کد خبر 1514230
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶

به گزارش مشرق، کانال تاریخ پهلوی در ایتا مطلبی را با عنوان مهم‌ترین مانع نوسازی ایران از نگاه شاه که برگرفته از کتاب عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک نوشته علیرضا زهیری است را منتشر کرد که به شرح زیر است:

رژیم شاه تجربه دوره نوسازی رضاشاه و نیز مخالفت با طرح اصلاحات ارضی را در اواخر دهه سی دیده بود و حضور روحانیت شیعه را مهم‌ترین مانع در اجرای این طرح‌ها قلمداد می‌کرد.

بنابراین شاه که از پشتیبانی سیاسی و نظامی آمریکا اطمینان یافته بود، اقدامات خود را در برداشتن موانع و ایجاد شرایط برای اجرای اصلاحات آغاز کرد.

در گام نخست کنترل و تحدید قدرت روحانیت و کاهش نفوذ اجتماعی آنان مد نظر قرار گرفت.

شاه اگر چه با دارا بودن رژیم ،اقتدارگرا اعتقادی به دموکراتیزه کردن کشور از طریق انجام اصلاحات نداشت و آن را تحمیلی از جانب آمریکا می‌دانست، اما بر این امر واقف بود که حرکت به سمت مدرنیزه کردن کشور در کاهش نفوذ مذهب و رهبران مذهبی مؤثر است.

از طرفی نوسازی کنترل شده می‌توانست پایه‌های قدرت وی را تحکیم بخشد.

شاه همیشه روحانیت را به واپس گرایی متهم می‌کرد و مدعی بود که علما و روحانیون با پیشرفت کشور مخالفند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    2 1
    دقیقا همون چیزی که الان غرب داره تبلیغ میکنه
    • منتقد گمنام IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      1 3
      برای درک بهتر تحول بنیادین در جامعه ، حاج حسن آقا را بگیرید. ببینید چه تعداد کفن پوش در پیشوای ورامین ، قم و بازار تهران بیرون می آید و اگر آمد از روی ناراحتیست یا خوشحالی !
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    8 2
    مشکل اینجاست امثال شاه مفهوم توسعه رو نمی فهمیدند و نمی فهمند. اونا فقط چسبیدن به چیزهای فیزیکی. فکر می کنند با چند تا کارخونه مونتاژ و چند تا سد و ساختن چند ساختمون به اسم مدرسه و دانشگاه ... میشه به توسعه رسید. نفهمیدن توسعه کاملا مفهوم انسانی داره و شما باید به دنبال تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد باشی. وقتی تونستی انسان های فهمیده و توانمند پرورش بدی اونا خودشون کشور رو به جلو می برند بدون اینکه توی پیش پا افتاده ترین چیزها محتاج بیگانه باشند. مفهوم آموزش چیزی فراتر از ساختن ساختمانی به اسم مدرسه و دانشگاه است.
    • ایرانی GB ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      5 1
      احسنت , رکن کلام رو گفتین , من خودم در زمان شاه زندگی میکردم و میتونم بگم کشور ایران چیزی نبود جز یک کشور مصرف کننده مونتاژ گر عقب مانده که فقط ادای ممالک پیشرفته رو از خودش در میاود اما در تولید ابتدایی ترین وسایل صنعتی و کلیدی که لازمه پیشرفت یک مملکت هستند عاجز بود , یادمه زمان شاه ضرب المثل معروفی مابین مردم مرسوم بود که این بود : ایران چی میسازه ؟ ... آفتابه !
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      0 0
      برادر دلت خوشه نقدا پول وسرمایه در راه دلالی رونق دارد و آموزش و تولید در رده آخر
  • حسین IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    2 4
    واقعا راست میگفت. زمان همه چیز رو ثابت کرد،
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    خدایش با چه رویی از شاه انتقاد میکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس