کد خبر 1518354
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرامی مجله مجازی واو، با انتشار پستی به معرفی سه زن خبرنگار تاثیرگذار کشورمان پرداخته است:

«فاطمه بهروزفخر»

زنان روایتگران همیشه‌ی تاریخ‌اند. در طول هشت سال جنگ تحمیلی زنانی هم بودند که رسالت پیام‌آوری را حتی از دل جبهه‌ها به انجام رساندند. در بین نام‌های پرتعداد زنان اهل رسانه در سال‌های جنگ تحمیلی، دست‌مان را روی سه نام گذاشتیم:

منیژه آرمین: رمان، مجسمه‌سازی؛ شکل تازه خلق کردن!

در جایی گفته بود: «مقوله زن در دفاع مقدس و جنگ، یک تار و پود در هم تنیده شده است، چون جنگ اتفاقی بود که گریبانگیر خانواده‌ها شد و، چون زن به عنوان یکی از ارکان اساسی خانواده است، از این رو نمی‌توان این دو مقوله را از هم جدا کرد.»
برای همین است که ابزاری همچون داستان را برای نوشتن از جنگ و تمام زنان و مردان جنگ برمی‌گزیند تا دست به خلق رمان‌ها، پیکرها و مجسمه‌هایی بزند که آینه تمام‌نمای بخشی از این تاریخ باشند. منیژه آرمین که در فهرست بلندبالای فعالیت‌های هنری‌اش تدوین و انتشار ۱۶ کتاب و داستان کوتاه و بلند در زمینه دفاع مقدس را دارد، با وجودِ فعالیت در زمینه داستان‌نویسی، از امری مهم و حیاتی «پژوهش در حوزه انقلاب و دفاع مقدس» نیز غافل نمی‌شود.

مریم کاظم‌زاده: خبرنگاری و عکاسی؛ روایتِ زنانه او از جنگ

عکاس، خبرنگار جنگی، روزنامه‌نگار، تحصیل‌کرده انگلستان، همسر شهید اصغر وصالی، زنِ انقلابی و...؛ مریم کاظم‌زاده همه این‌هاست و به‌تنهایی، هیچ‌کدام از این‌ها نیست. او مریم کاظم‌زاده است و کلمه درخور برای توصیف او، «زنِ روایتگر» باشد. شیوه مریم کاظم‌زاده در روایت‌کردن، عکاسی است. او بعد از پیروزی انقلاب، خودش را از انگلستان به ایران می‌رساند تا روایتگرِ دو بخش از تاریخی باشد که «مایِ ایرانی» را می‌سازد: انقلاب و جنگ. کاظم‌زاده بیشتر از این‌که زنِ همسر شهید وصالی باشد، خودش است؛ زنی با تجربه مستقیم از جنگ که نه‌تنها شاهد است، بلکه به‌شهادت هم روایت می‌کند.

مینوبدیعی: حضور بی‌واسطه و ثبت گزارش؛ دغدغه اصلی او به‌عنوان یک زن روزنامه‌نگار

خبرنگاری سرِ نترسی می‌خواهد؛ حضور در مناطق جنگی برای روایت‌کردن سرِ نترس‌تر! مینو بدیعی اما هر دو را دارد. هم دلبسته نوشتن است و هم با آغاز جنگ تحمیلی با وجود همه خطرات افرادی که ممکن است جانِ افراد غیرنظامی را نشانه بگیرد، در مناطق و شهرهای درگیر جنگ حضور پیدا می‌کند تا بدون واسطه روایتگرِ وقایع باشد. آنچه که مهم است این است که مینو بدیعی به‌خوبی می‌داند که رسالت خبرنگار آن هم در موقعیت حساسی که مردمان یک سرزمین باید بی‌هیچ کم و کاستی شنونده اخبار مهم باشند، حضور بی‌واسطه و نویسندگی مستند باشد.

نام این سه زن خبرنگار را به خاطر بسپرید +فیلم

نام این سه زن خبرنگار را به خاطر بسپرید +فیلم

نام این سه زن خبرنگار را به خاطر بسپرید +فیلم

نام این سه زن خبرنگار را به خاطر بسپرید +فیلم

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 3
    از اون دو تا خبرنگار که خبر مرگ مهسا امینی و زدن چه خبر؟
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    5 1
    اغلب خبرنگاران زن بی بته های بیدینی هستن که آخرش سر از اروپا و آمریکا درمیارن. وطنفروشانی مثل مسی فسوی بوگندو. پیففففففففففففففف
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
      2 0
      حق.نمونش دخترعموی من
  • سید فروزان CH ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    2 1
    نامشان را بخاطر میسپاریم
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
    1 2
    فقط امنه سادات ولاغیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس