رئیسی

رییس جمهور گفت: سفر به آفریقای جنوبی بسیار مهم بود و بریکس از ائتلاف‌های مهم اقتصادی جهان است که در بخش قابل توجهی از جهان حضور دارد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از آفریقای جنوبی در فرودگاه مهرآباد گفت: سفر به آفریقای جنوبی بسیار مهم بود و بریکس از ائتلاف‌های مهم اقتصادی جهان است که در بخش قابل توجهی از جهان حضور دارد.

وی افزود: بریکس در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین اعضای قابل توجهی دارد. اعضای بریکس هم به لحاظ جمعیت و هم به لحاظ نقششان در تولید ناخالص و سهمی که در اقتصاد جهانی دارد، اهمیت این گروه را نشان می‌دهد.

رئیسی اظهار داشت: ائتلاف‌هایی مانند بریکس ائتلاف‌های نوظهوری هستند که در جهت استقلال و پیشرفت ملت‌ها شکل گرفته است. موضوع ارتباط با بریکس سال گذشته با شرکت من در اجلاس مجازی آن آغاز شد و درخواست عضویت ایران مطرح شد. در همین زمینه آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در اجلاس قبلی در آفریقای جنوبی شرکت کرد و آقای احمدیان نیز در نشست امنیتی سران کشورهای بریکس شرکت کرد و برای عضویت ایران رایزنی‌هایی با سران اعضای آن صورت گرفت.

رئیس جمهور ادامه داد: کنشگری فعال ایران در منطقه و اهمیت ژئوپلیتیک ایران موجب شد به اتفاق آرا و اجماع همه اعضای بریکس، کشورمان به عضویت این گروه درآید و همه کشورها به اتفاق به عضویت ایران رأی دادند که برای آن طبیعتاً سازوکارهایی را می‌طلبد که با سرعت دنبال می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: گروه بریکس بیشتر متمرکز بر مسائل تجاری و اقتصادی است که این امر می‌تواند در جهت اقتصاد مقاومتی کشور ما مؤثر باشد. همچنین موجب افزایش توانمندی کشور ما در حوزه سیاسی خواهد شد زیرا ساختارهای ارتباطی ما را با ساختارهای مؤثر جهانی تقویت خواهد کرد. توان سیاسی ما را خواهد افزود و هم در حوزه سیاسی و هم اقتصادی به نفع کشور و منافع ملی ما است، لذا آنچه انجام شده است یک اتفاق ساده نبوده بلکه یک سیاست انتخابی بوده که دولت آن را انجام داده است.

وی با بیان آنکه دولت کار سیاست خارجی را زمینه‌ای برای رقابت‌های داخلی قرار نخواهد داد، گفت: همه این کارها برای آن است که منافع ملی تأمین و تضمین شود لذا این رویداد قابل توجهی است که باید نهایت بهره را برای کشورمان و منافع ملی‌مان از آن داشته باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به وجود چندین پرونده در سیاست خارجی کشورمان بیان داشت: ما فقط با یک پرونده روی میز مواجه نیستیم بلکه ما با پرونده‌های متعددی مواجه بودیم که معتقدیم مانند پروژه‌های نیمه تمام در داخل کشور، در سیاست خارجی کارهای نیمه تمامی داریم که باید آن را به سامان برسانیم.

وی افزود: یکی از آنها موضوع رفع تحریم‌هاست و ما داریم این پرونده را دنبال می‌کنیم چون به سود ملت ایران است تا این تحریم‌های ظالمانه برطرف شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ضمن آنکه پرونده‌های دیگری روی میز داشته و داریم که از جمله موضوع ارتباط با همسایگان است که یک پرونده نیمه تمام است. در حالی که با بعضی از آنها سال‌ها ارتباط نداشته و یا ارتباط ظاهری و اندک داشتیم اما در جهت منافع ملی‌مان نبود. لذا ظرف دو سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای ارتباط با کشورهای همسایه و اسلامی و کشورهای همسو صورت گرفته است.

رئیسی تاکید کرد: برای حضور ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برنامه‌های خوبی دنبال شده است از جمله عضویت ایران در شانگهای و بریکس و مواردی از این دست که همه آنها به توان اقتصادی جمهوری اسلامی می‌افزاید و ارتباطات ما را با زیرساخت‌های منطقه و جهان بهتر از قبل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    2 0
    عضویت در بریکس بدون اف ای تی اف فقط در حد مانکن پلاستیکی بودن در ویترین است.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    1 7
    احسنت 9
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    یک دهه روحانی با حرفهای مضحک مردم را سرگرم کرد خاتمی با گفتگوی تمدنها سالها سرگرمی برای مردم درست کرد هاشمی هوس قدرت بسرش زد وازطریق نوچه های خودش درپی کرسی دارالخلافه بود .احمدی نژاد با افکار پوپولیستی سوار بر ذهنهای مردم شد والی آخر نهایتا جز بهم ریختگی اقتصادی وآش شله قلمکار سبب شدند تا فشارهای مضاعف وغیرقابل توصیف بریک به یک خانواده ها آورده شود شد آنچه نباید میشد جوان امروز نگران آینده تن به ازدواج نمیدهد زوجهای جوان ازبچه دارشدن درهراسند که نمیدانند بچه ایی که بدنیا میایند چه سرنوشتی درانتظاراو خواهد بود .ازسقفی برای درامان ماندن ازسرما وگرما عاجز ازبیکاری فزاینده جوانان درعذابند .نشانه های آن را درارکان مهم اقتصادی میتوان مشاهده کرد وشماهم وسیله ایی شده اید که نورامید به دل مردم بتابانید .پس متناسب با آن چیزی که ملموس بنظر میرسد سخن آغازید اینطور نورامید به دلها تابانیده میشود .چیزی که نیست هست جلوه ندهید زیرا اعتماد وامید را ازمردم میگیرید .
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    5 5
    آقا بریکس مریکس رو وللش.من بیکارم می‌خوام حجاب بان بشم.چکار بکنم ؟حجاب باننننننن.
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    4 1
    صنعت یعنی شفافیت ، رقابت و نیروی انسانی . شفافیت اصل است و هرکس شفافیت داشته باشد باید در صنعت پشتیبانی شود . وزارت نفت و بانک ها را شفاف کنید . نیروهای مسلح باید با شفافیت وارد رقابت تولید و پرورش نیروی انسانی کشور شود . به حرف انگلیسی های تفرقه انداز که می گویند نیروهای مسلح وارد اقتصاد نشوند گوش ندهید . چهل سال است شرکت های دولتی زیر مجموعه صنعت نفت شفافیت اقتصادی ندارند . به ملت با قوانین محرمانگی ظلم نکنید . حقوق شرکت نفتی ها با استخدامی های تامین اجتماعی رامقایسه کنید . تبعیض و زورگویی منافقانه شرکت نفت را اصلاح کنید . نیروهای مسلح با شفافیت اقتصادی با تمام قدرت به صنعت ورود کنند . اعتماد به نفس حاکمیتی داشته باشید و تبعیض و زورگویی و نفاق را به همدلی و مشارکت تبدیل کنید . پاداش ها و وام های بانک ها را شفاف کنید و بانک مرکزی را زیر نظر و بازرسی قوای مقننه و قضا بیارید . کشور را از بن بست و عدم شفافیت خارج کنید
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    بریکس سیستم خود را دارد. کشوری می تواند در بریکس موفق عمل کند که ارزش پولش بالا باشد. ایران اگر بخواهد در بریکس باشد باید ارزش ریال را بالا ببرد والا بازنده مطلق است.
  • حامد IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    رییسی فقط چند تا کلمه یاد گرفته و تکرار میکنه بریکس خیلی مهم است دانش بنیان خیلی مهم است سپاه خیلی مهم است اقتصاد خیلی مهم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس