آیت‌الله آملی لاریجانی: هیئت عالی نظارت مجمع مغایرت مصوبات مجلس را به شورای نگهبان اعلام می‌کند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفاً مغایرت مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی یا عدم انطباق آن‌ها را بررسی و به شورای نگهبان اعلام می‌کند.

به گزارش مشرق، آیت الله صادق آملی لاریجانی در ابتدای جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با تسلیت سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت سبط گرامی پیامبر (ص) حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت حضرت ثامن الائمه، علی ابن موسی الرضا (ع) اظهار امیدواری نمود: خداوند قلوب همگان را به انوار محبت و معرفت پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) منور فرماید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس به مجمع تشخیص و هیئت عالی نظارت، گفت: اینکه کار هیئت عالی نظارت، ممکن است دارای نقص باشد، طبیعی است، در کار هر نهاد دیگری هم نقص وجود دارد. حتی اینکه یک نماینده محترمی بگوید من نظرات مجمع یا هیئت عالی نظارت را قبول ندارم، اشکالی ندارد. اما گاهی مطالب خلافی گفته می‌شود که قابل هضم نیست و از نمایندگان محترم مجلس انتظار نیست.

وی تصریح کرد: برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی از مسیر کار هیئت عالی نظارت خبر ندارند و می‌گویند مجمع تشخیص و هیئت عالی نظارت، قوانین را شخم می‌زنند و قانون نویسی می‌کنند. در حالی که هیئت نظارت بر حسب وظیفه‌ای که مقام معظم رهبری بر اساس بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی به آن، احاله کرده اند، صرفاً مغایرت مصوبات مجلس را با سیاست‌های کلی یا عدم انطباق آن‌ها را بررسی و به شورای نگهبان اعلام و شورای نگهبان هم بر همان اساس، مغایرت را به مجلس اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این کار نه شخم زدن قانون است و نه دخالت در تقنین به موضوع «شفافیت» پرداخت و گفت: در مساله طرح شفافیت، مجمع و هیئت نظارت را متهم کرده اند که قانون را معطل گذاشته است و بزرگواری گفته است که «قانون شفافیت ۹ ماه در مجمع مانده است!» این در حالی است که مصوبه اصراری مجلس با نامه رئیس محترم مجلس در تاریخ ۱۵/۱/ ۱۴۰۲ به مجمع ارسال شده است و به دنبال آن نامه، مجمع بلافاصله مصوبه را در دستور قرار داده و چهار جلسه برگزار کرده است. چگونه می‌گویند مجمع معطل کرده است؟ موضوع اختلاف و اصرار مجلس هم در طرح شفافیت، بحثِ شفافیتِ خودِ مجمع بود که مفصل توضیح داده شد که مجمع به هیچ وجه با شفافیت مخالف نیست اگر مخالفتی هست با این نحو کار مجلس است که بر خلاف نص قانون اساسی برای مجمع تشخیص مصلحت تصمیم‌گیری کرده است در حالی که طبق قانون اساسی مجلس حق ندارد راجع به کیفیت اداره مجمع قانون بنویسد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مجمع در حال رسیدگی به این موضوع بود که از دفتر مقام معظم رهبری اطلاع دادند که ایشان نظری راجع به قوای دیگر دارند. رئیس جمهور محترم، گلایه و شکایت کرده بود مبنی بر اینکه این مصوبه برای کار دولت مشکل ایجاد می‌کند و این موضوعی بود که در هیئت عالی نظارت هم بحث شده بود و در دور اول، این اشکال را به مجلس منعکس کرده بودیم، اما برای بار دوم به خاطر همزمانی آن با بحث بودجه ۱۴۰۲ نتوانستیم رسیدگی کنیم و لذا مورد رد هیئت عالی نظارت قرار نگرفت.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: به دنبال درخواست رئیس جمهور محترم، مقام معظم رهبری اجازه رسیدگی مجدد دادند و در هیئت عالی نظارت هم طبق این مجوز، بحث و مشخص شد برخی از اشکالاتی که قبلاً گرفته شده رفع شده و برخی نیز باقی مانده است. این موارد به شورای نگهبان منعکس شد.

وی با رد نظر کسانی که می‌گویند هیئت عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت تقنین می‌کنند، گفت: در اینجا تقنین صورت نمی‌گیرد لکن بر اساس آئین نامه داخلی، به مجمع تشخیص اجازه اصلاح مصوبات مجلس فی الجمله داده شده است. این از قبل هم بوده و حالا قدری صریح‌تر شده است. هیئت عالی نظارت چنین اجازه‌ای ندارد، اما به مجمع چنین اجازه‌ای داده شده است و در جایی که لازم باشد انجام می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: اینکه برخی فضاسازی کنند و بر خلاف واقع مدعی شوند مصوبات در مجمع یا هیئت عالی نظارت ۹ ماه معطل مانده است، اشتباه است؛ و این در حالی است که نمایندگان محترم از آنچه که در مسیر بحث شفافیت پیش آمده است، مطلع هستند. این تدبیری بود که از ناحیه مقام معظم رهبری واقع شد و ما موظف به پیگیری هستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به اینکه مجمع بر طبق مسیر صحیح و ضوابط خودش عمل کرده است، گلایه مجلس واقعاً وجهی ندارد و در موارد دیگر هم همین طور است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار این است که نمایندگان مجلس که در مقام تقنین قرار دارند، خودشان قانون را رعایت کنند. نباید علیه نهادهای رسمی نظام، مطالب خلاف واقع مطرح شود. نقد بکنند و نظرشان را بگویند، اما بر خلاف واقع فضاسازی نکنند که قابل پذیرش نیست.

بنا به این گزارش در ادامه سخنان رئیس مجمع، سید مصطفی میرسلیم به اطلاعات ناقص و اظهارت غرض آلود برخی نمایندگان علیه مجمع اشاره و پیشنهاد کرد فردی از طرف مجمع در مجلس، حضور پیدا کند و مطالب را پاسخ بدهد.

حسین صفارهرندی نیز با تاکید بر لزوم آسیب شناسی اطلاع رسانی مجمع گفت: باید بین مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت فاصله گذاشته شود و هیئت عالی نظارت هم در بررسی‌های خود بر موارد و مغایرت‌های بیّن و متقن تاکید کند.

سید محمد صدر هم پیشنهاد کرد که سخنگوی مجمع در گفتگو با رسانه‌ها، مسائل و فرایندها را تبیین کند.

محمدجواد ایروانی هم گفت: هیئت عالی نظارت باید سخنگویی داشته باشد تا ایرادات و مغایرت‌های مصوبات مجلس را تشریح کم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس