کد خبر 1526422
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰
آینده نامشخص حضور نظامی فرانسه در نیجر

کودتای نظامی در نیجر باعث ایجاد تنش میان نیامی و پاریس بر سر ادامه حضور نظامیان فرانسوی در خاک این کشور شده است.

به گزارش مشرق، زمانی که حکومت نظامی در ۲۶ جولای (چهارم مرداد) در نیجر قدرت را به دست گرفت، عملیات نظامی مشترک بین نیجر و فرانسه به حالت تعلیق درآمد.

نیروهای فرانسوی که به آن‌ها دستور داده شده در پایگاه‌های خود بمانند، با ادامه کشمکش‌های دیپلماتیک بر سر خروج احتمالی از این کشور، با آینده نامعلومی روبرو هستند.

حدود هزار و ۵۰۰ نظامی فرانسوی در سه نقطه در سرتاسر نیجر مستقر هستند. بیشتر این نیروها در فرودگاهی در نیامی مستقر هستند.

برخی دیگر در مناطق Ouallam و Ayorou در مرزهای نیجر با مالی و بورکینافاسو در منطقه ساحل مستقر هستند.

در حالی که مقامات فرانسه و نیجر تایید کرده‌اند که مذاکرات درباره خروج نیروها و تجهیزات فرانسوی از نیجر در جریان است، هیچ ضرب‌الاجلی اعلام نشده است.

یکی از افسران فرانسوی مستقر در نیجر، گفت: ما از فضای یک ماموریت هیجان‌انگیز و مشارکت رزمی با نیروهای نیجر به فضایی تا حدودی سنگین رفتیم.

یکی دیگر از نظامیان فرانسوی، گفت: از نظر فنی، ما می‌توانیم برای مدت طولانی اینجا بمانیم. اما ما در نهایت به این فکر می‌کنیم که ماندن ما برای چیست.

اعتراضات علیه نظامیان فرانسوی

فرانسه تاکنون درخواست فرماندهان کودتا برای خروج نیروهایش از نیجر را نادیده گرفته است.

پاریس می‌گوید که تنها «محمد بازوم»، رئیس جمهور مخلوع نیجر را به عنوان مقام قانونی این کشور به رسمیت می‌شناسد و با حکومت نظامی درگیر نخواهد شد.

در اوایل ماه آگوست، افسرانی که قدرت را به دست گرفتند، چندین توافقنامه همکاری نظامی امضا شده بین فرانسه و دولت بازوم را رد کردند.

از زمان کودتای نظامی، مردم نیجر بارها برای اعلام مخالفت خود با حضور نظامیان فرانسوی در کشورشان دست به تظاهرات زده‌اند.

در دوم سپتامبر (۱۱ شهریور)، ده‌ها هزار معترض در مقابل پایگاه نظامی فرانسه در نیامی تجمع کرده و خواستار خروج نیروهایش از این کشور شدند.

۲ روز بعد «علی ماهامن لمین زین»، نخست وزیر منصوب شده از سوی حکومت نظامی گفت که بحث درباره خروج سریع برخی از عناصر ارتش فرانسه در جریان است.

خروج نظامیان فرانسوی از نیجر می‌تواند خروج حدود هزار نظامی آمریکایی از این کشور را به دنبال داشته باشد.

روزنامه فرانسوی «لوموند»، می‌گوید که برخی از نیروهای فرانسوی ممکن است در چاد، کشور همسایه نیجر مستقر شده و برخی دیگر به فرانسه بازگردند.

تجهیزات نظامی

در صورت خروج نیروهای نظامی فرانسوی از نیجر، احتمالا آنها تجهیزات نظامی کلیدی را با خود از این کشور خارج خواهند کرد.

سه جت جنگنده میراژ ۲۰۰۰، چهار هواپیمای بدون سرنشین «ریپر» و چند بالگرد، بخشی از تجهیزات مستقر شده فرانسه در نیجر هستند که پس از کودتا در عمل زمین‌گیر و بلااستفاده شده‌اند.

خلبانان و کارکنان فنی احتمالاً با هواپیماهایی که نیروهای فرانسوی می‌خواهند هر چه سریع‌تر آن‌ها را تعمیر کنند، این کشور را ترک خواهند کرد.

«امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه چند روز قبل گفت که از پارلمان این کشور دعوت خواهد کرد تا درباره استراتژی فرانسه در آفریقا و منطقه ساحل، به عنوان پیگیری مذاکراتی که در ۳۰ آگوست با سران مخالفان برگزار شد، بحث کند.

مکرون همچنین از فراخواندن «سیلوین ایته»، سفیر فرانسه در نیجر برای بازگشت به پاریس، پس از لغو مصونیت دیپلماتیک وی از سوی حکومت نظامی خودداری کرده است. حکومت نظامی نیجر خواهان خروج هرچه زودتر این مقام فرانسوی شده است.

ایته از زمانی که دعوت رسمی برای دیدار با فرماندهان کودتا در پایان ماه آگوست را رد کرد، با افزایش فشارها برای ترک نیجر روبرو شده است.

این دیپلمات فرانسوی اکنون در سفارتخانه در نیامی مخفی شده است.

نخست وزیر حکومت نظامی نیجر گفت که پلیس نمی‌تواند سفیر فرانسه را در محوطه سفارت بازداشت کند؛ او ممکن است در صورت ترک ساختمان سفارت بازداشت شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس