کد خبر 1509171
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
دلجویی رئیسی از جانباز خدمت+ فیلم

رئیس‌جمهور در ادامه دور دوم سفرهای استانی به کهگیلویه و بویر احمد امروز از سید عمران گلزاریان که در جریان ساخت سد چمشیر بر اثر ریزش تونل قطع نخاع شده بود، دلجویی کرد.

به گزارش مشرق، آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز دوشنبه (۲۵ تیر) در ادامه دور دوم سفرهای استانی به کهگیلویه و بویر احمد سفر کرد.

رئیس جمهور در این سفر استانی از سید عمران گلزاریان که سال ۱۳۹۰ در جریان ساخت سد چمشیر بر اثر ریزش تونل قطع نخاع و به جایگاه «جانبازی خدمت» نائل آمده بود تقدیر و تشکر کرد.

طرح سد و نیروگاه چمشیر به عنوان بزرگ ترین طرح آبی کشور روی رودخانه زهره در ۲۵ کیلومتری گچساران ساخته شده است، این طرح بزرگترین سد RCc کشور و خاورمیانه است که سه واحد نیروگاهی به ظرفیت ۱۷۶ مگاوات و تولید ۴۸۲ کیگاوات ساعت برق دارد.

شاخص اصلی این طرح ظرفیت بالای حجم مخزن آن است که۲.۳ میلیارد متر مکعب آب را در یک منطقه خشک در خود جای می دهد.

آبگیری این سد سبب خواهد شد این میزان آب جمع آوری شده و در طول سال مورد استفاده قرار گیرد؛ مطالعات اولیه این طرح از سال ۱۳۷۳ شروع، در سال ۸۸ مناقصه آن برگزار و با یک شرکت چینی کار آغاز می شود.

بهبود کیفی و مدیریت آب رودخانه زهره از اهداف اصلی این طرح است و تولید ۴۸۲ کیگاوات ساعت برق پاک از دیگر ویژگی مهم این طرح است.

این سد با ارتفاع ۱۵۱ متر از تراز پی بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی ایران بوده که دارای مخزن ۲.۳ میلیارد مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است. این سد تنظیم ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب برای کشاورزی پایاب را خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس