کد خبر 1516891
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر در کانال خود در ایتا مطلبی را درباره توافقات اخیر ایران و آمریکا و حواشی پیرامون آن‌ منتشر کرد:

آزاد کردن چند جاسوس آمریکایی در ازای پول های بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی بازتاب زیادی داشته و این یادداشت سعی خواهد کرد به نکات مهم و پیام های این توافق غیرمکتوب بپردازد.

این توافق درپی فهم مشترک طرفین از به نتیجه نرسیدن برجام و لزوم کاهش تنش ها در حوزه برنامه غنی سازی هسته ای ایران حکایت دارد.

در واقع ایران همانگونه که فایل صوتی منتشرشده از رابرت مالی افشا کرد ، برجام را وسیله ای برای اعمال فشارهای قانونی آمریکا برخود می بیند و به همین دلیل به طور عملی تلاش ندارد تا آن را احیا کند، زیرا علاوه بر از بین بردن دستاوردهای هسته ای این کشور و نتایج مثبت ناشی از آن، محدودیت های فراوانی را به تهران تحمیل خواهد کرد.

علاوه بر نکته فوق، جمهوری اسلامی قصد کنار گذاشتن برنامه غنی سازی اتمی خود را ندارد و درصدد است ذیل معاهده ان پی تی به طور کامل و شامل از حق قانونی خود بهره مند گردد.

این توافق قرار بود در گذشته انجام شود اما اغتشاشات سال ۱۴۰۱ و امیدواری آمریکا در به نتیجه رسیدن آشوب ها، اجرای آن را به تعویق انداخت.

آزادکردن بخش قابل توجهی از پول های بلوکه شده ایران آنهم در آستانه سالگرد اغتشاشات سال ۱۴۰۱، حاکی از ناامیدی آمریکا از سرانجام برنامه اپوزیسیون جمهوری اسلامی دارد؛ زیرا اثرات مثبت فوری آن بر ثبات و آرامش اقتصاد و بازار ایران غیرقابل انکار خواهد بود.

این توافق غیرمکتوب آنهم در هنگامه اوج گیری تنش ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس و مرزهای سوریه و عراق ، نشان دهنده تلاش های دوطرف برای کنترل تنش ها در حوزه برنامه اتمی ایران با وجود تعارضات جدی میان آنها در سرتاسر ژئوپلیتیک غرب آسیا دارد.

در واقع هم تهران با تثبیت غنی سازی خود سعی در فریز کردن شرایط کنونی دارد و هم آمریکا نیازمند آنست که برنامه اتمی ایران در سطح فعلی باقی بماند و وارد مراحل خطرناک نگردد.(اگرچه وضعیت کنونی نیز روزگاری خط قرمز واشنگتن و تل آویو بود اما به نظرمی رسد آنها به ناچار و عملا غنی سازی ۶۰ درصدی ایران را پذیرفته اند و سعی دارند چرخش سانتریفیوژها دیگر بیش از این سرعت نگیرد).

نشریه اسرائیل هیوم چند روز پیش در تحلیلی اعلام کرد ایران به بازدارندگی اتمی بدون ساخت بمب هسته ای دست یافته است که در ذهن تحلیلگران نکته ای بسیار مهم ارزیابی گردید.

از این جنبه که ایران اولا قصد ساخت بالفعل بمب اتمی را نداشته و ندارد اما غنی سازی قانونی سطح بالا آنهم ذیل ان پی تی، نوعی از بازدارندگی را برای این کشور تحصیل می کند و ثانیا تبعات منفی ساخت عملی و علنی بمب اتم از جمله اجماع جهانی و رقابت هسته ای در منطقه غرب آسیا ، گریبانگیر تهران نمی گردد.

به عبارت دیگر ایران توانایی و تکنولوژی ساخت بمب و موشک های قاره پیما را دارد و از مزایای امنیتی و بازدارندگی آن بهره مند می گردد ولی خودخواسته این تسلیحات را نمیسازد تا پیامدهای مضر احتمالی آن ها در عرصه بین الملل به سیاست خارجی این کشور لطمه نزند.

آزاد کردن حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران نشان داد آمریکا نیز این وضعیت را فعلا و از روی اضطرار پذیرفته است.

راهبرد بایدن در برابر ایران شکست خورده است؛ او نه توانست برجام را احیا کند و برنامه اتمی ایران را به وضعیت قبل از ۲۰۱۸ بازگرداند و نه در عراق ، سوریه ، لبنان و یمن قواعد بازی را به سود واشنگتن تغییر داد.

از طرفی با توقیف ۲ نفتکش حامل نفت آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان توسط ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ، بیش از پیش اعتماد به نفس ایران و جسارت این کشور در برابر ایالات متحده نمایان شد.

بنابراین در فاصله یکسال مانده تا انتخابات سال ۲۰۲۴، جو بایدن سعی دارد با دادن امتیازاتی، روند رو به رشد برنامه اتمی ایران را متوقف سازد تا برگ برنده ای در برابر رقبای جمهوری خواه خود داشته باشد.

در پایان باید گفت جمهوری اسلامی با صبر و حوصله در حال گسترش نفوذ خود در غرب آسیا و افزایش سطح همکاری با همسایگانش و ایضا کشورهای آسیایی است و همزمان صادرات نفت خود را به نحو محسوسی افزایش داده و برنامه اتمیش را به سطح مقبولی رسانده و به همین دلیل سعی دارد بدون افزایش سطح تنش و از طریق سیاست خارجی ، وضعیت اقتصادی خود را دچار ثبات و بهبود کند و آرامش محسوسی را بر بازار داخلی حاکم گرداند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    8 0
    تمرکز روی برجام بی فایده است. اگر دقت کنید سر خروج از افغانستان جمهوری خواه ها مقدماتش رو فراهم کردند و دموکرات ها اجرا کردند ولی سر برجام دارند بازی در میارند چون فقط قصدشون وقت کشی و سرکار گذاشتن است. جمهوری خواه ها گفتن اگر ما بیایم دوباره خارج می شویم. خب این الان به چه درد می خوره؟ یه سیرکی درست کردن واسه سرگرم کردن مقامات ما.
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    کاری و که باید دوران روحانی انجام میشد ، الان داره با التماس انجام میشه !!! وضعیت اقتصادی ام از اون زمان وخیم تر شده
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    اگر تورم زیر ۵ درصد شد و رشد اقتصادی بالای ۸ درصد و مشکل مسکن و اشتغال جوانان حل شد، تجلیل شما درست بوده ولی فعلا شواهد برعکس است و ایران نفع چندانی نبرده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس