اسرائیل

علی‌رغم تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای پیش برد پروژه عادی سازی با کشورهای اسلامی، حادثه لیبی نشان داد صهیونیست‌ها در انجام و پیشبرد این پروژه ناکام مانده اند.

سرویس جهان مشرق - نتانیاهو و کابینه راستگرای وی، اکنون رژیم صهیونیستی را به یکی از سیاه ترین دوران خود رسانده اند. وضعیت داخلی این رژیم بر اثر اختلافات داخلی ناشی از اصلاحات قضائی به شکل قابل توجهی به سمت وخامت رفته است. ساختار نظامی این رژیم، با توجه به امتناع نیروهای ذخیره از حضور در برنامه های ارتش به علت اعتراض به اصلاحات قضائی، دچار مشکلاتی شده است و همچنین در حوزه مسائل اقتصادی، دولت نتانیاهو عملکرد مثبتی را به نمایش نگذاشته است.

همچنین، خدشه دار شدن رابطه میان ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی، از دیگر آورده های منفی دولت نتانیاهو برای صهیونیست‌ها است. به دلیل اقدامات و سیاست‌های افراطی دولت نتانیاهو، رابطه آمریکا و دولت رژیم صهیونیستی به شکل بی سابقه ای به سمت وضعیت نامطلوب رفته است. جو بایدن نتانیاهو را به کاخ سفید دعوت نکرده است و نتانیاهو نیز به اعتراضات کاخ سفید در رابطه با تحولات داخلی در سرزمین های اشغالی اعتنا نمی‌کند.

از سوی دیگر، در زمینه مسائل خارجی، دولت نتانیاهو تاکنون هیچ دستاورد قابل توجهی نداشته و رژیم صهیونیستی در وضعیت منفعلانه ای در حوزه مسائل منطقه به سر می‌برد. بر خلاف تلاش های نتانیاهو، در حال حاضر پروژه عادی سازی با کشورهای اسلامی از حرکت ایستاده است. مصداق بارز این امر را میتوان در مسئله افشای دیدار وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی مشاهده کرد.

در هفته های اخیر، وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای از دیدار کوهن و منقوش، ‌ وزیر خارجه لیبی در رم و مذاکره درباره موضوع‌های مورد علاقه خبر داده بود. طولی نکشید که انتشار این خبر، با واکنش گسترده در افکار عمومی لیبی مواجه شد.

ماشین عادی سازی روابط صهیونیست‌ها به گل نشسته است/ حوادث لیبی نشان داده افکار عمومی در کشورهای اسلامی مسئله فلسطین را فراموش نخواهد کرد

در مدت زمان کمی از افشای این دیدار، مناطق مختلف لیبی صحنه اعتراضات گسترده در واکنش به دیدار «نجلاء المنقوش» وزیرخارجه لیبی و «ایلی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بود. مردم لیبی نیز در واکنش به این رخداد در نقاط مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند. تظاهرات کنندگان خشمگین در برابر ساختمان مقر دولت لیبی در طرابلس تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کردند. «عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی نیز در واکنش به این رخداد، از تعلیق وزیرخارجه لیبی و ارجاع پرونده وی به مراحل تحقیقات قضایی خبر داد.

همچنین در واکنش به این رخداد پارلمان لیبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نشستی فوق العاده با حضور اعضای پارلمان در راستای بررسی اقدام خلاف قانون اساسی و غیر اخلاقی وزیرخارجه لیبی در دیدار با وزیرخارجه رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود.

افشای دیدار وزیر خارجه لیبی با همتای صهیونیست خود در رم پایتخت ایتالیا خشم دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را به همراه داشته است. پایگاه صهیونیستی «واللا» گزارش داد دولت بایدن به تندی به رژیم اسرائیل به دلیل افشای دیدار میان «الی کوهن» با «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه لیبی اعتراض کرده است.

این واکنش گسترده و شدید مردم، احزاب و مقامات لیبی به مسئله عادی سازی با رژیم صهیونیستی، در واقع دو پیام مهم در پی‌داشت، یک پیام برای صهیونیست ها که نشان دهنده تیر خلاص به روند عادی سازی با کشورهای اسلامی منطقه بود و پیام دیگر، هشداری به رهبران جوامع اسلامی دیگر نسبت به هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی. اکنون رهبران و مسئولان کشورهای اسلامی با مشاهده وقایع رخ داده در لیبی، میدانند هرگونه عادی سازی رسمی با رژیم صهیونیستی، تبعات قابل توجهی برای آنها خواهد داشت.

ماشین عادی سازی روابط صهیونیست‌ها به گل نشسته است/ حوادث لیبی نشان داده افکار عمومی در کشورهای اسلامی مسئله فلسطین را فراموش نخواهد کرد

با مشاهده اتفاقی که در کشور لیبی در رابطه با رژیم صهیونیستی رخ داد، میتوان فهمید که پروژه عادی سازی رژیم صهیونیستی تا حد زیادی با ناکامی و شکست روبه رو شده است. صهیونیست ها در حدود نه ماه است که تلاش میکند با عادی سازی با کشورهای اسلامی، از شرایط منفعلانه ای که در منطقه گرفتار آن است، رها شوند. ولی اکنون صهیونیست ها خود را در چاله ای می‌بینند که هیچ راه خروجی از آن وجود ندارد. افکار عمومی در کشورهای اسلامی با صهیونیست ها همراه نیست و صهیونیست‌ها نمیتوانند با ابزارهای تبلیغاتی، نمی توانند جنایات خود در فلسطین اشغالی را پنهان و وجهه خود را در کشورهای اسلامی تطهیر کنند.

از مسئله لیبی که عبور کنیم، به موضوع عربستان سعودی میرسیم. مقامات رژیم صهیونیستی سال‌ها است که تلاش خود را میکند تا بتواند با عربستان سعودی به عادی سازی روابط برسد. صهیونیست‌ها ارزیابی میکنند که عادی سازی با عربستان سعودی، میتواند یک دستاورد بسیار بزرگ و هموار کننده عادی سازی با دیگر کشورهای اسلامی باشد. اما علی رغم تلاش‌های دولت نتانیاهو در چند ماه گذشته، هنوز هیچ اتفاق خاص و ملموسی در حوزه عادی سازی با عربستان سعودی رخ نداده است و به نظر می رسد صهیونیست ها امیدی به عادی سازی در آینده نزدیک با عربستان سعودی ندارند.

ماشین عادی سازی روابط صهیونیست‌ها به گل نشسته است/ حوادث لیبی نشان داده افکار عمومی در کشورهای اسلامی مسئله فلسطین را فراموش نخواهد کرد

جدا از شرایط سعودی ها برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی، مسئله لیبی به سعودی‌ها فهماند که عادی سازی روابط با صهیونیست ها عواقب و تبعات سنگینی میتواند برای آنها داشته باشد. مسئله فلسطین حساس تر از آن است که حکام سعودی بتوانند آن را نادیده بگیرند. از این رو سعودی ها نیز برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی کار آسانی در پیش نخواهند داشت.

دولت فعلی نتانیاهو تاکنون برای صهیونیست‌ها چیزی به جز ناکامی در سیاست خارجی، ‌ اختلاف و تنش‌های داخلی در پی نداشته است. زمانی که نتانیاهو در انتخابات نه ماه گذشته به پیروزی رسید، تحلیلگران ارزیابی میکردند که با بازگشت نتانیاهو، توافقات ابراهیمی مجددا احیا خواهد شد و پازل عادی سازی با کشورهای منطقه و اسلامی، کامل خواهد شد، اما امروز، نه تنها توافقات ابراهیمی احیا نشده است، بلکه ماشین عادی سازی صهیونیست‌ها به گل نشسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    5 1
    شادباش به مظلومان عالم که امپراطوری ایران دوباره زنده شده است
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      3 1
      امپراتوری یک کثافت است که به سقوط میرسه
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      2 2
      مرگ بر هر چی منافقه
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    2 6
    اسراییل فقط تو کابل سفارت خانه باز نکرده
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      1 1
      تو کشورمون هم که سفارتخونه اش تو دل همه افساداتی های ویرانی طلب (این امیدهای اسقاطیلی ها) جای خودش رو داره!
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    1 4
    اسراییل فقط تو کابل سفارت خانه باز نکرده
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    6 1
    به ماچه
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      3 4
      واقعا به تو چه؟ چون ماهیتت معلوم نیست ولی به ما مربوطه چون ایرانی هستیم و می دونیم اسرائیل دشمن ما است
  • پارسا IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    1 3
    عربستان عادی کنه بقیه کشورهای مسلمان همینکارو میکنن
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
      0 3
      فعلا که آل وحوش به رسمیت شناختنش ولی حرفت اشتباهه و بی ربطه.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    3 3
    افول آمریکا یعنی افول تمامی عمال آمریکا.سونامی ریزش اونها نزدیکه
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    3 1
    فعلا غاصبان حکومت در بحرین که در ضعف بسر میبرند و علیرغم نظر مخالفت مردم برای ادامه یابی نوکری پاکباخته شده اند .
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 6
    شما بالاتر از خدا نیستید اگر فلسطین یا قدس شرایط مناسبی داشت و یهود ادعای خداوندی نمی‌کرد خداوند قبله را تغییر نمی‌داد پس خدا قید قدس را زد شما هم قیدش را بزیند
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
      2 3
      قیاس مع اافارق نکن منافق فلسطین ملک مسلمان و حق الناسه خدا نمیگذرد بنده خدا هم نمیگذرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس