کد خبر 1517178
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
1

مسعود رجوی و مریم رجوی سرکردگان گروهک تروریستی منافقین در سال ۶۷ و پس از پایان جنگ تحمیلی گمان می‌کردند که کشور در وضعیت ضعف قرار داشته و بهترین فرصت برای ضربه است.

سرویس سیاست مشرق- بهزاد نبوی طی گفتگویی به تغییرات صورت گرفته در جبهه اصلاحات ایران واکنش نشان داده و از مرض بچه گانه چپ روی اصلاح طلبان انتقاد کرده است.

نبوی در گفتگویی با مجله «آگاهی نو»، با انتقاد از جوزدگی برخی جوانان اصلاح طلب تصریح کرد که آنان به دنبال حرکت قانونی، مسالمت آمیز و با نتایج تدریجی نبوده و دنبال حرکت های زودبازده هستند.

وی در این گفتگو از وجود فضایی در میان بدنه اصلاحات سخن به میان آورده که کار نظام در اعتراضات ۱۴۰۱ را تمام شده دانسته و دنبال جا باز کردن در حرکت های بعدی بودند.

نبوی در این زمینه می گوید، تصور می کنم برخی افراد در بدنه اصلاح طلبان طی یک سال گذشته، به این نتیجه رسیده‌اند که کار دارد تمام می شود پس بگذارید ما برای حرکت های بعدی خودمان را آماده کنیم و جا باز کنیم در حرکت بعدی. استنباط من این بود. حالا نمی دانم چقدر درست است و چقدر غلط. ولی احساس می کنم که نگران بودند که سرشان بی کلاه بماند.

وی در ادامه با انتقاد از مرض چپ روی بچه گانه در جریان اصلاحات تاکید می کند، من تفکر چپ روانه را قبول ندارم. خیلی از کارهایی که انجام می شود چپ روی است؛ چون وقتی کاری بکنیم که عاقبت آن را ندانیم چه می شود، همین طور دیمی حرکت کنیم، اسمش می شود چپ روی...خدا بیامرزد مرحوم شعاعیان را که با هم مبارزه مسلحانه می کردیم، در نقد چپ روی در آن زمان می گفت «این ها چپ نیستند، لوچ اند یعنی چشم هایشان تا به تا می بیند و نمی شود اسم این ها را چپ گذاشت».

واقعا ما الان هم دچار مرض بچه گانه چپ روی هستیم. یعنی کسانی که لوچ اند...در مجموعه خودمان هم می بینیم، نه این که فکر کنید منظورم نیروهای بیرون از مجموعه است، به آن‌هایی که کف خیابان بودند کاری ندارم. در مجموعه های خودمان هم لوچ داریم.

این عضو جبهه اصلاحات با رد ادعای اصلاح طلبان ساختاری که به صورت مستمر از بسته بودن فضا سخن گفته و تحریم انتخابات را پیشنهاد می کنند، می گوید در حال حاضر ۳۱ حزب قانونی اصلاح طلب وجود دارد که اجازه فعالیت دارند؛ حالا این که آیا می‌توانند آن طور که باید فعالیت کنند یا نه بحثی دیگر است.

نبوی در ادامه می‌گوید: چند روزنامه اصلاح طلب منتشر می‌شود که میتوانند مواضع اصلاح طلبان را منعکس کنند، آن زمان از این خبرها نبود. الان ما اصلاح طلبان حزب و رسانه داریم میتوانیم مصاحبه و سخنرانی کنیم. نسبت به آن زمان شرایط متفاوت است؛ وجود فضای مجازی سبب می شود که حتی اگر شما روزنامه هم نداشته باشید، بتوانید با یکدیگر و جامعه ارتباط بگیرید؛ بنابراین در شرایطی که شما میتوانید گروه رسانه و سایت داشته باشید و در فضاهایی چون کلاب هاوس جلسات مجازی گسترده برگزار کنید هنوز نمی توانید بگویید که فضا تا آن حد بسته است که نمی شود هیچ کاری کرد و باید یا به خیابان ریخت یا سیاست صبر و انتظار پیش گرفت.

نبوی در بخش دیگری از گفتگوی خود در خصوص انتخاب آذر منصوری به عنوان رئیس جدید جبهه اصلاحات با اذعان به تلاش چپ‌های رادیکال این جبهه برای مصادره اغتشاشات پاییزی و جذب نیروهای کف خیابان تاکید می کند، در جبهه اصلاحات یک زن که فعالیت سیاسی گسترده ای هم از گذشته داشته رئیس شده است که مبارک است ولی بعضی از دوستان تصورشان این است که با شعار جوانگرایی یا استفاده از خانمها جوان‌های کف خیابان به سمت ما خواهند آمد که من چنین تصوری ندارم.

وی با بیان اینکه بخشی از اصلاح طلبان به دنبال ثبت آشوب‌ها به نام خود می باشند، هشدار می دهد که معلوم نیست اگر چنین اتفاقی بیفتد به سود جریان اصلاحی است یا خیر؟ فکر نکنید همه چیز با ریاست یک زن یا یک جوان حل می شود.

وی در ادامه با اشاره به ایده چپ‌های جریان اصلاحات برای عبور از اصلاحات صندوق محور و رفتن به سمت اصلاحات جامعه محور نسبت خطاب به حامیان ایده می گوید، من در ظرف یکی دو سال اخیر حرکت موثری در جهت اصلاحات جامعه محور ندیدم سؤال از افرادی که در جبهه اصلاحات شعار جامعه محوری داده و می‌دهند این است که این جامعه محوری چیست؟

نبوی در مواجه با این گزاره که منظور از اصلاحات جامعه محور نافرمانی مدنی است، تاکید می کند واقعاً من نمی دانم چقدر می توانند آن کارها را انجام دهند و چقدر آن کارها مفید است.

توجه بهزاد نبوی به اصلاح‌طلبانی که توهم براندازی در آشوب‌های اخیر را دارند، فضای ذهنی چپ‌های رادیکال در حزب اتحاد(شاخه سیاسی گروهک منحله مشارکت) را به خوبی نمایش می‌دهد، البته این توهم و محاسبه غلط ریشه تاریخی در ضدانقلاب نیز دارد، از جمله مسعود رجوی و مریم رجوی سرکردگان گروهک تروریستی منافقین در سال ۶۷ و پس از پایان جنگ تحمیلی گمان می‌کردند که کشور در وضعیت ضعف قرار داشته و بهترین فرصت برای ضربه است! در آن زمان و طی عملیات درخشان مرصاد منافقین پاسخ خوبی از مردم گرفت، به نظر می‌رسد ریشه این محاسبه غلط در سال ۱۴۰۱ باعث تولد تحلیل‌های خطرناکی در بخشی از جناح چپ شده که آن‌ها را به لبه پرتگاه خواهد برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عبدالله مومن IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    11 1
    کی قرار است پرونده شهادت شهید رجایی به دست این آقا و هم فکرانش در دادگاه عدل اسلامی. برگزار شود ؟!
  • FR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    11 0
    ببین چطور فتنه گرها کم کم بعد از شکست جنبشی که راه انداخته بودند دارند دوباره با طلبکاری آفتابی میشن !
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    45 0
    الاصحالات فی فاضلابات
  • ایران قوی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    57 2
    ایا اصلاح طلب ها دغدغه ایران دارند؟ایا اصلاح طلب ها دغدغه اسلام دارند؟این جماعت مفت خور و تنبل فقط میخوان با چنبره زدن به قدرت مجلس عیش و شکمشون و راه باشه!و الا مردم ایران اسلام رو به پشیزی میفروشنداین جماعت هفت رنگ هر روز به رنگی در میان!مشرق این جماعت و بیشتر معرفی کن
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    31 1
    ای آخ . قبلش هم قابل تحمل نبودن. چه شود .
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    50 1
    خودت رفتی کنار ، حالا خفه شو ، اصلاحات کیلو چند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس