آنچه که این روز‌ها در پمپ‌بنزین‌ها می‌گذرد؛ کارت‌های محدود، نازل‌های خراب و صف‌های طولانی

شلوغی جایگاه‌های سوخت و تشکیل صف‌های طولانی خودرو برای سوخت‌گیری چند وقتی است که مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است.

به گزارش مشرق، میدان فردوسی به سمت خیابان کریمخان همیشه در ساعت‌های اداری یکی از میدان‌های شلوغ شهر است و تاکسی‌های فراوانی در صفوف طولانی در این میدان برای ارائه خدمات به مسافران توقف دارند، اما مراجعه روز گذشته ما به پمپ بنزین میدان فردوسی نشان داد موازی با صف تاکسی‌ها، صف خودروهای شخصی برای دریافت بنزین از جایگاه سوخت موجود در این میدان را بیش از پیش شلوغ کرده است.

دلیل شلوغی و ازدحام را از افرادی که در صف انتظار بودند جویا شدم. یکی از این رانندگان اعتقاد داشت جایگاه میدان فردوسی به علت اینکه در محدوده طرح ترافیک قرار گرفته، در گذشته همیشه یکی از خلوت‌ترین جایگاه‌ها محسوب می‌شده، اما در یک ماه اخیر نسبت به ماه‌های گذشته شلوغ‌تر شده و برای دریافت بنزین باید مدت طولانی‌تری انتظار کشید.

آنچه که این روزها در پمپ‌بنزین‌ها می‌گذرد؛ کارت‌های محدود، نازل‌های خراب و صف‌های طولانی

جایگاه سوخت میدان فردوسی/ سه‌شنبه ۲۴ مرداد

پس از صحبت با رانندگان خودروهای شخصی، به سراغ راننده‌های تاکسی مستقر در میدان فردوسی رفتم. یکی از آن‌ها از وضعیت سوخت‌رسانی و طولانی‌شدن زمان دریافت بنزین انتقادهای فراوانی داشت. او معتقد بود از زمانی که تعداد کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یافته، فرایند سوخت‌رسانی نسبت به گذشته طولانی‌تر شده است. این راننده تاکسی که می‌گفت روزانه از خدمات این جایگاه استفاده می‌کند، اعتقاد داشت افراد بسیاری که به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند از کارت سوخت پمپ بنزین‌ها استفاده می‌کنند و، چون تنها یک کارت در جایگاه موجود است، زمان انتظار برای دریافت بنزین بیش از پیش شده است.

جایگاه سوخت فردوسی/ سه‌شنبه 24 مرداد

جایگاه سوخت میدان فردوسی/ سه‌شنبه ۲۴ مرداد

با یکی دیگر از راننده‌های تاکسی مستقر در میدان فردوسی صحبت کردم، او معتقد بود برای کاهش زمان انتظار و استفاده مطلوب‌تر از خدمات جایگاه‌ها در ساعت‌های پایانی روز به پمپ بنزین‌ها باید مراجعه کرد تا کمتر در صف منتظر ماند.

در این حین یک راننده تاکسی دیگر به جمع ما اضافه شد و پس از اطلاع از موضوع، در رابطه با تجربیات شخصی خود در زمان مراجعه به جایگاه‌ها صحبت کرد. او می‌گفت مردم برای دسترسی راحت‌تر و ارائه بهتر خدمات از سوی جایگاه‌ها و کاهش مشکلات، مردم باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنند. این راننده تاکسی با نشان دادن کارت سوخت خود گفت که همیشه برای دریافت سوخت از کارت شخصی استفاده می‌کند و این مساله را راه‌حل کاهش مشکلات در پمپ بنزین‌ها دانست.

برای بررسی و دریافت اطلاعات دقیق‌تر به دفتر مدیریت این جایگاه مراجعه کردم که وی از مصاحبه امتناع کرد.

برای مشاهدات بیشتر به جایگاه اختصاصی میرزای شیرازی رفتم. برای کسب تجربه شخصی در صف انتظار قرار گرفتم و برای دریافت بنزین حدودا ۱۵ دقیقه در صف منتظر ماندم. سپس از مسئولین جایگاه علت شلوغی این جایگاه را پرسیدم و آن‌ها اعلام کردند خرابی و کمبود نازل‌ها باعث شده در این چند وقت، این جایگاه با صف‌های طویل خودروها مواجه شود.

آنچه که این روزها در پمپ‌بنزین‌ها می‌گذرد؛ کارت‌های محدود، نازل‌های خراب و صف‌های طولانی

جایگاه سوخت میرزای شیرازی/ سه‌شنبه ۲۴ مرداد

در این جایگاه در کنار صف طولانی خودروها، صف طویل موتورسیکلت‌ها نیز به چشم می‌خورد. برای کسب اطلاعات از راننده‌های موتورسیکلت سوال پرسیدم. آن‌ها اعتقاد داشتند صف دریافت بنزین همواره طولانی است و برای دریافت خدمات در جایگاه‌ها باید حداقل ۲۰ دقیقه انتظار بکشند.

آنچه که این روزها در پمپ‌بنزین‌ها می‌گذرد؛ کارت‌های محدود، نازل‌های خراب و صف‌های طولانی

جایگاه سوخت میرزای شیرازی/ سه‌شنبه ۲۴ مرداد

یک راننده تاکسی حاضر در این جایگاه اعلام کرد در روزهای گذشته به چند جایگاه در تهران مراجعه کرده و با عدم ارائه خدمات از سوی این جایگاه‌ها مواجه شده، به اعتقاد او عدم ارائه سوخت ممکن است به علت زمزمه‌ها و شایعات گرانی بنزین باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به چند جایگاه دیگه سر زدم. مشاهدات نشان داد وضعیت سایر جایگاه‌ها نیز چندان تفاوتی با سایر جایگاه‌ها ندارد و عموم جایگاه‌ها با شلوغی و ازدحام مواجه هستند.

هرگونه شایعه درباره کمبود یا افزایش قیمت بنزین، صحت ندارد

این در حالی است که در روزهای گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که هرگونه شایعه درباره کمبود یا افزایش قیمت بنزین، صحت ندارد و تعیین سقف عرضه سوخت‌گیری از کارت، به معنای تغییر قیمت سوخت نیست.

بر اساس اعلام این شرکت در پی افزایش تقاضای مصرف بنزین و به دنبال افزایش سفرهای تابستانی در روزهای اخیر، فرایند تامین سوخت برخی جایگاه‌ها، با تاخیر مواجه شده و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در تلاش است تامین سوخت جایگاه‌ها با کمترین تاخیر ادامه یابد.

اوجی: مردم به شایعات گرانی بنزین توجه نکنند

البته وزیر نفت نیز درخصوص شایعات مربوط به گرانی بنزین گفته است که هیچگونه افزایش قیمت بنزین در دستور کار امسال دولت و مجلس نیست و مردم به این شایعات توجه نکنند و بدانند همه جایگاه‌های سوخت فعال هستند.

بر اساس اعلام وزارت نفت هر شهروند ماهانه ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۱۵۰ لیتر بنزین ۳ هزارتومانی دارد که در مجموع هر خودرو می‌تواند از ۲۱۰ لیتر بنزین به صورت سهمیه‌ای استفاده کند.

عامل شلوغی صف پمپ‌بنزین‌ها؛ از افزایش مصرف تا خرابی نازل‌ها

علت شلوغی جایگاه‌ها را از رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور، جویا شدم. او معتقد بود که مصرف بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش بسیار چشمگیری داشته است، به صورتی که ایران در ماه‌های ابتدایی سال جزء ۷ کشور پرمصرف بنزین قرار گرفته و در کنار مساله افزایش مصرف، مصوبه کاهش تعداد کارت سوخت جایگاه‌داران یکی دیگر از دلایل این اتفاقات در چند وقت اخیر بوده است.

به گفته نواز مصوبه کاهش تعداد کارت سوخت جایگاه‌داران زمانی اتفاق افتاده است که بسیاری از صاحبان خودرو به کارت سوخت شخصی خود دسترسی نداشته و مجبور به استفاده از کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران شده‌اند.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور یکی دیگر از عوامل شلوغی جایگاه‌ها را خرابی کارت‌خوان‌های سامانه سوخت دانست و اعلام کرد که با افزایش گرمای هوا تعداد خرابی این دستگاه‌ها بیش از پیش شده که در این شرایط باید گفت اگر در هر جایگاه حداقل ۲ نازل غیرقابل استفاده شود، ظرفیت سوخت‌رسانی را در مجموع بسیار کاهش خواهد داد.

تاخیر در ارسال فرآورده‌ها به علت ترافیک و مسافت‌های طولانی به جایگاه‌ها در برخی از شهرها و استان‌ها، عامل دیگر شلوغی و ازدحام جایگاه‌ها در چند وقت اخیر بوده است.

نواز همچنین تاکید کرد که شایعه افزایش قیمت بنزین نمی‌تواند عامل مراجعه مردم به پمپ‌بنزین‌ها باشد؛ چرا که نقش مشکلات فنی بیش از گرانی بنزین است.

جایگاه‌داران نیازمند حمایت بیشتر دولت در شرایط فعلی سوخت‌رسانی

البته سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور اعتقاد دارد که جایگاه‌داران در این شرایط پای کار ایستاده‌اند و تقاضا دارند که دولت از جایگاه‌داران حمایت بیشتری انجام دهد؛ چرا که آن‌ها در صف مقدم اجرای تصمیمات هستند و مواجه حضوری با مردم دارند و برای رفع مشکلات همواره در تلاش هستند.

حدودا ۲ هفته است که محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر بار در جایگاه‌های سوخت پیاده‌سازی شده، بدین شکل که به چهار مدل ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر می‌توان از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده کرد.

وی همچنین سقف سوخت‌گیری برای کارت‌های شخصی را ۳۰ لیتر، ۴۰ لیتر و ۶۰ لیتر دانست و گفت که برای خودروهای شخصی زمانی که خودرو یکبار ۶۰ لیتر را دریافت می‌کند، ۶۰ لیتر دوم را بین سه تا هشت ساعت زمان لازم دارد تا مجدد بتواند دریافت کند.

به گفته سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور، سیاست محدودیت سقف سوخت‌گیری برای ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی و همچنین ذخیره سوخت در مخاذن جایگاه‌ها برای دسترسی سطح وسیع‌تری از مردم به سوخت است.

نواز همچنین معتقد است که در برخی از جایگاه‌ها ذخیره روزانه ۸ هزار لیتر کارت سوخت جایگاه به علت فروش بالا به اتمام می‌رسد و جایگاه‌داران مجبور به استفاده از کارت ذخیره دوم هستند که حتی در برخی از موارد به علت حجم بالای مصرف، ظرفیت کارت ذخیره نیز در طول روز به پایان می‌رسد.

وی در پایان تاکید کرد که همدلی مسئولان، جایگاه‌داران و مردم با یکدگیر باعث رفع مشکلات کمبود بنزین در پی افزایش مصرف خواهد شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    وقتی خودمون بنزین نداریم برای چی میفرستیم ونزوئلا
  • FR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    هر دلیلی داره نتیجه ش متاسفانه بی اعتبار کردن دولت ایجاد نارضایتی دادن بهانه خبری به رسانه های دشمن و… در آستانه انتخابات مجلس است
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    نازل های خراب بنزین و گازوییل ترمینال غرب را بازسازی کنید اغلب پمپ ها دستکاری شدند و اضافه نشان می دهند
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    هر پمپ بنزینی که در 6 ماه اخیر رفتم حداقل یکی دو تا نازل خراب داشته یعنی لوازم نازل هم وارداتیه؟ خودمون نمیتونیم اینهارو تعمیر کنیم؟
  • NL ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    تحریم کاغذ پاره است اما وسایل و لوازم یدکی نازل ها همه وارداتی
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    ارز سرکشان مونتاژی و گاری سازان قطع کنید همزمان تعرفه بیارید پائین تا این لگنها ساخته میشه مصرف همینه مردم مصرفشون زیاد نیست دیگه توپ تو زمین مردم انداختن جوک شده
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    چون سوخت نیست و دولت بی عرضه در کنترل قاچاق روباه بنفش حداقل غصه نبود بنزین نداشتیم الان نبود بنزینم شده یکی از دردامون
  • ali IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    بی تدبیری یا شاید بی بنزینی! صفهای بنزین به شدت شلوغ شده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس