کد خبر 1517324
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳
نفت ایران

آخرین گزارش ماهانه اوپک، از بازگشت ایران به جمع بزرگان تولیدکننده نفت حکایت می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه اصلاح‌طلب دنیای اقتصاد در این باره نوشت: نکته قابل‌تامل، افزایش عرضه اوپک در ماه ژوئن برخلاف سیاست‌ کاهش تولیدی این سازمان است که از افزایش تولید بیش از ۹۰۰‌هزار بشکه‌ای حکایت دارد، رشدی که به ‌ترتیب ایران و عراق بیشترین سهم را در آن داشتند. اوپک در این گزارش پیش‌بینی کرده در سال‌۲۰۲۴ بیش از ۲۸‌میلیون بشکه در روز از تقاضای بازار جهانی را پاسخ دهد. این درحالی است که براساس گزارش اوپک، ایران بیشترین رشد تولید نفت‌خام در بین اعضای این سازمان را داشته ‌است و مقامات وزارت نفت ایران خبر از رساندن تولید روزانه نفت‌خام به بیش از ۳میلیون بشکه تا پایان شهریورماه می‌دهند.

براساس گزارش ماهانه اوپک، رشد تولید ناخالص جهانی برای سال‌۲۰۲۴ درحالی ۲/۵‌درصد پیش‌بینی‌شده که این عدد برای سال‌جاری میلادی ۲/۶درصد ثبت‌شده بود. رشد تولید ناخالص کشورهای کلیدی مصرف‌کننده نفت ازجمله چین و هند هم روند افزایشی خواهد داشت به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود نیمی از رشد تولید ناخالص سال‌۲۰۲۴ را این کشورها تشکیل بدهند.

اوپک تخمین‌زده تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ روزانه ۲میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نسبت به سال‌جاری میلادی رشد کند و به میانگین روزانه ۱۰۴میلیون و ۲۵۰‌هزار بشکه برسد.

بنا بر پیش‌بینی اوپک میزان رشد تقاضا برای کشورهای عضو OECD اروپا و آسیا-اقیانوسیه ۷۹۰هزار بشکه در روز خواهد بود که ۴۶۰هزار بشکه کمتر از عدد پیش از همه‌گیری کرونا است. تخمین اوپک از رشد تقاضای کشورهای غیرعضو OECD، ۲میلیون بشکه در روز برای سال‌آینده میلادی است. رشدی که توسط کشورهای هند و چین هدایت می‌شود و محصولاتی همچون سوخت جت، بنزین و سوخت صنایع (مانند خوراک پتروشیمی) بخش عمده آن را تشکیل می‌دهد. چشم‌انداز اقتصادی کشورهای خاورمیانه نیز درگزارش اوپک مثبت ارزیابی شده‌است به‌گونه‌ای که پیش‌بینی‌شده رشد تقاضای سوخت در این کشورها یکی از شاخص‌های رشد تقاضای نفت‌خام در ۲۰۲۴ خواهد بود.

همچنین گزارش اوپک نشان می‌دهد تولید نفت‌خام ۱۳کشور عضو این سازمان در ماه ژوئن (حدود ۲ماه‌قبل) در بازه ماهانه با افزایش ۹۱هزار بشکه‌ای در روز به میانگین ۲۸میلیون و ۱۹‌هزار بشکه‌ای رسیده است. نفت‌خام در ژوئن با افزایش روزانه ۶۰۰هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل به‌طور میانگین روزانه ۱۰۱‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه به بازار جهانی عرضه شده‌است. اوپک تخمین می‌زند تقاضای جهانی نفت‌خام در سال‌۲۰۲۴ با رشد روزانه ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌ای به میانگین ۱۰۴میلیون و ۲۵۰هزار بشکه در روز برسد.

همچنین براساس گزارش اوپک، مجموع تولید نفت‌خام کشورهای عضو اوپک در ژوئن امسال با افزایش ۹۱۰هزار بشکه‌ای به روزانه ۲۸میلیون و ۱۹‌هزار بشکه رسید. افزایش تولیدی که کشورهای ایران و عراق طلایه‌دار آن بودند درحالی‌که آنگولا با کاهش تولید مواجه بود. در عین‌حال مقامات وزارت نفت ایران بارها از برنامه‌های افزایش تولید خبر داده‌اند. ایران در صدر افزایش تولید قرارگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    آفرین بر مشرق و کیهان. راستی پس چرا ما هیچ تغییری نمی بینیم. نکنه مثل پولهای کره این هم آب می ره؟
  • ع IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    فکر نسل آینده هم باشیم با این حراج فروش و جنس بنگال چینی به جای نمی رسیم تنها راه الاج و درمان در هزار سوم تعامل با جهان است نه دوستی با چند کشور مشکل آفرین من جمله روسیه که در طول تاریخ این کشور یعنی شوروی سابق به ما خنجر زده و الان دریای خزر برده می خواهد جزایر سه گانه هم از دست ایران در بیاره. به خود بیام دشمن ما روسیه است
  • ناشناس IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    خوش بحال آنهایی که پول نفت به جیبشون می‌ره ما مردم که روز به روز بدبخت تر میشیم ،شما لفت و لیس گرا نونتون تو روغن مال بیت المال مردم هست سالها ،اینم روش بخورین تا ببینیم کی باید از دماغ جد و آباد اونایی که پول فروش نفت و گاز مردم رو میزنن به جیب .در بیاد .لامذهبا این همه سال میخورین چرا سیر نمیشن ?جوونی و زندگی مارو به باد دادین خودتون و بچه هاتون تو بهترین کشورها زندگی کردین ،ریاکاران دورو ،تو مملکتی که جزو اول اوپک هست مردمش مریض بشن باید بمیرن چون دکتر نمیتونن برن تا درمان شن از بی پولی ،بی خانمان و بدبخت دنبال خونه میگردن ،
  • ب IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    خوب الان مشکل معیشت ، مسکن ، ازدواج تورم حل شد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    مگر قرار نبود دست از اشتباه بزرگ خام‌فروشی برداریم؟ حالا شد افتخار؟ رقابت برای تولید و فروش بیشتر نفت خام؟ که علاوه بر سایر معایبش، قیمت رو هم به سود جهانخواران میاره پائین؟ باید از اینکه علیرغم اونهمه لاف گزاف که «دیگر بر درآمد نفت تکیه نخواهیم کرد» مجدد به خام‌فروشی رو آورده‌اند شرمسار باشند نه مفتخر
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    پس دمبه اش (نتیجه اش) کو...چه فرقی میکنه ثروت رو با چندین درصد پایین تر --قاچاقی بدهی ولی نتوانی پولش رو بگیری...یا اگه گرفتی نتیجه ای تو زندگی مردم نداشته باشه..........
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 1
    مسئولین دچار توهم هستن نفع دولت از شانگهای چه شد!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس