کد خبر 1524929
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
چند نما از پشت‌پرده‌ سناریوی اخراج اساتید دانشگاه

«اخراج اساتید دانشگاه»؛ خبری که این روزها در لابه‌لای برخی اخبار مطرح و جنجال به پا کرده است اما طراحان این سناریو با طرح این شایعه چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

به گزارش مشرق، انتشار اخباری در هفته‌های اخیر مبنی بر اخراج یا بازنشستگی اجباری اساتید دانشگاه، واکنش‌های متفاوتی را در جامعه برانگیخت؛ شایعه‌ای که با اهداف و اغراض سیاسی منتشر شد تا ضمن مخدوش و کمرنگ کردن اقدامات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم در دو سال اخیر، فضای دانشگاه‌ها را در آستانه سال تحصیلی جدید ملتهب کند اما با واکنش صریح نهادهای مربوطه مواجه و تکذیب شد و این نهادها، توضیحاتی را نیز برای اطلاع هر چه بیشتر افکارعمومی از واقعیت‌ها و پشت‌پرده صحنه‌گردانان این نمایش ارائه کردند.

آنچه در ذیل می‌خوانید روایتی‌ست از متن و حاشیه‌های این شایعه و بازتاب نظرات مراجع ذی‌صلاح، چهره‌های دانشگاهی، نمایندگان مردم در مجلس و فعالان سیاسی درباره این ماجرا:

دروغی بزرگ برای موج‌سواری مخالفان دولت

قطع همکاری با برخی اساتید به دلایل علمی و آموزشی این روزها موجب شد تا اظهارنظرهای غیرواقع در جامعه گسترش یابد، این درحالی است که رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان وزارت علوم مسایل آموزشی، شرایط علمی و استخدامی این اساتید را از دلایل اصلی عنوان می‌کنند. برای آگاهی از واقعیت ماجرا، این گزارش را بخوانید.

وضعیت اعضای هیأت علمی در ۲ سال اخیر

روابط عمومی دانشگاه تهران در گزارشی با عنوان «رمزگشایی از اسم رمز اخراج اساتید» با اشاره به تأکیدات رئیس و معاون آموزشی دانشگاه اعلام کرد: «در دو سال اخیر هیچ موردی مبنی بر «اخراج هیأت علمی» در دانشگاه تهران رخ نداده است».

توضیحاتی درباره قطع همکاری با یک استاد سابق

«علی شمسی‌پور» سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روند جذب و ادامه همکاری اعضای هیأت علمی در مورد قطع همکاری با یک استاد دانشگاه صنعتی شریف، گفت: این فرد توسط هیأت اجرایی جذب دانشگاه فاقد شرایط لازم تشخیص داده شد و نامه قطع همکاری وی به وزارت علوم ارسال شده است؛ تصمیم بعدی از اختیار دانشگاه خارج است.

ماجرای پایان همکاری عضو هیأت علمی شریف

رسانه‌های معاند و ضد انقلاب در حالی سناریوهای ساختگی اخراج اساتید را به بهانه پایان همکاری «علی شریفی زارچی» عضو هیأت علمی دانشگاه شریف کلید زده‌اند که واقعیت ماجرا چیز دیگری‌ست و دلیل این پایان همکاری بی‌توجهی شخص او به هشدارهای دانشگاه بوده است.

رسیدن به بهارستان و پاستور از خیابان دانشگاه!

«حسام رضایی» در یادداشتی تحلیلی درباره علل و عوامل طرح شایعه اخراج اساتید دانشگاه نوشت: در آستانه سالگرد وقایع پاییز ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد عناصر رادیکال با اسم رمز «اخراج اساتید» به دنبال پیوند زدن «دانشگاه» به «کف خیابان» هستند تا زمینه را برای ورود ولو حداقلی خود به مجلس را فراهم آورند.

قطع همکاری با اساتید دانشگاه‌ امنیتی نیست

«احمد نادری» عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موج رسانه‌ای که در مورد قطع همکاری با اساتید به راه افتاده، واقعیت ندارد، گفت: سعی دارند این موضوع را و سیاسی و امنیتی جلوه داده می‌شود اما واقعیت ندارد؛ بلکه موضوع عدم احراز شرایط برای ادامه همکاری مطرح است.

تقابل آفرینی بین نخبگان و دولت انقلابی

«مهرداد ویس‌کرمی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس گفت: جریان خاص در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها با اسم رمز اخراج اساتید به‌دنبال تنش آفرینی است.

جعلِ فهرست با نام اساتید فوت شده!

«حسین‌علی حاجی‌دلیگانی» عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبی که اخیراً برخی جریانات تحت‌عنوان اخراج اساتید از دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند و فهرست‌هایی که توسط آنها منتشر می‌شود دقیق نیست و صحت ندارد.

بازی انتخاباتی با نهاد علم و دانش

«ابوالفضل ابوترابی» عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در صدد هستند تا با فضاسازی سیاسی وارد فاز انتخابات مجلس شوند، گفت: اصلاح‌طلبان با این پروژه سیاسی می‌خواهند از مردم رأی جمع کنند.

صف‌آرایی غوغاسالاران در برابر قانون

«قاسم محمدی‌نژاد» معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تأکید بر اینکه دولت در اوج اقتدار با صبوری به مسائل کشور رسیدگی می‌کند، گفت: ارزیابی اساتید دانشگاه‌ها همواره بر اساس روند قانونی انجام شده است و جامعه دانشگاهی هم به خوبی از روند ارزیابی اساتید اطلاع دارد و به غوغاسالاری‌ها توجه نمی‌کند.

رسالت دانشگاهیان در صیانت از وحدت ملی

«نامدار یوسف‌وند» استاد دانشگاه رازی کرمانشاه، با اظهار تأسف از اینکه برخی قطع همکاری یک دانشگاه با استادی را جناحی و بزرگ‌نمایی می‌کنند، گفت: یکی از وظایف خطیر و رسالت اصلی اساتید دانشگاه گام برداشتن در جهت منافع ملی و وحدت ملی است.

روال طبیعی دانشگاه‌ها در همکاری با اساتید

«حسن مسلمی نائینی» رئیس جهاد دانشگاهی گفت: قطع همکاری با دانشگاه مساله‌ای نیست که دیروز و امروز اتفاق افتاده باشد. این روال معمول و طبیعی دانشگاه‌ها است که کسانی که نتوانند پایه و رضایت دانشگاه را بگیرند و دچار رکود علمی شوند، با آنها قطع همکاری می‌شود.

حضور اساتید فاقد صلاحیت عمومی در دانشگاه!

«موسی حسام» معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: وزارت علوم نباید انفعالی عمل کند؛ با اعضای هیأت علمی که نمک خوردند و نمکدان می‌شکنند و در کشور اسلامی با عنوان استاد دانشگاه کار می‌کنند، ولی در جهت نقشه دشمنان حرکت می‌کنند، باید خیلی قاطع‌تر برخورد کرد.

اخراج کلمه سنگینی است...

«محمد خلج امیرحسینی» رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم در خصوص قطع همکاری و برکناری برخی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها،‌ با غیرواقعی خواندن آمار ارائه شده در این خصوص گفت: جذب و ادامه فعالیت اعضای هیأت علمی طبق قانون صورت می‌گیرد؛ نمی‌توان به راحتی به یک عضو هیأت علمی گفت که شما بروید یا شما باشید. «اخراج» کلمه سنگینی است که در موارد انگشت‌شمار از آن استفاده می‌شود.

شایعه‌ای در خدمت پروژه مهاجرت نخبگان

«علی کریمی فیروزجایی» عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، رویکرد مخالفان دولت سیزدهم را در راستای ایجاد یأس و ناامیدی میان مردم ارزیابی کرد و گفت: مخالفان دولت با جوسازی‌های دروغین در مورد اخراج اساتید دنبال اجرای پروژه مهاجرت نخبگان هستند.

اتفاق جدیدی نیفتاده است

«حسن ذوالفقارزاده» دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، در واکنش به فضاسازی درمورد قطع همکاری با برخی اساتید و تلاش برای زیر سوال بردن آستانه تحمل دولت، گفت: دانشگاهیان کاملاً واقف هستند و می‌دانند که پایان همکاری با اساتید یک روال طبیعی بوده که طبق قانون انجام می‌شود و موضوع تازه‌ای نیست.

هزینه‌تراشی با سوءاستفاده از یک روال اداری

«محمدرضا مردانی» رئیس بسیج اساتید کشور با تأکید بر اینکه جریانات سیاسی به بهانه لغو قرارداد برخی اساتید دارای رکود علمی برای نظام هزینه ایجاد نکنند، گفت: می‌توانیم از دروغ‌های دشمن پرده‌برداری کنیم.

پروژه‌ای برای امنیتی‌سازی فضای علمی

«احمدرضا رحیمی کلاریجانی» عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه امیرکبیر در واکنش به اخبار منتشرشده حول موضوع قطع همکاری برخی از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، این اتفاقات را به‌دلیل مسائل علمی دانست و گفت: این قطع همکاری‌ها طبیعی است و نباید باعث امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها شود.

ارتباط استاد گروه مهندسی آب با مسائل سیاسی!

«فرهاد دانشجو» رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه با هیچ یک از استاد این دانشگاه به دلایل مسائل سیاسی یا فرهنگی قطع همکاری نشده است، گفت: حواشی ایجاد شده در مورد استاد دانشگاه تربیت مدرس صحت ندارد و ایشان از اساتید مقید و محجبه ما هستند و اعلام کردند که به خارج از کشور رفته‌اند و تا سه ماه آینده بازمی‌گردند.

تحدید دولت در اداره دانشگاه‌ها

«محمدصادق کوشکی» استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: حرکت‌های رسانه‌ای برای بحرانی نشان‌دادن فضای آموزش عالی با این هدف صورت می‌گیرد که دولت آقای رئیسی جرأت استفاده از ابزارهای قانونی برای اداره دانشگاه را نداشته باشد.

پرسش تأمل برانگیز رئیس فراکسیون روحانیت مجلس

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید رضا تقوی» عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس فراکسیون روحانیت مجلس در واکنش به سوءاستفاده برخی اشخاص از عنوان استادی دانشگاه، پرسید: با فردی که در محیط علمی مقابل ارزش‌ها و انقلاب ایستاده و پا روی خون شهدا گذاشته و با استادی که به‌جای ایفای رسالت دانشگاهی خود، دانشجو را به اغتشاش تحریک می‌کند، چه برخوردی باید کرد؟

آتش افروزی با توسل به دروغ‌

«محمدصالح جوکار» رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفـت: معاندان نظام اسلامی با فضاسازی و طرح دروغین اخراج اساتید دانشگاهی به دنبال زنده کردن اغتشاشات سال گذشته هستند.

مورد عجیب وظیفه‌نشناسی و طلبکاری

«بیژن مقدم» فعال رسانه‌ای و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: نمی‌شود یک استاد دانشگاه به وظایف خود عمل نکند اما از همه عالم، طلبکار هم باشد؛ او هر قدر هم که صاحب جایگاه و احترام باشد اگر یک سری مدارک را تحویل ندهد، طبیعی است که دانشگاه با او برخورد کند.

کسب پایگاه اجتماعی از جیب دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا سلیمی» عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: انتشار اخبار ناصحیح درباره دانشگاه‌ها و اخراج اساتید با انگیزه‌های انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان انجام می‌شود اما این کارها نمی‌تواند برایشان سرمایه اجتماعی جمع کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    4 1
    بخاطر اینکه عدد ۳۰۰۰ دانشجوی دکترا در مرام افساد طلبها کوچکتر از چند استاد هست
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    3 1
    واقعا من نمی فهمم اونیکه که سعید حداددیان را با اونهمه حاشیه به دانشگاه می آورد واقعا به دنبال چیست جز اینکه بلوا به پا کنه و مردم را از نظام عصبانی و دلسرد کنه. آخه چرا این کار را می کنید.واقعا جز دشمنی با نظام چه هدف دیگه ای می تونه داشته باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس