رایزنی‌های نماینده چین درباره طرح صلح اوکراین در نشست جده

نماینده ویژه دولت چین در امور اوراسیا که برای شرکت در نشست صلح اوکراین به جده رفته، گفت، پکن گفتگوها برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز این بحران را تقویت می‌کند.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که «لی هوی» نماینده ویژه پکن در امور اوراسیا، درباره طرح صلح این کشور برای پایان جنگ اوکراین، در نشست جده رایزنی کرده است.

این وزارتخانه در پاسخ به سوالات شبکه «ریانووستی» گفت که دولت چین به تقویت گفتگوها با همه طرف‌های درگیر در اوکراین، با هدف یافتن راهکار سیاسی و مسالمت‌آمیز برای این بحران ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: «لی هوی با همه طرف‌ها در مورد حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین رایزنی‌های گسترده‌ای داشت، مواضع و پیشنهادات چین را تشریح کرد، به نظرات و پیشنهادات سایر کشورها گوش داد تا بتوانیم به اجماع بین‌المللی بیشتری دست پیدا کنیم».

دولت چین بعد از گفتگوهای نماینده ویژه این کشور با مقام‌های روسی و اوکراینی، طرح صلحی ۱۲ بندی شامل تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و لزوم احیای مذاکرات بین روسیه و اوکراین را ارائه کرده است.

به نوشته وبگاه ریانووستی، وزارت خارجه چین در ادامه توضیح داد که شرکت‌کنندگان در نشست جده با موضوع اوکراین، مشارکت نماینده ویژه پکن در این اجلاس و همچنین نقش چین در پیشبرد مذاکرات صلح را مثبت ارزیابی کردند.

این وزارتخانه همچنین افزود که پکن ضمن تقویت گفت‌وگو و تعاملات با همه طرف‌ها با هدف ایجاد اعتماد متقابل، برای رسیدن به بزرگترین توافق مشترک جهت پایان دادن به بحران اوکراین تلاش می‌کند.

پکن بارها به ضرورت مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین اشاره کرده است. در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۳، در سالگرد آغاز عملیات ویژه روسیه در منطقه دونباس، چین طرح خود را برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرد که شامل ۱۲ بند از جمله احترام به حاکمیت همه کشورها، توقف مخاصمات، آغاز مذاکرات صلح بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمیر IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    سرت سلامت اوکراین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس