کد خبر 151229
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶

در حالی برخي گزارش‌ها ارزش فعلی بازار محصولات مراقبت از پوست ایران را بیش از 300 میلیون دلار برآورد کرده که آمار و ارقام نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از بازار محصولات آرایشی ایران در انحصار اجناس قاچاق قرار گرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، بخش تحقیقات بازار یورو مانیتور که در چند سال گذشته علاقه خاصی به بازار محصولات آرایشی و بهداشتی ایران از خود نشان داده و گزارشهای متعددی را نیز در این زمینه منتشر کرده است، به تازگی اعلام کرده که ارزش بازار محصولات مراقبت از پوست در ايران به دليل تبليغات و بازاريابي گسترده با رشد 24 درصدي به بيش از 300 میلیون دلار در سال 2010 رسيد.

در اين گزارش عنوان شده كه با توجه به رشد جمعيت افراد جوان در ايران و تغيير الگوي مصرف در اين كشور پيش‌‌بيني مي‌شود ارزش بازار محصولات مراقبت از پوست در اين كشور تا سال 2015 براساس تحقيقات بازار يورو مانيتور به بيش از 4.6 ميليارد دلار برسد.

اما گزارش یورو مانیتور درباره یکی از بخشهای بازار محصولات آرایشی و بهداشتی ایران در حالی منتشر می شود که آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در سال گذشته تنها حدود 110 میلیون دلار انواع محصولات و فرآورده های نهایی آرایشی و بهداشتی وارد کشور شده است.

این میزان واردات شامل محصولاتی مانند فراورده‌هاي مراقبت از پوست، فرآورده‌های پاكيزگي و آرايشي مو، بو زداهاي بدن و ضدترشح عرق، عطر و ادکلن، فرآورده‌های مرتبط با قبل، حین و بعد از اصلاح صورت، فرآورده‌هاي مرتبط با آرايش چشم، پودرهای آرایشی، فرآورده‌های مرتبط با آرايش لب و فرآورده‌های مربوط به آرايش ناخن دست و پا می‌شود.

البته واردات قانونی در حوزه آرایشی، بهداشتی و شوینده بسیار بیشتر از رقم فوق بوده، اما بخش عمده واردات یا مربوط به مواد اولیه کارخانه‌ها و صنایع فعال در این حوزه بوده یا مربوط به اجناسی مانند شامپو و صابون است که به صورت مستقیم و تفکیک شده نمی‌توان آنها را محصولات آرایشی دانست.

قاچاق سالانه 800 میلیون دلار محصولات آرایشی به ایران

آبان ماه سال گذشته مهدي ابویی - معاون پيشگيري و هماهنگي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، از ورود 800 ميليون دلار لوازم آرايشي قاچاق به كشور خبر داد. به گفته وی سالانه حدود 1.5 میلیارد دلار انواع لوازم آرايشي وارد كشور مي‌شود كه از اين ميزان 800 ميليون دلار آن به صورت قاچاق است.

او تاکید کرده که تعرفه واردات محصولات آرايشي به كشور بالا بوده و به منظور كاهش قاچاق بايد تعرفه واردات کاهش یابد.

ابویی همچنین گفته که در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی به طور متوسط 150 میلیون دلار واردات قانونی به کشور انجام می‌شود که این میزان فقط جوابگوی 10 درصد از تقاضای مصرف‌کنندگان است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که 90 درصد از واردات محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور به صورت قاچاق انجام می‌شود.

تولید کرم؛ نقطه قوت صنایع آرایشی ایران

از سوی دیگر احمد شیبانی - رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، عنوان کرده که بیش از 1400 قلم محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون آمار دقیقی از تعداد واحدهای تولید محصولات آرایشی در کشور منتشر نکرده است، اما آمار انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده ایران حاکی از عضویت 96 واحد تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در این انجمن است.

در بین این واحدها، هشت واحد در زمینه تولید ادکلن، یک واحد در زمینه تولید خط چشم، چهار واحد در زمینه تولید رژ لب، هشت واحد در زمینه تولید رنگ مو، دو واحد در زمینه تولید رژ گونه، دو واحد در زمینه تولید ژل بدن، 33 واحد در زمینه تولید کرم، چهار واحد در زمینه تولید کرم پودر، چهار واحد در زمینه تولید کرم موبر، دو واحد در زمینه تولید لاک ناخن، شش واحد در زمینه تولید کرم ضد آفتاب و پنج واحد نیز در زمینه تولید ژل دست و صورت فعالیت می کنند. بیشترین تعداد واحد تولید انواع کرم نیز در استان تهران واقع شده است.

همچنین واحدهایی نیز در این حوزه در استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، خراسان رضوی، سمنان، قزوین، قم، کرمانشاه، گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، بوشهر، زنجان، لرستان و همدان برای فعالیت پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند و دارای ظرفیت تولید هستند که تعداد آنها در مجموع به 113 واحد می‌رسد.

نکته جالب اینجاست که برخی از واحدهای تولیدی اقدام به صادرات نیز کرده‌اند. براساس آمار گمرک در سال 1390 حدود پنج میلیون دلار فرآوردهای مرتبط با مراقبت از پوست از کشور صادر شد. حجم صادرات فرآورده‌های پاکیزگی و زیبایی مو نیز به حدود 960 هزار دلار رسید. ارزش صادرات بو زداهای بدن و ضد ترشح عرق نیز به کمی بیش از 330 هزار دلار رسید. در سایر حوزه‌های تولید محصولات آرایشی کشور صادراتی نداشته است. بیشترین صادرات واحدهای داخلی مربوط به حوزه‌هایی مانند تولید شامپو، صابون و به طور کلی شوینده‌ها می‌شود.

خاورمیانه؛ بهشت صنایع آرایشی جهان

در همین حال یک مطالعه انجام شده از سوی گروه آلمانی مس فرانکفورت که در زمینه برگزاری نمایشگاههای تجاری فعالیت می‌کند، نشان می‌دهد که عربستان سعودی دارای بزرگترین بازار مصرف محصولات آرایشی شامل محصولات مراقبت از پوست و مو در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس است. همچنین دو کشور عربستان و امارات دارای بیشترین نرخ رشد بازار محصولات آرایشی در بین کشورهای منطقه هستند. سرمایه‌گذاران در حوزه صنایع آرایشی می‌گویند که زنان سعودی به طور متوسط سالانه 14 هزار ریال سعودی برای خرید محصولات آرایشی هزینه می‌کنند.

برپایه آخرین آمار منتشر شده، فروش محصولات مراقبت از پوست در عربستان در سال 2010 به چیزی حدود 397.2 میلیون دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا 2015 به 502.9 میلیون دلار برسد که حاکی از رشد 26 درصدی است.

بازار امارات نیز با رشد 24 درصدی از این لحاظ در رتبه دوم قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2014 فروش این محصولات در بازار امارات به 331.3 میلیون دلار برسد. اين رقم در سال 2011 حدود 267.4 میلیون دلار بود. بازار امارات همچنین در زمینه محصولات ارگانیک و طبیعی آرایشی رتبه اول را در منطقه دارد.

در آخرین دوره نمایشگاه زیبایی خاورمیانه نیز آمار نشان داد که بیشترین تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه مربوط به کشورهای امارات، ایران، عربستان، پاکستان، کویت و هند بوده‌اند.

برخی گزارشهای منتشر شده نیز حاکی از آن است که ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 چیزی در حدود 7.2 میلیارد دلار بود که در این بین ایران سهمی معادل یک سوم از ارزش این بازار را به خود اختصاص داد.

غولهای صنایع آرایشی جهان کدامند؟

در همین حال سایت معتبر مجله زیبایی در آخرین گزارش خود به معرفی بزرگترین شرکتهای جهان در صنایع آرایشی و بهداشتی پرداخته است. گزارش این مجله نشان می‌دهد که بازارهای نوظهور سهم قابل توجهی از فروش سالانه شرکتهای آرایشی جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین بسیاری از برندهای معروف آرایشی علاوه بر واحدهای فروش بسیاری از واحدهای تولیدی و تحقیقاتی خود را نیز به کشورهایی مانند چین منتقل کرده‌اند.

در بین 20 شرکت بزرگ آرایشی جهان هشت شرکت آمریکایی، سه شرکت ژاپنی، سه شرکت فرانسوی و دو شرکت آلمانی بوده و بریتانیا، برزیل، سوئد و کره‌جنوبی نیز هر یک صاحب یک شرکت هستند.

فهرست 20 شرکت آرایشی و بهداشتی بزرگ جهان برپایه آمار فروش سال 2010 آنها به شرح زیر است:

شركت كشور فروش
پروتکتر&گمبل آمریکا 28.2 میلیارد دلار
لورآل فرانسه 25.8 میلیارد دلار
یونیلیور بریتانیا 18.2 میلیارد دلار
استه لادر آمریکا 8.8 میلیارد دلار
شیسیدو ژاپن 8 میلیارد دلار
آوون آمریکا 7.7 میلیارد دلار
جانسون&جانسون آمریکا 7.2 میلیارد دلار
بیرسدورف آلمان 7 میلیارد دلار
کائو ژاپن 6.4 میلیارد دلار
6.4 میلیارد دلار

- آلتیکور، آمریکا، 5.7 میلیارد دلار

11- هنکل، آلمان، 4.3 میلیارد دلار

12- ال.وی.ام.اچ، فرانسه، 4 میلیارد دلار

13- کوتی، آمریکا، 3.8 میلیارد دلار

14- ناتورا، برزیل، 2.9 میلیارد دلار

15- لیمیتد برندز، آمریکا، 2.7 میلیارد دلار

16- ماری کی، آمریکا، 2.5 میلیارد دلار

17- کوسه، ژاپن، 2 میلیارد دلار

18- اوریفلیم، سوئد، 2 میلیارد دلار

19- آمورپاسیفیک، کره جنوبی، 1.8 میلیارد دلار

20- کلارینس، فرانسه،

آلتیکور آمریکا 5.7 میلیارد دلار
هنکل آلمان 4.3 میلیارد دلار
ال.وی.ام.اچ فرانسه 4 میلیارد دلار
کوتی آمریکا 3.8 میلیارد دلار
ناتورا برزیل 2.9 میلیارد دلار
لیمیتد برندز آمریکا 2.7 میلیارد دلار
ماری کی آمریکا 2.5 میلیارد دلار
کوسه ژاپن 2 میلیارد دلار
اوریفلیم سوئد 2 میلیارد دلار
آمورپاسیفیک کره جنوبی 1.8 میلیارد دلار
کلارینس فرانسه 1.5 میلیارد دلار
1.5 میلیارد دلار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس