کد خبر 1519700
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷

مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی چیست و چه وظیفه ای دارد؟

استفاده از ماشین ظرفشویی، اصول و قواعد خاص خود را می‌طلبد. ممکن است تا به امروز چندان نسبت به استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی خود کنجکاو نبوده باشید؛ اما وقتی به یک مهمانی می‌روید و می‌بینید ظرف‌های میزبان پس از خروج از ماشین ظرفشویی، چنان برق می‌زنند که انگار برای اولین بار است که از آن‌ها استفاده می‌شود، ممکن است شما هم کنجکاو شده باشید بدانید دلیل این درخشندگی زیاد چیست. درخشندگی ظروف در ماشین‌های ظرفشویی می‌تواند چندین دلیل مختلف داشته باشد که یکی از آن‌ها، استفاده از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی است. در ادامه قصد داریم به بررسی همین موضوع بپردازیم. اگر شما نیز خواهان دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما همراه شوید.

مایع جلادهنده ظرفشویی چیست؟

«مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی» یک نوع شوینده مخصوص ماشین‌های ظرفشویی است که حاوی سورفکتانت «Surfactant» است. سورفکتانت ماده‌ای است که اگر به مقدار بسیار کم مورد استفاده قرار بگیرند، کشش سطحی مایعی که در آن حل می‌شود را کاهش می‌دهند. این خاصیت سبب شده است تا سورفکتانت‌ها در صنایع مختلف، از جمله صنایع شوینده برای کاهش کشش سطحی آب کاربرد داشته باشند. در وصف بیشتر مایع جلادهنده می‌توان گفت:

  1. جلا دهنده، مایعی است که استفاده از آن سبب درخشندگی و زیبایی ظروف در ماشین‌های ظرفشویی می‌شود.
  2. مایع جلا دهنده ماشین ظرفشویی، یک شوینده مستقل نیست، بلکه باید در کنار سایر شوینده‌های ماشین ظرفشویی مانند پودر یا ژل ظرفشویی مورد استفاده قرار بگیرد.
  3. اگر می‌خواهید پس از هر وعده شست‌وشو در ماشین ظرفشویی، ظروف شما کاملاً تمیز و بدون هیچ لکه‌ای از ماشین خارج شوند، باید مایع جلادهنده را به برنامه ماشین ظرفشویی خود اضافه کنید.

اکنون تا حد زیادی می‌دانیم که منظور از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی چیست. در ادامه به بررسی عملکرد مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی می‌پردازیم.

مایع جلادهنده ظرفشویی چگونه عمل می‌کند؟

ترکیبات مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی کشش سطحی آب را کاهش می‌دهد. آب به‌صورت طبیعی کشش سطحی دارد که سبب می‌شود قطرات آن دیرتر از روی ظروف لیز بخورند. همچنین آب‌های سخت ترکیباتی دارند که روی ظروف لکه ایجاد می‌کنند. گاهی حتی اگر ظروف کثیف هم نباشند، خود آب باعث ایجاد لکه روی آن‌ها می‌شود. این لکه‌ها به دلیل سختی آب رخ می‌دهد؛ منظور از «سختی آب» وجود املاح معدنی مانند کلیسیم، منیزیم و... در آب لوله‌کشی است. درواقع بیشتر آب‌های لوله‌کشی دارای سختی هستند، اما مقدار سختی آب هر منطقه یا شهر با منطقه یا شهر دیگر تفاوت دارد. ترکیبات مایع جلادهنده سبب می‌شود تا با کاهش کشش سطحی آب، قطرات آب حالت گرد پیدا کرده و سریع‌تر لیز بخورند.

در نتیجه سختی آب نمی‌تواند سبب ایجاد لکه روی ظروف شود. یعنی لکه‌هایی که از آب روی ظروف باقی می‌مانند، با جلادهنده از بین می‌روند و ظروف (به‌خصوص ظروف شیشه‌ای و کریستالی) کاملاً شفاف و درخشان می‌شوند.

نحوه استفاده از جلادهنده ماشین ظرفشویی

معمولاً ماشین‌های ظرفشویی دارای محفظه اختصاصی برای جلادهنده هستند. البته بیشتر افراد مدت‌ها از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند، اما متوجه محفظه جلادهنده آن نمی‌شوند. اگر نمی‌دانید این محفظه کجای ماشین ظرفشویی قرار گرفته، می‌توانید دفترچه راهنمای آن را مطالعه کرده یا برحسب مدل و برند ماشین ظرفشویی خود در اینترنت جست‌وجو کنید. البته اگر کمی دقت کنید، به احتمال زیاد متوجه این محفظه خواهید شد. مایع جلادهنده باید در این محفظه ریخته شود که اندازه مشخصی دارد. بسته به تعداد شست‌وشویی که دارید، لازم است هرچند وقت یکبار که متوجه شدید محفظه جلادهنده خالی شده است، دوباره آن را پر کنید، اما مراقب باشید سرریز نشود. معمولاً جلادهنده‌ها در مرحله نهایی شست‌وشو وارد عمل می‌شوند.

مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی چیست و چه وظیفه ای دارد؟

نکات مهم در استفاده از جلادهنده ظرفشویی

نکات مهمی در استفاده از جلادهنده‌ها وجود دارد که آگاهی از آن‌ها می‌تواند در استفاده صحیح از این مایع به شما کمک کند. برخی از مهم‌ترین نکات در این زمینه به قرار زیر هستند:

  1. اگر بدون استفاده از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی، از کیفیت شست‌وشوی ماشین خود راضی هستید، نیازی به استفاده از جلادهنده‌ها ندارید.
  2. تنها زمانی از جلادهنده استفاده کنید که روی ظروف خود لکه ببینید و علی‌رغم استفاده مناسب از نمک ظرفشویی، اما همچنان از کیفیت شست‌وشوی ظروف خود راضی نباشید.
  3. برای پی بردن به سختی آب منطقه خود، توجه کنید، اگر یک رسوب سفیدرنگ روی کاشی و سرامیک‌ها پس از شست‌وشو باقی می‌ماند یا صابون زیاد کف نمی‌کند، این‌ها نشانه سختی آب لوله‌کشی شما هستند. البته برای نتیجه دقیق‌تر و پی بردن به مقدار سختی آب می‌توان از آزمایش‌های دیگری استفاده کرد!
  4. جلادهنده‌ها در چرخه خشک‌کن ماشین‌های ظرفشویی نیز تأثیر دارند، به طوری‌که با استفاده از آن، ظروف سریع‌تر خشک می‌شوند.
  5. اگر در صورت استفاده از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی، همچنان از کیفیت ظروف خود راضی نیستید یا ظروف هنوز خیس هستند، بهتر است برنامه خشک‌کن ماشین ظرفشویی‌تان را بهتر تنظیم کنید و اگر باز هم بسنده نکرد، ماشین ظرفشویی‌تان را توسط یک فرد کاربلد سرویس کنید.
  6. نوع برند جلادهنده‌ای که از آن استفاده می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. بنابراین سعی کنید از برندهای معتبر در این زمینه استفاده کنید.
  7. گاهی برندهای برتر در بازار کپی می‌شوند و نسخه تقلبی آن‌ها قابل تشخیص از نسخه اصلی نیست. تنها راه برای خرید جلادهنده و دیگر شوینده‌های اصلی، خرید آن‌ها از فروشگاه‌های معتبر است.
  8. از جمله برندهای موجود جلادهنده ماشین ظرفشویی در بازار داخل می‌توان جلادهنده‌های فینیش، پریل، بینگو، هوم پلاس و... را نام برد.
  9. اگر استفاده از جلادهنده روی ظروف پلاستیکی شما تأثیر ندارد و آن‌ها همچنان خیس از ماشین ظرفشویی خارج می‌شوند، نگران نباشید، چراکه ظروف پلاستیکی در کل آب‌گریز هستند!
  10. به‌صورت کلی در هر چرخه شست‌وشو باید یک شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی (ژل، پودر یا قرص ظرفشویی)، نمک مخصوص ظرفشویی و جلادهنده مورد استفاده قرار بگیرند (در صورت سخت نبودن آب یا کیفیت بالای شست‌وشو در حال عادی، نیازی به استفاده از جلا دهنده نیست).
  11. با توجه به اینکه بیشتر آب‌های لوله‌کشی در ایران، دارای سختی هستند، بنابراین بیشتر دارندگان ماشین ظرفشویی از جلادهنده‌ نیز در کنار شوینده اصلی و نمک ظروفشویی استفاده می‌کنند.
  12. هر زمان که با علامت اختصاری «rinse aid» یا یک شکل خورشید مانند فعال شده روی نمایشگر ماشین ظرفشویی خود روبه‌رو شدید، نشانده دهنده این است که ماشین ظرفشویی شما به جلا دهنده نیاز دارد.

با توجه به نکات فوق می‌توان فهمید که تمام ماشین‌های ظرفشویی به جلادهنده نیاز ندارند، اما بیشتر آن‌ها این مایع را می‌طلبند. بهرحال اگر سختی آب شما زیاد باشد و باعث ایجاد لکه در ظروف شما شود، به احتمال زیاد، استفاده از جلادهنده مشکل شما را حل می‌کند.

مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی چیست و چه وظیفه ای دارد؟

بهترین جلادهنده ماشین ظرفشویی

جلادهنده‌ها باید از بین برندهای برتر انتخاب شوند. درواقع استفاده از جلادهنده تقلبی یا غیراصلی، نه تنها تأثیری روی درخشندگی ظروف ندارند، بلکه ممکن است به ماشین ظرفشویی شما نیز آسیب بزند. یکی از برندهای اختصاصی شوینده ماشین ظرفشویی در کشور، برند بینگو «bingo» است که در زمینه تولید جلادهنده نیز به‌صورت فعال عمل کرده است. در صورت نیاز به جلادهنده می‌توانید این مایع را از برند بینگو انتخاب کرده و سفارش دهید. خوشبختانه خرید مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی بینگو از طریق معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی قابل درسترسی است. بینگو علاوه بر جلادهنده، انواع قرص ماشین ظرفشویی در بسته‌بندی‌های کوچک و بزرگ، ژل ماشین ظرفشویی، نمک ماشین ظرفشویی و... را نیز ارائه کرده است. بنابراین شما می‌توانید کل مایحتاج ماشین ظرفشویی خود را از بین محصولات بینگو سفارش دهید و تحویل بگیرید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس