کد خبر 15089
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰

مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اعلام کرد: حجم ذخيره آب سد 15 خرداد به شدت کاهش يافته است.

به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزي خبر، عبدالحميد توکلي بينا افزود: هم ‌اکنون اين سد که ظرفيت 200 ميليون مترمکعب آب دارد، کمتر از 12 ميليون متر‌مکعب آب را در خود جاي داده که ازاين ميزان تنها 4 ميليون متر‌مکعب با روش غيرمتعارف و از طريق پمپاژ قابل برداشت است.
توکلي ‌بينا افزود: بـا کـاهش شديد حجم آب ذخيره اين سد، برداشت آب از اصلي ‌ترين منبع تامين آب قم قطع شد، اين در حـالي است کـه تا قبل از بحران خشکسالي در استان 70 درصد آب مورد نياز قم از اين سد تامين مي‌ شد.
مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افـزود: ميزان فعلي آب مـوجود سد 15 خرداد به عنوان ذخيره راهبردي باقي مي‌ ماند تا در صورت لزوم و مواقع بحراني از آن استفاده شود.
توکلي بينا گفت: هم‌ اکنون آب موردنياز قم 100 در‌صد ازطريق منابع زير‌زميني به ويژه چاه‌ هاي داخل رودخانه قمرود، منطقه علي‌آباد و چاه ‌هـاي جـديـد تـامين مي‌ شود و يکي از علت هاي افزايش شوري آب در قم هم افزايش برداشت از منابع آب زيرزميني است.
وي بـا اشاره به برنامه‌ ريزي‌ هاي صورت گرفته در آبفا به منظور مهار بحران آب در قـم افـزود: حفر و تجهيز بيش از 20 حلقه چـاه، مديريت فشار شبکه ازطريق کنترل از راه دور و اقدامات فرهنگي و آموزشي از جمله اطلاع‌ رساني گسترده درسطح شهر درخصوص کم ‌آبي و تبيين راه‌ هـاي استفاده صحيح از آب و اصلاح الگوي مصرف از جمله اين اقدامات است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افـزود: با اقدامات انجام شده و همکاري صميمانه مسئولان استان به ويژه استاندار و مردم قم، از بـروز مشکلات ناشي از بحران کم‌ آبي در قم جلوگيري شد.
وي در عين حال تـاکيد کرد: بـا توجه به پيش‌بيني‌هاي صورت‌گرفته، نزولات آسماني در سال آبي جاري نيز کمتر از شرايط عادي است و با توجه به ادامه خشکسالي در استان، لازم است تا شهروندان در استفاده بهينه از آب توجه لازم را داشته باشند و ازمصرف غيرضروري خودداري کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس