمایه‌گذاری این کشور محسوب می‌شود، چهار ماه پیش طی آیینی با حضور ویدئو کنفرانسی رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ترکیه و روسیه در منطقه آک‌کویو استان مرسین به بهره‌برداری رسید.

دولت ترکیه برای احداث این نیروگاه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و در واقع بزرگترین پروژه سرمایه گذاری این کشور محسوب می شود و پس از افتتاح کامل، سالانه ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد و به تنهایی قادر است که برق مورد نیاز کلانشهر استانبول را تامین کند.

استفاده از انرژی هسته ای در سال ۱۹۶۲ وارد دستور کار دولت ترکیه شد که درآن سال در ناحیه کوچوک چکمجه استانبول از سوی مرکز تحقیقات و آموزش هسته ای یک راکتور آزمایشی با قدرت یک مگاوات به نام TR-۱ راه اندازی شد.

دولت آنکارا به ویژه شخص اردوغان همواره در مجامع بین المللی از حق کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت کرده و به صراحت در این زمینه موضع خود را اعلام و تاکید کرده است که قصد دارد در یک دوره بلند مدت، حداقل ۲۰ درصد انرژی برق این کشور را از طریق نیروگاه‌های هسته ای تامین کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    7 0
    چین و روسیه رو هم داریم کامل از دست میدیم
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      1 10
      جمهوری آناتولی درست است نه نام فاشیستی و ساخته دست یهود یعنی طورچیه 👍
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    0 6
    خب پس چین هم میتواند برایمان نیروگاه هسته ایی بسازد خوب است
    • بهزاد IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      0 0
      بله چین در حال دستیابی به تکنولوژی گداخت هسته ای هست.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
    0 0
    با زباله هاش هم بمب اتمی درست کنه.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    0 1
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان سگهای کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس