کد خبر 1513313
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
تنش جدید در روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان

روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دنبال دستگیری "واقیف خاچاطوریان" ارمنی ساکن قره‌باغ دچار تنش جدیدی شد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان درخواست ارمنستان مبنی بر استرداد "واقیف خاچاطوریان" را رد و اعلام کرد که وی شهروند ارمنی جمهوری آذربایجان بوده و به اتهام جنایت جنگی دستگیر شده است.

دولت ارمنستان در پی دستگیری واقیف خاچاطوریان به دادگاه اروپا شکایت کرده و خواستار استرداد وی از سوی دولت جمهوری آذربایجان برای مداوا و مساعدت پزشکی به او در ارمنستان شده است.

این ارمنی متولد و ساکن شهر خانکندی مرکز قره باغ، دو روز پیش حین خروج از پاسگاه مرزی لاچین به سمت ارمنستان توسط واحد مرزبانی جمهوری آذربایجان دستگیر و به باکو منتقل شد و دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که او تحت بازجویی قرار دارد و انتظار می رود پرونده جنایی علیه وی تشکیل شود.

دولت جمهوری آذربایجان مدعی است که خاچاطوریان در اوایل دهه ۱۹۹۰ در رابطه با فاجعه قتل عام اهالی روستای «مئشه‌لی شهرستان خوجالی» قره‌باغ نقش اصلی داشته و نامبرده توسط بازماندگان آن حادثه شناسایی و هویت او تایید شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز طی بیانیه‌ای درخواست وزارت امور خارجه ارمنستان در مورد آزادی واقیف خاچاطوریان را رد و اعلام کرد که او تبعه ارمنی جمهوری آذربایجان بوده و به اتهام جنایت جنگی دستگیر شده است.

دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان در این بیانیه مدعی شده که واقیف خاچاطوریان دو روز پیش هنگام خروج از مرز لاچین به سمت ارمنستان با استفاده از خودروی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دستگیر شده و ادعاهای طرف ارمنی درباره اقدام جمهوری آذربایجان در جلوگیری از روند درمانی او هیچ مبنایی ندارد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به اطلاعات ارائه شده توسط دادستانی این کشور مدعی شده که خاچاطوریان در تاریخ ۲۲ دسامبر ۱۹۹۱ قتل عام گسترده‌ای علیه اهالی روستای «مئشه‌لی شهرستان خوجالی» در مرکز قره‌باغ انجام داده و در جریان این کشتار ۲۵ شهروند جمهوری آذربایجانی کشته، ۱۴ نفر زخمی و ۳۵۸ نفر دیگر نیز آواره شده‌اند و بر اساس قانون جزایی جمهوری آذربایجان، پرونده جنایی علیه وی تشکیل شده و او متهم به نسل کشی و اخراج یا انتقال اجباری جمعیت است.

دستگاه دیپلماسی جمهوری آذربایجان با اشاره به ادعای طرف ارمنستانی در خصوص سفر واقیف خاچاطوریان برای مقاصد پزشکی به ارمنستان اعلام کرد: وی پس از دستگیری در یک موسسه پزشکی در باکو مورد معاینه قرار گرفته و کمک‌های پزشکی لازم را دریافت کرده و شرایط مناسبی برای ملاقات نمایندگان صلیب سرخ با او فراهم شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان موضع ارمنستان در خصوص جلوگیری از سفر ارامنه ساکن قره باغ به سمت ارمنستان با مقاصد پزشکی را ادعایی کذب خواند و مدعی شد: طی سال جاری میلادی با وساطت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، شرایط برای انتقال حدود ۷۰۰ نفر ارمنی ساکن قره باغ از خاک جمهوری آذربایجان به ارمنستان برای مقاصد پزشکی فراهم شده و هیچ اقدام غیرقانونی صورت نگرفته و تمام اقدامات باکو در چارچوب قوانین بین‌المللی بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    9 12
    آروم آروم اکثر اون ارامنه ساکن در قره باغ را به بهانه های مختلف می‌کشند. در قرن بیستم ترکیه و شریک جرمش باکو، سه بار نسل کشی ارامنه انجام داده اند. هرسه قبل از سال 1920
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
      1 0
      درسال1920ارمنستانی وجودنداشت؟ اون منطقه کلا مال اذربایجان بود؟ دروغگوی خوبی نیستی؟ارمنی
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    7 10
    و اگر جنگ جهانی سوم راه بیفتد، قطعا مجددا شاهد چند نسل کشی ارامنه توسط باکو و ترکیه خواهیم بود.... پیشتر بگم، یه رفیق ارمنی داشتم که کلاه مرا برداشت و رفت.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    13 4
    خون پایمال نمیشه قانون خدا همینه هر چند به مذاق امریکا و روسیه و ایران خوش نیاد این فرد جنایت کرده و قانون الهی اونو بعدا از سی سال بدام انداخته
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    13 4
    باید تاوان جنایاتی که مرتکب شده ..مجازات‌ شود
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    12 5
    این شخص یک تروریست هست مسئول کشتار غیرنظامیانه باید اعدام بشه تو قتل عام خوجالی شرکت داشته
  • آذری IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    5 3
    خدا رو شکر لشکر اسلام پیروز شده و با ارمنی جنایتکار برخورد جدی خواهد کرد.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    ارتش ایران وارد ارمنستان بشه
    • US ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      0 0
      درودبرایران قوی.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    ارتش ایران وارد ارمنستان بشه
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    1 0
    مسرق؟چراعکس این جنایتاکاروحشی ارمنی رامنتشرنکردی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس