کد خبر 1520237
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
1

هم اکنون گروه‌های جهادی در سطح بین‌المللی و در بسیاری از کشورهای مسلمان جهت کمک به همنوعان حتی در بحث بازسازی عتبات عالیات فعالیت دارند و به زودی شاهد گفتمان جهادی در دنیا خواهیم بود.

به گزارش مشرق، شهریور ماه سالروز زلزله بزرگی در سال‌۱۳۴۷ در جنوب خراسان شهر فردوس است؛ زلزله بسیار عظیمی که به رغم بزرگی آن، دولت وقت و طاغوت نه تنها هیچ کمکی به مردم زلزله‌زده نکرد بلکه با کمک‌های مردمی اندکی که به ساکنان این منطقه می‌شد هم همراهی نکرد.

شهریور ماه سالروز زلزله بزرگی در سال‌۱۳۴۷ در جنوب خراسان شهر فردوس است؛ زلزله بسیار عظیمی که به رغم بزرگی آن، دولت وقت و طاغوت نه تنها هیچ کمکی به مردم زلزله‌زده نکرد بلکه با کمک‌های مردمی اندکی که به ساکنان این منطقه می‌شد هم همراهی نکرد.

در آن زمان طلبه‌ای از مشهد با گروهی از همفکرانش تصمیم گرفتند به یاری زلزله‌زدگان بروند؛ کسی که بنا به اذعان تاریخ، اولین گروه جهادی را تشکیل داد و با اردو زدن در مناطق زلزله‌زده فردوس و تأمین نیاز مردم این منطقه، نگذاشت هموطنانش احساس تنهایی کنند، او کسی نبود جز سیدعلی خامنه‌ای که بعدها رهبر کشوری شد که از دلش هزاران گروه جهادی بیرون آمد.

حالا ۴۰‌هزار گروه جهادی ثبت‌شده بیانگر عزم ایران اسلامی برای از بین بردن فقر و زدون محرومیت از چهره روستاها هستند؛ گروه‌هایی که به صورت تخصصی ابتدا به نیازسنجی می‌پردازند و سپس وارد میدان می‌شوند تا در زمینه‌های مختلف از جمله عمرانی، بهداشت و درمان، کشاورزی و دامداری، فرهنگ و اندیشه و اشتغال‌زایی به رفع مشکلات و نیازها بپردازند.

در سال‌۱۳۴۷ چند روز پس از زلزله فردوس، مقام معظم رهبری که در آن زمان ۲۹سال سن داشتند و هیچ مسئولیتی در کشور نداشتند و فقط یک طلبه بودند، به همراه تعدادی از طلبه‌های دیگر و با حمایت بازاریان مشهد به فردوس که در جنوب خراسان وقت واقع شده است رفتند و به مردم زلزله‌زده کمک و امدادرسانی کردند.

این اقدام در آن سال آغاز حرکت و فعالیت‌های جهادی و کمک به زلزله‌زدگان شد، اما گسترش و توسعه قابل توجهی نداشت تا دهه۷۰ و تشکیل بسیج سازندگی به دستور مقام معظم رهبری که پس از آن گروه‌های جهادی به صورت رسمی شکل گرفتند.

هم اکنون گروه‌های جهادی در سطح بین‌المللی و در بسیاری از کشورهای مسلمان جهت کمک به همنوعان حتی در بحث بازسازی عتبات عالیات فعالیت دارند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته به زودی شاهد گفتمان جهادی در دنیا خواهیم بود.

برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در شهرستان فردوس که سال گذشته با همکاری و نظارت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و بسیج سازندگی کشور در دولت مردمی ایران قوی برگزار شد، نشان از توجه به خراسان‌جنوبی و امیدآفرینی در دل مردم این خطه کویری دارد.

در راستای این اجلاسیه، رزمایش جهاد مقدس به یاد آن طعم شیرین و حرکت بزرگی که اتفاق افتاد در خراسان‌جنوبی با محوریت شهرستان فردوس و با حضور گروه‌های جهادی شهرستانی، استانی و کشوری آغاز شد و تا ۱۳شهریور ادامه داشت.

در آن زمان و از قبل از این مراسم قرارگاه و گروه‌های جهادی زیادی در حوزه‌های مختلف از عمرانی گرفته تا پزشکی، دامپزشکی، فرهنگی، هنری، فنی، تخصصی و آبرسانی در سطح استان حضور یافتند که با خدمات‌رسانی به رفع نیازهای مناطق کم‌برخوردار پرداختند.

تجلی وحدت شیعه و سنی در اردوهای جهادی

خدمت بی‌منت به هموطنان

حالا حرکت‌های جهادی به یک نهضت ملی تبدیل شده و استقبال و همکاری مردم روستاهای مختلف و مورد هدف فعالیت جهادگران با توجه به نیازسنجی‌های درست و اقدامات گوناگون مطابق نیاز روستاییان در پیشرفت کارها قابل توجه است.

از نکات مهمی که در رزمایش‌های جهاد مقدس و اردوهای جهادی به خصوص در روستاهای مرزی ایران می‌توان به آن اشاره کرد، نمود شکوه وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی در فعالیت‌های جهادی و جهادگران است.

امروز روستاییان می‌دانند که تنها نیستند و همت جهادگران به کمک‌شان آمده است؛ جهادگرانی که بساط کسب و کار رایگان خود را بدون منت در این روستاها پهن کرده‌اند تا گرد محرومیت از چهره این روستاها بزدایند. برای به تصویر کشیدن شکوه وحدت و اتحاد در رزمایش جهاد مقدس باید در صحنه بود و اقدامات جهادگران را از نزدیک دید.

مسئول گروه جهادی سردار شهید حمزه‌ای روستای درمیان از شهرستان مرزی درمیان که برای خدمت‌رسانی در روستای مهران کوشک شهرستان فردوس مستقر است، می‌گوید: «دو گروه جهادی از شهرستان درمیان در قالب رزمایش جهاد مقدس به شهرستان فردوس اعزام شدند؛ یکی گروه جهادی شهید حمزه‌ای از روستای درمیان و دیگری گروه جهادی امام جواد (ع) از روستای نوغاب که در مدت حضورشان در روستای مهران کوشک شهرستان فردوس به ارائه خدمات عمرانی، آموزشی و عمومی به مردم این روستا پرداختند.»

محمدحسن حسنی، مسئول یکی از گروه‌های جهادی اهل سنت ادامه می‌دهد: «۱۷جهادگر در قالب دو گروه جهادی ذیل رزمایش جهاد مقدس خدمت‌رسانی دارند. گروه‌های جهادی شهید حمزه‌ای و امام جواد (ع) شهرستان درمیان از جمله گروه‌های جهادی جغرافیامحور هستند که غیر از رزمایش جهاد مقدس و اجلاسیه ملی جهادگران، فعالیت‌های جهادی زیادی در سطح شهرستان درمیان و حتی خارج استان در صورت نیاز دارند.»

وی با بیان اینکه زمینه فعالیت این دو گروه جهادی بیشتر عمرانی است، تصریح می‌کند: «طی مدتی که در روستای مهران کوشک فردوس هستیم، اعضای گروه جهادی تقسیم‌بندی شده‌اند، یک گروه دیوارچینی و حصارکشی خانه محروم و گروه دیگر کار دیوارکشی خانه عالم را آغاز کردند که در مدت‌زمان مشخص به اتمام رسیده است و کارهای دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد.»

مسئول گروه جهادی شهید حمزه‌ای روستای درمیان می‌گوید: «تعدادی از جهادگران طی هماهنگی‌ای که با شورا و مدیر مدرسه انجام شده است، نسبت به برگزاری کلاس تقویتی برای دانش‌آموزان اقدام می‌کنند.»
این جهادگر از وجود دو آرایشگر مرد در این گروه‌های جهادی خبر و ادامه می‌دهد: «در کنار فعالیت‌های عمرانی خدمات آرایشگری برای مردان روستا انجام می‌شود، همچنین کار تعمیر لوازم خانگی اهالی روستا توسط جهادگران تخصصی انجام شده است و این اقدامات توسط گروه‌های جهادی ادامه دارد.»

تجلی وحدت شیعه و سنی در اردوهای جهادی

کمک جهادگران سنی به نیازمندان شیعه

بهترین هدیه به جهادگران را باید رضایت و استقبال بسیار خوب مردم از حضور و فعالیت آنان دانست؛ موضوعی که خودشان هم تأکید می‌کنند و معتقدند همکاری بسیار خوب مردم باعث تسریع در روند انجام فعالیت‌های جهادی می‌شود.

مسئول گروه جهادی شهید حمزه‌ای روستای درمیان به دیدار امام جمعه، فرماندار و فرمانده سپاه شهرستان فردوس با جهادگران شهرستان درمیان اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما با یک نیازسنجی و برنامه‌ریزی وارد هر منطقه‌ای می‌شویم و برای کارهای‌مان زمانبندی داریم، اما اگر بسیج سازندگی شهرستان خواستار حضور بیشتر این دو گروه جهادی باشد، همچنان آمادگی حضور و خدمت‌رسانی داریم، حتی می‌توانیم دوباره و در فرصت دیگری برای انجام امور به این منطقه بیاییم.»

به گفته حسنی، مسئله‌ای که در خصوص حضور گروه‌های جهادی شهرستان درمیان قابل توجه و اهمیت است این بود که تمام ۱۷جهادگر از برادران اهل سنت شهرستان درمیان هستند و در روستایی خدمت‌رسانی دارند که صددرصد جمعیت شیعه هستند و این مسئله باعث افزایش وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی در رزمایش شده است.

این جهادگر ادامه می‌دهد: «صفا، صمیمیت و همکاری بسیار خوب بین مردم روستای مهران‌کوشک و جهادگران اهل سنت وصف‌نشدنی است که این مسئله باعث پیشرفت فعالیت‌ها به نحو مطلوبی شده است.»
وی می‌گوید: «در کار و فعالیت جهادی برای کمک به مناطق محروم و خدمت به مردم، شیعه و سنی معنا ندارد و حتی اجرای این گونه اردوها، رزمایش‌ها و حضور اهل سنت در مناطق شیعه‌نشین و بالعکس باعث انتقال پیام وحدت و اتحاد می‌شود.»

اقدامات با برنامه‌ریزی‌های مدون

در زمانه‌ای که هر کس دنبال آن است که گلیم خودش را از آب بیرون بکشد، هستند مجاهدان و جهادگرانی بی‌ادعا که علاوه بر مشکلات ریز و درشت خود، به فکر دیگرانند و کمتر به خود توجه دارند. اینان کمر همت بسته اند و تا ته خط خواهند رفت، اما افرادی نیز هستند که دنبال آموختن در دانشگاه عشق هستند و شیرین‌ترین لحظات خود را در کنار مردم مناطق محروم می‌گذرانند، بدون اینکه خستگی به خود راه دهند. این مجاهدان تنها گوش شنوا برای شنیدن دردهای محرومان هستند و آمده اند با دلی بزرگ خانه‌های سبز بسازند و یاری گر همنوعان‌شان باشند.

سال‌هاست جهادگران با حضور در مناطق محروم و کم‌برخوردار به یاری هموطنان نیازمند خود می‌شتابند. بر اساس آمارها هم اکنون بیش از ۴۰‌هزار گروه جهادی ثبت‌شده خدمت‌رسان و متخصص در حوزه‌های مختلف در استان‌های ایران مشغول فعالیت هستند.
با شروع تابستان اردوهای جهادی هم در مناطق مختلف و به خصوص روستاهای کم‌برخوردار برپا می‌شود.

حالا جهادگران، گروه‌های خودشان را تخصصی کرده‌اند و با توجه به نیازهای هر منطقه افرادی به آنجا اعزام می‌شوند که می‌توانند کارشناسانه نظر دهند و متخصصانه عمل کنند؛ از کارهای عمرانی و ساخت‌وسازها گرفته تا بهداشت و درمان و مراقبت از دام و طیور و ایجاد اشتغال و اقدامات دیگر فرهنگی.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و مدیریت بسیج سازندگی می‌توان افق روشنی را برای روستاها و حاشیه شهرها در نظر داشت، چون این بار گروه‌های جهادی با ورود به یک منطقه برای تمام نیازهای آنجا برنامه‌ریزی می‌کنند و در چند مرحله به رفع آن‌ها می‌پردازند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    خدا قوت بسیجی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس