کد خبر 1509355
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۱
ادعای معارضین بلاروسی درباره تحرکات واگنر

یک گروه معارض دولت مینسک که روز شنبه مدعی ورود کاروان بزرگ واگنرها به بلاروس شد ادعا کرد شمار دیگری از نیروهای این شرکت پیمانکار روز دوشنبه به بلاروس رفته‌اند.

به گزارش مشرق، گروه معارض بلاروسی «بلاروسکی هاجون» ادعا کرد، امروز دوشنبه تعداد بیشتری از نیروهای شرکت پیمانکار نظامی واگنر که ماه گذشته میلادی شورش کوتاه مدتی علیه کرملین ترتیب داد وارد خاک بلاروس شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، این گروه که مدعی رصد تحرکات سربازان در بلاروس است اعلام کرد، کاروانی متشکل از بیش از ۱۰۰ خودروی حامل پرچم روسیه و نشان شرکت واگنر وارد بلاروس شده و به اردوگاه صحرایی که دولت بلاروس به آنها پیشنهاد داده، عزیمت کردند. طبق بیانیه این گروه، این کاروان سومین کاروان نیروهای این شرکت که از هفته پیش تا کنون به بلاروس وارد شد، بوده و شامل کامیونها و تریلرهای حامل تجهیزات ساخت‌وساز می‌شد.

ویدیویی در یک کانال وابسته به واگنر در یک پیام‌رسان اینترنتی روز دوشنبه منتشر شد که پایین آورده شدن پرچم‌های روسیه و واگنر در پایگاه اصلی نیروهای گروه در «مولکینو» در منطقه کراسنودار روسیه را نشان می‌داد. در این کانال نوشته شد این پایگاه روز ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد) به طور کامل بسته می‌شود. یکی از نیروهای واگنر در این ویدیو از انتقال پایگاه گروه به مکان‌های جدیدی که اطلاعاتش مشخص نشد خبر داد. پیش از این گزارش شد که این گروه پیمانکار نظامی اردوگاه‌هایی هم در منطقه لوهانسک اوکراین دارد.

«آلکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس که با میانجی‌ شدن توافق بین واگنر و کرملین به پایان شورش این گروه در روسیه در تاریخ ۲۳ تا ۲۴ ژوئن (۳و ۴ تیر) کمک کرد گفته ارتش بلاروس از تجربه جنگی نیروهای واگنر سود می‌برد.

یک کانال تلویزیونی دولتی در بلاروس روز جمعه ویدیویی از آموزش دادن مربیان نظامی واگنر به نیروهای دفاع سرزمینی ارتش بلاروس در پادگان آموزشی در منطقه «آسیپوویچی» منتشر کرد. اردوگاهی که دولت بلاروس به نیروهای واگنر پیشنهاد داده در همین منطقه قرار دارد.

گروه معارض بلاروسی هفته گذشته ادعا کرد، «یوگنی پریگوژین»، مدیر شرکت واگنر یک شب را در این اردوگاه در نزدیکی روستای «تسل» در حدود ۹۰ کیلومتری جنوب شرق مینسک سپری کرده و عکسی نیز از او در داخل یک چادر نظامی منتشر کرد.

پریگوژین، فرمانده واگنر که متحد روسیه در جنگ علیه اوکراین بود، ۲۳ ژوئیه (سوم تیرماه) ادعا کرد نیروهایش از سوی ارتش روسیه هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند. پریگوژین سپس به همراه نیروهایش ابتدا شهر «روستوف» در جنوب روسیه و مقر ارتش روسیه در آن را تصرف کرده و پیشروی به سمت مسکو را آغاز کرد. پریگوژین این شورش را «راهپیمایی عدالت» با هدف برکنار کردن «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع و «والری گراسیموف»، رئیس ستاد کل ارتش روسیه خواند؛ این دو مقام روس خواستار قرارداد امضا کردن واگنرها با وزارت دفاع روسیه شده‌ بودند.

ماجرای اختلافات واگنر با کرملین ۲۴ ساعت بعد از شروع شورش، با وساطت آلکساندر لوکاشنکو فیصله پیدا کرد. در نتیجه وساطت لوکاشنکو، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سه راه پیش روی واگنرها گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال. پریگوژین ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) با عقب‌نشینی موافقت و خودش نیز به بلاروس نقل مکان کرد.

سه روز پیش وزارت دفاع بلاروس اعلام کرده بود، نیروهای واگنر هم اکنون در حال آموزش دادن به سربازان ارتش بلاروس هستند اما این وزارتخانه مشخص نکرد چه تعداد از این نیروها در خاک این کشور حضور دارند.

«ولادیمیر پوتین» چند روز پیش فاش کرد، پریگوژین با پیشنهاد پیوستن نیروهایش به ارتش عادی روسیه مخالفت کرده است.

لوکاشنکو که ماه گذشته برای پایان دادن به شورش ۲۴ ساعته پریگوژین علیه مسکو با وی به توافق رسید، ۲۷ ژوئن (ششم تیر) تایید کرد او به عنوان بخشی از این توافق به بلاروس رفته است. رئیس‌جمهور بلاروس اما در ششم ژوئیه، (۱۵ تیر) در جمع خبرنگاران از حضور مجدد پریگوژین در خاک روسیه خبر داد و گفت: «در خصوص پریگوژین، او در سن پترزبورگ است. در قلمروی بلاروس نیست.»

لوکاشنکو اخیرا در یک سخنرانی از شبه‌نظامیان واگنر درخواست کرد ارتش بلاروس را تحت آموزش نظامی قرار دهند اما در صحبت‌هایش در ششم ژوئیه گفت موضوع نقل مکان نیروهای واگنر هنوز حل نشده و به مدیریت گروه و مقام‌های روسیه بستگی دارد. او در همین سخنرانی گفت، پیشنهادش برای اسکان برخی از نیروهای واگنر همچنان پابرجاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    3 2
    پس وظیفه تک تک شما روسگرایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس