کد خبر 1523442
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
خودرو

آگهی فروش خودروهای فرسوده با قیمت‌های بسیار بالا چند روزی است در پلتفرم‌های اینترنتی به‌چشم می‌خورد.

به گزارش مشرق، در این روزها اگر به سایت‌های اینترنتی سر بزنید شاهد قیمت‌گذاری‌های نجومی خودروهای کارکرده و فرسوده خواهید بود. به‌عنوان مثال در یکی از سایت‌های اینترنتی یک پیکان مدل ۱۳۷۸ به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

یا در یک آگهی دیگر یک پیکان بنزینی مدل ۱۳۷۷ با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شده است.

در یکی دیگر از آگهی‌های این سایت اینترنتی یک مدل پراید مدل ۱۳۸۰ به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده و در توضیحات آن آمده است: مناسب برای اسقاط و برای خرید ماشین وارداتی!

اما ماجرای این قیمت‌گذاری‌های نجومی چیست؟ چرا خودروهای فرسوده در بازار راکد خودرو که چند وقتی است که حتی به گفته کارشناسان با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است، به قیمت گزاف قیمت‌گذاری می‌شوند؟

شروع ماجرای گرانی خودروهای فرسوده از زمان انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده!

در روزهای گذشته جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام شد. در بند هفت این آیین‌نامه هفت‌بندی اعلام شده است که واردات یک خودروی کارکرده به‌ازای اسقاط یک خودروی فرسوده انجام خواهد شد.

رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در رابطه با این بند گفته است که براساس این بند واردکنندگان خودرو به ازای واردات هر دستگاه خودروی کارکرده، باید یک خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج کنند.

به گفته وی هم‌اکنون در کشور نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده و قابل اسقاط وجود دارد و باید از سوی دولت الزامی وجود داشته باشد تا اتفاقی نیفتد که خودروهای فرسوده با قیمت بالایی خرید و فروش شود.

انتشار آیین‌نامه واردات خودرو باعث شد که بازار خودروهای فرسوده با عمر بالاتر از ۱۵ سال داغ شده و زمینه جولان دلالان و سوداگران در این بازار را فراهم شود.

واردات در برابر اسقاط خودرو براساس قانون سامان‌دهی صنعت و بازار خودرو است

همچنین جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با این موضوع اظهار کرد: براساس قانون سامان‌دهی صنعت و بازار خودرو به ازای واردات یک دستگاه خودرو باید یک دستگاه خودرو اسقاط شود، همچنین طبق این قانون تولیدکنندگان باید به‌ازای تولید هر ۳ دستگاه خودرو یک خودرو اسقاط کنند.

وی اعلام کرد: هدف قانون یادشده، نوسازی خودروهای فرسوده و ایجاد انگیزه برای صاحبان این نوع خودروها بوده است که آن‌ها به ازای تحویل رایگان خودرو و اسقاط آن، یک دستگاه خودرو نو دریافت کنند.

نهایت استفاده سوداگران از قانون واردات خودرو به‌ازای اسقاط

حسینی‌کیا با تاکید بر اینکه قانون واردات خودرو باید به‌درستی اجرا شود، گفت: در این روزها دلالان قصد دارند از این ظرفیت ایجادشده نهایت استفاده را داشته باشند و با استفاده از گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، خودروهای لوکس وارد کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اصل قانون به خودی خود برای نوسازی صنعت خودرو مفید و مناسب است، اما باید از ایجاد سوداگری و دلالی در این بازار جلوگیری شود و باید فرصتی ایجاد کرد که مالکان واقعی خودرو از این امتیاز استفاده کنند.

به گفته وی، یکی از بندهای آیین‌نامه خودروهای کارکرده، تامین ارز مورد نیاز از طریق ارز حاصل از صادرات است که واردکنندگان به‌علت مشکلات ارزی سراغ واردات خودرو به‌ازای اسقاط رفته‌اند.

حسینی‌کیا راه‌حل جلوگیری از تشویش در بازار خودروهای فرسوده را لغو موقتی اجرای آن توسط دولت دانست و گفت: دولت می‌تواند تا زمان بازگشت آرامش به بازار اولویت‌ها را تغییر دهد و تمام بندهای این آیین‌نامه را تصویب نکند.

نیازی به گواهی اسقاط جدید برای واردات خودرو نیست؛ وجود ۳۰ هزار گواهی اسقاط از سال‌های گذشته

این در حال است که امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور، در رابطه با معامله خودروهای فرسوده با قیمت‌های بالا گفته است: از زمانی که موضوع مربوط به واردات خودرو و آیین‌نامه آن جدی شد شاهد تغییر و افزایش قیمت در حوزه خودروهای فرسوده در سایت‌های فروش خودرو هستیم که این موضوع شبیه به یک نمایشنامه است؛ چرا که موضوع مربوط به واردات خودرو هیچ ارتباطی به نوسانات قیمتی در بخش خودروهای اسقاطی ندارد و انجمن اسقاط خودرو در حال حاضر ۳۰ هزار گواهی خودروی فرسوده از قبل موجود دارد که با توجه به رقم محدود واردات خودرو این میزان از گواهی‌ها این تعداد از واردات خودرو را پوشش می‌دهد.

هیچ معامله‌ای بابت خودروهای فرسوده با قیمت‌های نجومی در نمایشگاه‌ها انجام نشده است

همچنین سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، اظهار کرد: تاکنون هیچ معامله‌ای در نمایشگاه‌های خودرو در رابطه با خودروهای فرسوده با قیمت‌های گزاف انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه مردم نباید به این شایعات توجه کنند؛ چرا که این قیمت‌های غیرواقعی است، گفت: قیمت خودروهای فرسوده کمتر از ۵۰ میلیون تومان است.

موتمنی همچنین گفت: در قانون نظام صنفی، ماده ۱۷، تبصره ۳ اشاره شده که چاپ هرگونه آگهی توسط فرد غیرصنفی ممنوع است و در صورت انجام، قانون‌گذار می‌تواند برای آن جریمه تعیین کند به‌همین علت بهتر است برای درج آگهی‌ها در فضای مجازی نیز این قانون رعایت شود تا هر شخصی با هر هدفی بدون بررسی کارشناسی قیمت‌گذاری انجام ندهد.

قیمت واقعی خودروهای فرسوده ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان

محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط، نیز درباره قیمت واقعی خودرو فرسوده گفته که در حال حاضر قیمت واقعی خودرو فرسوده بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان و آن هم بسته به نوع و کیفیت خودرو دارد. قیمت لاشه خودرو نیز در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که در مجموع با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ قیمت خرید خودرو نیز حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان است؛ بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط می‌شود، حدود پنج میلیون تومان است.

متقاضیان واردات خودرو نیازی به خرید خودرو فرسوده ندارند

روز گذشته رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به تمامی شایعات درباره اسقاط خودروهای فرسوده برای واردات خودرو پایان داد و گفت: اشخاص حقیقی که متقاضی واردات خودرو هستند هیچ نیازی به داشتن خودرو فرسوده به نام خود ندارند.

به گفته وی حجم قابل توجهی گواهی اسقاط از سال‌های گذشته در سبد مراکز اسقاط انباشت شده که پاسخگوی نیاز واردات و تولیدکنندگان داخلی خودرو است.

طبق اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده برای همه واردکنندگان خودرو اعم از حقیقی و حقوقی پس از واردات خودرو و ترخیص از گمرک، گواهی اسقاط تخصیص داده خواهد شد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    6 0
    بالاخره به اسقاط خودرو نیاز هست یا نیست؟ اگه نیاز هست که دیگه کسی نمیده خودروی اسقاطیشو با ۵۰ تومن اسقاط کنید
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    3 0
    این کلاه برداری جمع کنید که خودرو فرسوده را به قیمت نو بفروشن
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      3 0
      حالا تو ناراحت نشو بگو انشالله این طور بشه شاید خدا بخواد یه نونی به یه بدبختی برسه
  • سروش IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    8 0
    من حدود هفت ماهی میشه که پژو آردی مدل 84 خودم رو تعمیر اساسی کردم خدایی با قیمت 50 میلیون تومن نمیدم حتی اگر منع تردد هم براش ایجاد کنند چون منابع مالی دیگه ای ندارم و با این پول موتور سیکلت هم نمیتونم بخرم کل موجودی و سرمایه خودم رو ریختم توی طرح مسکن ملی که آیا بشود یا نشود حالا شما بگو خودروی فرسوده صدتومن باز هم از توان من خارج است که بتونم خودروی به درد نخورتر سایپایی و ایران خودرویی جدید با قیمت گزاف بخرم.
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    16 0
    وقتی نفعی میرسه به طبقه ضعیف دولت سریع قانون مند میشه امابرای قشر مرفه سالهاطول میکشه نمونش حذف یارانه پردرامدهاهنوزم جرات نکردن حذف کنن اماالان میخوادیه کمکی به صاحب ماشین فرسوده بشه همه افتادن جارو جنجال بزاریذقشرضعیفم خودروخوب بفروشه وسوارشه. صاحبهان اکثرفرسوده هاقشرضعیفن
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      18 0
      حرف حساب زد: صاحبهان اکثر فرسوده ها قشر ضعیفن
    • اراد IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      4 0
      موافقم
  • علی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 1
    طرف با اعتماد به نفس ماشین داغونش رو زده چند صد میلیون،،،ای فرصت طلبی نیست ،،،نشانه حماقت یه عده هستش!!!!
  • امیر IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    3 0
    واقعا متاسفم همه قانون قوانینتون به نفع پولدار جماعته
    • اصغر IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      0 0
      تو ناراحت نشو . ازت چیزی کم نمیشه . فقط دنبال سود زیاد واسه خودت هستی
  • زهره IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    0 0
    چرا پس وقتی ماشین قیمتش کشید بالا و میلیون تیدیل به میلیارد شد کسی از این دلال ها صداشون درنیومد. حالا که رسید به قشر ضعیف دلال ها و پولدارا خودشون و جر دادن. لعنت به دلال
  • محمدعلی US ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    12 0
    تو این موقعیت همیشه فقرا فقیر تر شدن و میشن وحالا که دری به تخته خوردو میخواست یه پولی به جیب فقرا بره مسؤلین وظیفه شناس ما انواع و اقسام راهکار به ذهنشون اومد مانع این کار شدن که مبادا تو این وضع اقتصادی فقرا یه نفس راحت بکشن
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 0
    این واقعا ظلمه که ماشین مدل پایین پنجایی بشه دویست فایده برای دلال جماعت که باید کمرشونوشکست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس