ویتنام برای نقش مهم ایران در منطقه اهمیت بسیاری قائل است

رئیس مجلس ملی ویتنام در نشست دوجانبه هیأت‌های ایران و ویتنام، با بیان اینکه بازار ویتنام به روی کالاهای ایرانی باز است، گفت: ویتنام برای نقش مهم ایران در منطقه اهمیت بسیاری قائل است.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست دوجانبه هیأت‌های ایران و ویتنام که صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۷ مرداد ماه) با حضور وونگ دین هوئه رئیس مجلس ملی ویتنام و هیأت همراه در بهارستان برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این هیأت در پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام، گفت: خوشبختانه روابط دوستانه خوبی میان دو کشور و رؤسای جمهور برقرار است و در سال‌های اخیر، روابط پارلمانی توانسته است آن را توسعه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی این سفر را به‌عنوان نخستین سفر رئیس مجلس ملی ویتنام به ایران، نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: دو ملت ایران و ویتنام تجربه مشترک و طولانی در حوزه مقابله با ظلم و ستم در کارنامه خود دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم ایران نسبت به روحیه مبارزاتی مردم ویتنام آگاهی دارند عنوان کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود، توجه ویژه به حوزه آسیای شرقی است و با توجه به اشتراکات فرهنگی موجود، توجه خاصی به کشورهای حوزه شرق آسیا از جمله ویتنام دارد.

قالیباف در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه این سفر باعث تعمیق روابط میان دو کشور در حوزه‌های مختلف خواهد شد، اظهار داشت: امروز با کنترل بیماری کرونا، باید مجدداً در جهت توسعه روابط حرکت کرد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بنده نیز زمانی که شهردار تهران بودم بنا به دعوت رسمی شهردار وقت هانوی به ویتنام سفر کرده و در جریان این سفر بود که خواهرخواندگی دو شهر به امضا رسید و اعلام شد.

وی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم این سفر بتواند روابط پارلمانی میان دو کشور را توسعه دهد، گفت: همچنین امیدواریم در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین در APA و IPU نیز روابط توسعه یابد. البته همکاری خوبی در سطح بین‌الملل به ویژه در حوزه حقوق بشر داریم و در اینجا باید از اثرگذاری و رأی شما در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حمایت از ایران تشکر کنم.

قالیباف افزود: جمهوری اسلامی ایران از موضوع عضویت ویتنام در شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی حمایت کرد از این رو اکنون عضویت کشورتان را در شورای حقوق بشر تبریک می‌گوئیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: معتقدیم این نشست فرصتی را فراهم می‌کند تا دیپلماسی پارلمانی میان دو کشور تبدیل به ابزاری برای تقویت روابط دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی شده و رویه مثبتی در توسعه روابط تجاری و اقتصادی شکل دهد.

وی افزود: از اینکه شما با هیأتی بلند پایه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به تهران سفر کرده‌اید تشکر کرده و از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم در جریان ملاقات‌هایی که برای همراهان اقتصادی شما در اتاق بازرگانی ایران تدارک دیده شده، بتوانیم به اهداف اقتصادی خود برسیم.

قالیباف در ادامه با یادآوری هدفگذاری‌های صورت گرفته در جریان توافق میان رؤسای جمهور دو کشور در سال ۲۰۱۷ برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی به ۲ میلیارد دلار، عنوان کرد: علیرغم این موضوع، متأسفانه در حال حاضر روابط تجاری میان دو کشور به حدود کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار می‌رسد که به نظر یکی از علل عمده آن شیوع کرونا بوده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: امروز باید تلاش کنیم در جلسات کمیسیون‌های مشترک که وزیر کشاورزی ویتنام و وزیر صمت ایران مسئولیت آن را بر عهده دارند، روابط اقتصادی میان دو کشور را توسعه دهیم. البته در کنار آن باید همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، علمی و دانشگاهی را نیز گسترش داده و فرصت خوبی نیز برای این همکاری‌ها وجود دارد که برای رسیدن به این اهداف نیازمند توافقنامه‌های بیشتری در حوزه‌های گمرکی، تشویقی و حمایتی هستیم.

وی همچنین تسهیل صدور روادید میان ایران و ویتنام را به‌عنوان یکی از راهکارها دانست تا شهروندان دو کشور به خصوص در حوزه‌های دانشگاهی و تجاری بتوانند به راحتی تردد کنند و بیان داشت: این اقدام در کنار برقراری پرواز مستقیم میان تهران و هانوی می‌تواند روابط میان دو کشور را تسهیل کند که امیدواریم این سفر بسترهای لازم را برای این موضوعات فراهم کند.

قالیباف در ادامه با اشاره به دغدغه‌های مشترک دو کشور گفت: صدور روادید، تسهیل موضوعات گمرکی، فعالیت کمیته‌های بانکی و برقراری پرواز مستقیم تهران-هانوی می‌تواند به صورت عملی به توسعه روابط کمک کند. از آنجایی که ویتنام نیز تجربه تحریم را داشته و سختی‌های آن را می‌داند باید این توجه صورت گیرد که امروز ایران در تحریم ظالمانه آمریکا قرار دارد از این رو در جریان کمیته‌های بانکی باید بتوانیم اشکالات موجود را با همکاری برطرف کنیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در نشستی که فردا در اتاق بازرگانی خواهید داشت، رئیس کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور خواهند داشت و می‌توانند در موضوع توسعه همکاری‌های تجاری کمک کنند. پارلمان‌های دو کشور می‌توانند از طریق تصویب قوانین، به توسعه ارتباطات اقتصادی ایران و ویتنام از این طریق کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه علمی، دانشگاهی، فناوری، بهداشت، درمان و صنعت دارویی عنوان کرد: دو کشور می‌توانند در این حوزه‌ها تبادلات علمی و دانشگاهی داشته باشند و تجهیزات و فناوری خود را مورد مبادله قرار دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بار دیگر به رئیس مجلس ملی ویتنام و هیأت همراه خیر مقدم گفت و این سفر را آغازی برای برقراری دور جدید روابط میان دو کشور در عرصه‌های مختلف دانست.

وونگ دین هوئه رئیس مجلس ملی ویتنام در نشست دوجانبه هیأت‌های ایران و ویتنام ضمن تشکر و قدردانی از دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل دعوت برای سفر به ایران گفت: امیدواریم این سفر موجب تقویت هرچه بیشتر روابط بین ایران و ویتنام شود.

وی با بیان اینکه سفر بنده به ایران اولین سفر رئیس مجلس ویتنام به ایران در ۲۵ سال گذشته است به پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و ویتنام اشاره کرد و گفت: این سفر را نقطه عطفی در تقویت همکاری‌های نهادهای قانونگذار دو کشور می‌دانم و همکاری در زمینه‌های مختلف بین دو کشور برای ویتنام از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وونگ دین هوئه با بیان اینکه ایران دوست سنتی ویتنام است تصریح کرد: امیدواریم در این سفر بتوانیم زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را گسترش و توسعه دهیم چرا که ایران و ویتنام ظرفیت بسیاری برای همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارند.

وی با اشاره به امضای خواهرخواندگی بین تهران و هانوی بر ضرورت احصاء راهکارهای مختلف در جهت تقویت همکاری ایران و ویتنام تأکید کرد.

رئیس مجلس ملی ویتنام با بیان اینکه ما از نظرات رئیس مجلس شورای اسلامی و پیشنهاد تقویت همکاری بین ایران و ویتنام تشکر و قدردانی می‌کنیم، اظهار کرد: ویتنام برای نقش مهم ایران در منطقه خاورمیانه اهمیت بسیاری قائل است. ما به سیاست تقویت هر چه بیشتر روابط دوستی و همکاری بین ایران و ویتنام در زمینه‌های مختلف پارلمانی، دولتی بین شهرها و گروه‌های دوستی توجه می‌کنیم.

وونگ دین هوئه گفت: ایران و ویتنام سابقه ۵۰ سال ارتباط با یکدیگر را دارند و این موضوع ثابت می‌کند هیچ مانعی برای تقویت همکاری بین دو کشور وجود ندارد.

رئیس مجلس ملی ویتنام با اشاره به سخنرانی فردای خود در نشست اتاق بازرگانی گفت: من با این سخنرانی به دنبال آن هستم که پیام دوستی بین ایران و ویتنام را به مردم و تجار ایرانی برسانم.

وونگ دین هوئه با بیان اینکه در آینده نزدیک ما باید هیأت‌هایی در سطح عالی‌رتبه داشته باشیم که با یکدیگر ارتباط داشته باشند، افزود: ما باید از یکدیگر در سازمان ملل و جنبش عدم تعهد حمایت کنیم.

رئیس مجلس ملی ویتنام با اشاره به رتبه اقتصادی کشورهای آسیایی گفت: جمعیت حوزه آ. سه. آن حدود ۶۵۰ میلیون نفر است و این بازار بسیار بزرگی است؛ حجم مبادلات تجاری ایران و ویتنام حدود ۱۵۰ میلیون دلار است که این رقم با توجه به ظرفیت‌های دو کشور بسیار پایین است.

وونگ دین هوئه با بیان اینکه ویتنام در فهرست ۲۰ کشور جهان که دارای حجم صادرات و واردات بسیار بالا هستند قرار دارد، صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست مبنی بر اینکه دلایل کم شدن حجم مبادلات تجاری بین ایران و ویتنام ناشی از پاندمی کرونا و تحریم ایران است را درست دانست و افزود: مجالس دو کشور باید زمینه تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف را از طریق نظارت و امضای تفاهم‌نامه فراهم کنند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مقررات غذایی برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور گفت: بازار ویتنام به روی کالاهای ایرانی باز است.

وونگ دین هوئه بر ضرورت توسعه اقتصادی در حوزه مواد غذایی و محصولات حلال تأکید کرد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم می‌توان مشکل تبادل مالی بین دو کشور را از طریق ایجاد کمیته بانکی میان دو کشور رفع کرد.

رئیس مجلس ملی ویتنام با اشاره به همکاری شهرهای ایران و ویتنام به موضوع همکاری در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ویتنام کلاس زبان فارسی برگزار می‌شود که ما از آن استقبال می‌کنیم. همچنین از تبادل اساتید دانشگاه بین دو کشور حمایت خواهیم کرد.

وونگ دین هوئه بیان کرد: ویتنام حدود صد میلیون نفر جمعیت دارد و امیدواریم که بتوانیم زمینه گردشگری میان ایران و ویتنام را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه در ماه می سال ۲۰۲۳ مجلس ویتنام سیاست مهمی درباره روادید تصویب کرده، به موضوع ویزای الکترونیک اشاره کرد و گفت: اعتبار ویزا از ۳۰ به ۹۰ روز افزایش یافته است.

رئیس مجلس ملی ویتنام با بیان اینکه افتتاح خط پرواز مستقیم ایران- ویتنام موضوعی ضروری است، گفت: امیدواریم وزارت راه دو کشور این موضوع را پیگیری کند.

وونگ دین هوئه با اشاره به ضرورت همکاری در امور قضائی گفت: در این سفر موافقتنامه مساعدت قضائی امضا خواهد شد. همچنین برای همکاری‌های پارلمانی بین پارلمان‌ها تفاهم‌نامه امضا می‌شود.

وی از رئیس مجلس شورای اسلامی و رؤسای کمیسیون‌های مجلس، نمایندگان و اعضای گروه دوستی برای سفر به ویتنام به منظور تبادل نظر در موضوعات مختلف پارلمانی دعوت کرد و افزود: در این فرصت از نمایندگان جوان ایران دعوت می‌کنم که در نشست جهانی نمایندگان جوان مجلس که در سپتامبر در شهر هانوی برگزار می‌شود، شرکت کنند. این نشست با هدف نوآوری و انتقال فناوری برگزار خواهد شد.

وونگ دین هوئه با بیان اینکه طبق تجربه ویتنام در دوران تحریم، باید بگویم که هیچ سیاست تحریمی برای همیشه وجود نخواهد داشت، ادامه داد: باید مشکلات و موانع پیش روی همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را برطرف کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ویتنام توانسته ۳۷ هزار پروژه از کشورهای خارجی جذب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    2 0
    در صورت از دست ندادن چنین فرصتهایی میتونیم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس