دلایل استعفای وزیر دفاع انگلیس/ از جانشین بن والاس چه می‌دانیم؟

پس از اینکه بن والاس در اوایل تابستان اعلام کرده بود که از وزارت دفاع استعفا خواهد کرد، وی در نهایت از کناره‌گیری خود خبر داد و گرانت شاپس جایگزین وی شد.

به گزارش مشرق، «بن والاس» از سمت وزیر دفاع انگلیس استعفا کرد و «گرانت شاپس» به سرعت برای پر کردن جایگاه او انتخاب شد.

بن والاس صبح پنجشنبه به «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس درباره تصمیم خود برای کناره‌گیری اطلاع داد.

چرا والاس استعفا کرد؟
به گزارش «ایونینگ استاندارد»، والاس در اوایل تابستان امسال تمایل خود را برای استعفا اعلام کرده بود. او که به عنوان یکی از حامیان سرسخت نظامی‌سازی اوکراین، مانند بسیاری دیگر در غرب شناخته می‌شود، از روند ضدحمله کی‌یف ناراضی بود.

او در نامه استعفای خود بر لزوم افزایش بودجه دفاعی انگلیس تاکید کرد و گفت: می‌دانم که شما با من موافق هستید که ما نباید به روزهایی برگردیم که بودجه دفاعی به عنوان هزینه‌ای اختیاری از سوی دولت تلقی می‌شد.

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس فورا به این استعفا واکنش نشان داد و گفت: از دیدن کناره‌گیری دوستم بن والاس متأسفم. او وزیر دفاع مفیدی بود.

«متیو گوردون بنکس»، نماینده سابق محافظه‌کار انگلیس و پژوهشگر ارشد آکادمی دفاعی انگلیس، گفت: بن والاس، وزیر دفاع مستعفی انگلیس طی هفته‌ها به طور گسترده‌ای از استعفای خود عقب‌نشینی و تمایل خود را برای یک چالش شخصی جدید اعلام کرد. به خوبی مشخص است که کار ۲۴ ساعته او به عنوان وزیر دفاع به قیمت زندگی مشترک او تمام شد.

وی افزود: والاس به دلایل شخصی و خانوادگی و به دنبال انتخاب نشدنش از سوی آمریکا برای ریاست ناتو از وزارت دفاع کناره‌گیری کرد.

چرا شاپس به عنوان جایگزین والاس انتخاب شد؟
به گزارش «رویترز»، گرانت شاپس، یک محافظه‌کار با سابقه طولانی بوده که قبلاً در وزارت حمل و نقل و انرژی انگلیس فعالیت کرده است.

به گفته مطبوعات محافظه‌کار انگلیس، به نظر می‌رسد شاپس یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای دولت انگلیس است؛ او به سوناک وفادار بوده و ثابت کرده که وزیری توانا است.

گفته می‌شود که شاپس چند هفته قبل به اوکراین سفر کرده بود. او همچنین عضو شورای امنیت ملی انگلیس بوده است.

روزنامه‌نگاران انگلیسی می‌گویند که تخصص نظامی شاپس به اندازه والاس چشمگیر نیست و دلیل اصلی انتخاب او این است که آنچه را که نخست وزیر به او می‌گوید انجام می‌دهد.

نکته اصلی این است که دولت سوناک از وعده «لیز تراس»، نخست وزیر وقت برای صرف هزینه خیره‌کننده سه درصد از تولید ناخالص داخلی در امور دفاعی تا سال ۲۰۳۰ فاصله گرفت. دولت فعلی متعهد شده که بودجه نظامی را به ۲.۵ درصد «در درازمدت» برساند، زیرا رشد اقتصادی انگلیس کند شده و استانداردهای زندگی در این کشور به شدت کاهش یافته است.

بر اساس گزارش دفتر آمار ملی انگلیس، تا ۲۵ آگوست (سوم شهریور) حدود نیمی (۵۱ درصد) از بزرگسالان در سراسر انگلیس گفته‌اند که بیش از حد معمول باید برای به دست آوردن ملزومات زندگی خود هزینه کنند.

سیاست شاپس در قبال اوکراین و چین
به گفته یک کارشناس، والاس به دلیل حمایت شدیدش از اوکراین مشهور بود و جانشین او احتمالاً از همین سناریو پیروی خواهد کرد.

این کارشناس گفت: بعید است که روایت سیاست و لفاظی انگلیس درباره اوکراین تحت نظر شاپس تغییر کند، به استثنای اصلاحات ادامه‌دار در رسانه‌ها، زیرا واقعیت اوکراین هر روز آشکارتر می‌شود و کمتر و کمتر ممکن است که واقعیت را از مردم انگلیس پنهان کرد.

وقتی بر سر موضوع چین صحبت می‌شود، به نظر می‌رسد او هیچ مشکلی در تجارت با چین نمی‌بیند، البته تا زمانی که این تجارت تهدیدی برای امنیت انگلیس نباشد.

کابینه سوناک در مواجهه با چین بسیار تندرو است. با وجود اینکه انگلیس مدعی است که پکن یک چالش برای نظم جهانی است، اما گزارش شده که نخست وزیر انگلیس در تلاش است تا روابط پکن و لندن را اصلاح کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    1 0
    گور پدر هر دو این بی ناموسها و رییس هندی تبا رشون!
  • عمیر IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 5
    امریکا و انگلیس جنگی نبوده که طرف حق جنگ نبوده باشند نمونه اش اوکراین که با تغییر دولت اوکراین توسط آمریکا به پشتیبانی از اوکراین در مقابل روسیه برآمدند و امنیت و قدرت رو به اوکراین هدیه دادند 😎💛💙🇬🇧🇺🇲😎
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 0
      اربابت تو آدمکشی و خونخاری اوله تو دنیا مرگ بر انریکا انگل لیس و رفقا
  • عمیر IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 6
    ایران تا دیر نشده باید از اوکراین معذرت خواهی کنه و تنش آفرینی نکنه، دو ابرقدرت بلامنازع آمریکا و انگلیس و سازمان آزادی بخش ناتو پشت اوکراین هستند 😎💛💙😎
    • اس اس IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 0
      شعار هراوکراینی لعنت به این دلقک روز ، زلنسکی شعارهرایرانی مرگ برآمریکائی ، انگلیسی ، اوکراینی
  • عمیر IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 5
    شعار هر ایرانی درود بر اوکراینی 💛💙💛💙💛
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      1 0
      شعار هر کوکائینی درود بر زپرتسکی
    • بُرجَک IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 0
      لعنت خدا بر حامیان آمریکا ، انگلیس ، اروپا ، زلنسکی
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
    0 0
    اول ریش میشی سیاه نخست وزیرشون شد حالا شپش میشه وزیر دفاعشون خیلی هم خوب بهشون میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس