کد خبر 1513328
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
افزایش تردید جمهوریخواهان در حمایت از اوکراین

تارنمای آمریکایی با اشاره به مخالفت ها با حمایت واشنگتن از اوکراین، آن را نشانه بروز دیدگاه های انزواطلبانه در درون این حزب و فاصله گرفتن از نظرات رهبران آن ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، تارنمای آکسیوس در گزارش خود به اختلاف نظرات درباره حمایت از جنگ اوکراین نزد رهبران منتخب و نامزدهای امیدوار حزب جمهوریخواه پرداخت و نوشت: لفاظی های جدید نامزدهای امیدوار حزب جمهوریخواه درباره اوکراین نشان می دهد که سیاست خارجی این حزب به کدام سمت و سو حرکت می کند.

تردید درباره ادامه حمایت آمریکا از جنگ اوکراین هر چند که در بین رهبران منتخب حزب جمهوریخواه در اقلیت است اما تاکنون از سوی دو تن از نامزدهای ارشد این حزب دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین و ران دسانتیس فرماندار فلوریدا مورد استقبال قرار گرفته است.

درخواست برای کاهش بودجه کمک نظامی آمریکا به اوکراین در حال تبدیل شدن به آزمونی در انتخابات مقدماتی جنجالی جمهوری خواهان است که فاصله زیادی با جنگ طلبی غریزی اعضای این حزب در دوران پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر دارد.

ترامپ روز گذشته از جمهوریخواهان در کنگره خواست تا وقتی پلیس فدرال (اف بی آی)، وزارت دادگستری و اداره مالیات آمریکا «تمامی شواهد» مربوط به تخلفات احتمالی خانواده بایدن را ارائه نداده اند، از دادن مجوز برای ارسال محموله تسلیحاتی بیشتر به اوکراین خودداری کنند.

اما مایک پنس معاون سابق ترامپ که به تازگی به اوکراین سفر کرده است، با حضور در یک برنامه تلویزیونی در آیووا که تاکر کارلسون مجری سابق فاکس نیوز میزبانی آن را برعهده داشت گفت که از اوکراین برای دفاع از تهاجم روسیه حمایت می کند؛ اظهاراتی که باعث شد مخاطبان او را هو کنند.

بر اساس نظرسنجی پایگاه فایو ترتی ایت، پنس که از محافظه کاران سنتی حزب جمهوریخواه است در میانگین نظرسنجی های این موسسه ، از ویوک راماسوامی (Vivek Ramaswamy) کارآفرین و نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات مقدماتی این حزب عقب تر است.

راماسوامی که قبل از اعلام نامزدی خود چندان شناخته شده نبود در کارزارهای انتخاباتی اش وعده پایان دادن به جنگ اوکراین را داده است.

اکسیوس در ادامه گزارش خود با نگاهی عمیق تر به مخالفت دخالت نظامی آمریکا در اوکراین در بین اعضای حزب جمهوریخواه نوشت:

تیم شیهی تاجر و عضو سابق نیروی دریایی آمریکا نیز که نامزد مورد حمایت حزب جمهوریخواه برای به چالش کشیدن جان تستر سناتور دموکرات از ایالت مونتانا است، به تازگی از آمریکا خواست به دخالت در اوکراین پایان دهد و به دنبال راه حلی صلح آمیز برای درگیری در این کشور باشد.

سام براون نامزد محبوب حزب جمهوریخواه برای شرکت در رقابت های سنا در ایالت نوادا نیز که یکی از کهنه سربازان آمریکایی است به دلیل جراحاتی که در جنگ افغانستان داشته است به شدت نسبت به سیاست نظامی خارجی آمریکا ابراز تردید کرده و با اشاره به مشکلات داخلی آمریکا گفته است کمتر از یک سال بعد از خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان، نیروهای جنگ طلب تلاش می کنند ما را به جنگ دیگری سوق دهند.

آکسیوس همچنین در بخشی از گزارش خود به مخالفت برنی مورنو تاجر آمریکایی نامزد رقابت های سنا در ایالت اوهایو با ادامه حمایت آمریکا از جنگ اوکراین پرداخته و به نقل از وی این سوال را مطرح کرد که: بعد از حملات یازده سپتامبر چند تریلیون پول در خاورمیانه هزینه کردیم اما چه نفعی داشت؟ هیچ چیز. همه چیز بدتر شده است بنابراین نمی توانیم این اتفاق را در شرق اروپا تکرار کنیم.

مورنو که همچنین به عنوان نامزد سنا در انتخابات سال ۲۰۲۲ اغلب منتقد کاخ سفید به ریاست جو بایدن به دلیل حمایت از اوکراین بوده است، مورد تایید سناتور جمهوریخواه جی دی وانس (J.D. Vance) از منتقدان اصلی کمک به اوکراین است.

نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در ماه ژوئن نشان داد ۴۴ درصد جمهوریخواهان یا رای دهندگان دارای گرایش به این حزب بر این باورند که کمک آمریکا به اوکراین بسیار زیاد بوده است و فقط ۳۴ درصد آن را تقریبا «مناسب» یا «ناکافی» می دانند.

به نوشته اکسیوس این بالاترین سطح تردیدها در بین جمهوریخواهان درباره کمک به اوکراین از زمان آغاز جنگ است.

بر اساس این گزارش ۷۰ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ماه گذشته به ممنوعیت کمک‌های امنیتی به اوکراین رای دادند، در حالی که ۸۹ نفر خواستار کاهش ۳۰۰ میلیون دلاری بودجه اوکراین در اصلاحیه‌های لایحه مجوز دفاعی بودند.

اکسیوس نتیجه گرفت: رهبری جمهوریخواهان همچنان قویا از اوکراین حمایت می کند اما توده اعضای آن در مسیر مخالف حرکت می کنند. در صورت ادامه این مسیر انتظار می رود دیدگاه های جمهوریخواهان جدید منتخب شباهت بیشتری به افکار افرادی مانند ترامپ و وانس در مقایسه با مایک پنس داشته باشند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    3 0
    ترامپ ضدجنگ سردار سلیمانی را ترور کرد ولی بوش جنگ طلب اینکار را نکرد. خلاصه خیلی به حرف های این آدم ها دل خوش نکنید. ترامپ تروریست برای اسرائیل هر خوش خدمتی کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس