کد خبر 1509911
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
1

کارشناسان امنیتی گفته‌اند که خطاهای متعدد در حوزه سایبری و رایانه‌ای نگرانی اصلی دستگاه‌های امنیتی آمریکاست، چون نمی‌توان هر روز و هر لحظه تک تک افراد را در هر زمان و هرمکانی کنترل کرد.

به گزارش مشرق، در ۲۲مارس ۲۰۰۳، دو روز پس از آغاز تهاجم آمریکا به عراق، نیروهای آمریکایی یک موشک رهگیر پاتریوت را به سمت آنچه تصور می‌کردند یک موشک عراقی بود شلیک کردند.

آمریکایی‌ها این اقدام را به توصیه سیستم‌های کامپیوتری و برای دفاع از خود شلیک و فکر می‌کردند موشکی را که برای نابودی پایگاه‌شان آمده ساقط کرده‌اند، اما در حقیقت آنچه سامانه موشکی پاتریوت آمریکا به‌عنوان موشک شناسایی کرده بود، یک جت جنگنده تورنادو نیروهای انگلیسی بود و جنگنده انگلیسی با ۲ خدمه آن سرنگون و هر دو خدمه آن نیز کشته شدند.

این کشته‌ها نخستین خساراتی بود که نیروی هوایی سلطنتی انگلیس در جنگ عراق متحمل شد. این تلفات نتیجه عملکرد اشتباه سیستم کامپیوتری پدافند ارتش آمریکا بود. تشخیص اشتباه پدافند ارتش آمریکا و سرنگونی جنگنده انگلیسی در عراق نزدیک به ۲۰سال پیش اتفاق افتاد، اما آن حادثه نشان داد که چگونه سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی یا ابزارهای رایانه‌ای ارتش آمریکا در میدان نبرد با خطاهای بزرگ روبه‌رو می‌شوند.

این خطاها حتی در فضای سایبری نیز برجسته است تا آنجا که هنوز پس از ۲۰سال وزارت‌دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون از انجام خطاهای سایبری بزرگ مصون نیست. ازجمله به تازگی یورونیوز گزارش داده است که میلیون‌ها ایمیل نظامی آمریکا به اشتباه به کشور «مالی»، متحد روسیه ارسال شده است و دلیل آن یک اشتباه تایپی جزئی بوده است.

گفته شده که ایمیل‌های درنظر گرفته شده برای دامنه ارتش آمریکا «.mil» سال‌ها است که برای کشور مالی در غرب آفریقا ارسال می‌شود. کشوری که دامنه آن پسوند «.ml» دارد. برخی از این ایمیل‌ها شامل داده‌های پزشکی، نقشه‌های تاسیسات نظامی آمریکا، سوابق مالی و اسناد برنامه‌ریزی برای سفرهای رسمی همچنین برخی پیام‌های دیپلماتیک است.

۱۰ درز اطلاعات دولتی بزرگ در آمریکا

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ تر کلیک کنید

افشای هر نوع اطلاعات به سود دشمنان آمریکاست

به‌نظر می‌رسد که انتقال اشتباهی ایمیل‌های پنتاگون به کشور مالی، وضعیتی خطرناک برای ارتش آمریکا ایجاد کرده است.

«استیون استرانسکی»، وکیلی که پیش از این به‌عنوان مشاور ارشد بخش حقوقی اطلاعات وزارت امنیت داخلی در واشنگتن خدمت کرده، در این ارتباط به فایننشال تایمز می‌گوید که حتی افشای اطلاعات به ظاهر بی‌ضرر نیز می‌تواند برای دشمنان و کشورهای مخالف آمریکا مفید باشد، به‌ویژه اگر شامل جزئیات مربوط به پرسنل‌ها باشد.

استرانسکی تأکید کرد که افشای ناخواسته این ایمیل‌ها به این معنی است که یک بازیگر خارجی می‌تواند برای اهداف جاسوسی، پرونده‌هایی را درباره پرسنل نظامی آمریکا باز کند یا می‌تواند با شناسایی کارمندان پنتاگون و ارائه مشوق‌های کلان مالی، آنها را وادار به افشای اطلاعات کند، یا آنکه یک دولت خارجی می‌تواند از این اطلاعات جهت آشنایی بیشتر با پنتاگون و ساختار آن استفاده کند.

کارشناسان امنیتی گفته‌اند که خطاهای متعدد در حوزه سایبری و رایانه‌ای نگرانی اصلی دستگاه‌های امنیتی آمریکاست، چون نمی‌توان هر روز و هر لحظه تک تک افراد را در هر زمان و هرمکانی کنترل کرد، لذا همواره احتمال خطای عملکردی در فضای سایبری برای نیروهای نظامی وجود دارد.

خطاهای پایان ناپذیر

از سوی دیگر دامنه گسترده خطاهای سایبری در ارتش آمریکا طی چند دهه گذشته باعث شد تا رابرت گیتس، وزیر دفاع وقت آمریکا در سال ۲۰۰۹، فرماندهی سایبری پنتاگون را با حضور ۱۵۰۰پرسنل ایجاد کند، اما این اقدام نیز نتوانست مانع نفوذ و خطای عملکردی ارتش آمریکا در حوزه سایبری شود، تا آنجا که در سال ۲۰۱۳، یک کاربر خارج از آمریکا با سوءاستفاده از یک نقص امنیتی در وب‌سایت عمومی اطلاعات نیروی دریایی آمریکا، طی مدت زمان ۴‌ماه به بخشی از اطلاعات نیروی دریایی آمریکا دست یافت. همچنین در سال ۲۰۱۵، گروه تروریستی داعش توانست برای مدت زمان کوتاه مدیریت حساب توییتری پنتاگون را به‌دست گیرد.

با این حال، تهدیدات علیه زیرساخت‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا همچنان در بالاترین سطح قرار دارد، تا آنجا که گزارش مؤسسه بازرگانی هاروارد آمریکا اذعان دارد که طی سال‌های گذشته نفوذ به زیرساخت‌های حیاتی این کشور ۱۷برابر افزایش یافته است.

فرماندهی سایبری آمریکا برای جلوگیری از نشت اطلاعات امنیتی استانداردهایی را ایجاد کرده است تا اطمینان حاصل کند هر کسی که از یک شبکه نظامی استفاده می‌کند، دارای گواهینامه لازم برای انجام این کار باشد، اما انتقال اشتباهی میلیون‌ها ایمیل پنتاگون به کشور مالی نشان داد که اقدامات ارتش برای کاهش خطاهای سایبری همچنان نتیجه لازم را نداشته است.

دومین اشتباه مرگبار آمریکایی‌ها در عراق

ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹ یک اشتباه مرگبار دیگر را مرتکب شده بود که این اشتباه نیز به دلیل خطای عملکرد سیستم پدافند موشکی پاتریوت آمریکا رخ داد.

در آن زمان یک جنگنده F/A-۱۸نیروی دریایی آمریکا به اشتباه به‌عنوان یک موشک بالستیک شناسایی، سرنگون و خلبان آن نیز کشته شد. این حادثه نشان داد که سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت در شناسایی صحیح اهداف با مشکلات جدی مواجه هستند و این مشکل چالش بزرگی پیش‌روی این سیستم‌های پدافندی قرار داده است که به‌صورت خودکار و رایانه‌ای عمل می‌کنند.

اندیشکده بروکینگز در یادداشتی در این ارتباط گفته است که وجود اشتباهات محاسباتی در سیستم‌های رایانه‌ای ارتش آمریکا باعث شده تا پنتاگون از سال ۲۰۲۰استفاده از هوش مصنوعی برای به صفر رساندن خطاها را در دستور کار قرار دهد، اما ورود هوش مصنوعی به ارتش آمریکا نیز با چالش‌های بزرگ‌تری مانند احتمال از کنترل خارج شدن کل سیستم‌های رایانه‌ای ارتش روبه‌روست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایران قوی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    1 0
    ایران هم باید از این چاه نفت بهره ببره.
  • عمو IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    0 0
    یک موضوع نواقص قطعات الکترونیکی قابل هدایت و غیره .
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    1 0
    شاید بازی خودِ آمریکایی ها باشد. همه اطلاعات اشتباه
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    0 0
    اگر بازی خود آمریکایی ها باشد، در مدت زمان کوتاهی کشف می‌شود. اطلاعاتی که از این طریق بدست می‌آید، مدتها آزمایش و محک زده شده و سپس افشا می‌شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس