به گزارش مشرق ،حمیدرضا پهلوانی در پاسخ به سؤال فارس درباره آزادسازی نرخ بلیت و قیمت سوخت هواپیماها اظهار داشت: امسال طبق اهداف برنامه باید بعد از پایان سال جاری موضوع آزادسازی قیمتها را داشته باشیم که در این روند لازم است بسترسازیهایی انجام شود.
وی ادامه داد: رتبهبندی شرکتهای هواپیمایی، استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، نوسازی ناوگان و از این قبیل مواردی هستند که میتواند ما را به آن نقطه برسانند.
رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام رتبهبندی ایرلاینها، اظهار داشت: این موضوع در واقع ملاکی برای دریافت تسهیلات خرید ناوگان از صندوق توسعه ملی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال بسترسازی هستیم تا ایرلاینها برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و همچنین نرخ سوخت با چالش مواجه نباشند. در این راستا هفته گذشته جلسهای با نمایندگان ایرلاینها برگزار و درباره نرخ سوخت و قیمت ثابت آن مواردی مطرح شد.
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: در این بین چالشهای بین ایرلاینها و شرکت نفت وجود دارد، در حالی که سازمان هواپیمایی در حال برطرف کردن تمام این مشکلات است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهداف پیش روی سند چشمانداز ایران 1404 تصریح کرد: بسترسازیهای لازم در این مورد هنوز تکمیل نشده است که باید به اتمام برسد.
رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه قطعاً از سال 1392 به بعد باید موضوع آزادسازی کامل نرخها اجرایی شود، تصریح کرد: اعلام نرخ ثابت سوخت و آزادسازی کامل قیمتها با تصمیمات اقتصادی دولت اجرایی خواهد شد.
* پیشنهاد شفاهی سازمان هواپیمایی به ایرلاینهای کوچکتر برای ادغام
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ادغام ایرلاینهای کوچک با ایرلاینهای بزرگتر در قالب رتبهبندی، گفت: در ادغام ایرلاین ها صنعت هوایی کشور قبلاً تجربه مناسبی را داشته است؛ شرکت هواپیمایی آسمان از ادغام چندین ایرلاین کوچکتر تشکیل شده است و هماکنون به خوبی در حال فعالیت است.
رئیس سازمان هواپیمایی یادآور شد: پیشنهاد ادغام ایرلاینهای کوچکتر با ایرلاینهای بزرگتربه صورت شفاهی به شرکتها اعلام شده است، اما این مورد نیازمند بررسیهای گستردهای است؛ شرکتهای هواپیمایی وابستگیهای اقتصادی متفاوتی دارند بنابراین در این راستا چندان برای ادغام راغب نیستند.
پهلوانی اضافه کرد: البته در گزینههای استراتژیک سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع مدنظر است که نهایتاً اگر شرکتی قصد دارد با دو الی سه فروند هواپیما فعالیت کند، بهتر است در ساختاری بزرگتر قرار گیرد که این موضوع موجب کاهش هزینههای اقتصادی آنها و ارائه خدمات با کیفیتتر و مطلوبتر خواهد شد.
* اعتماد سازی بانکهای عامل و توجه به بیمه موضوعات اصلی تسهیلات صندوق
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و موضوعات نرخ ارز مرجع و بازپرداخت تسهیلات، اظهار داشت: دستورالعمل اجرایی برای استفاده از صندوق توسعه ملی ثابت است، تا زمانی که این دستورالعمل وجود دارد بازپرداخت ارزی صندوق نیز ثابت است اما این در حالی است که شرکتی وجود دارد که حدود 330 میلیون یورو از تسهیلات این صندوق استفاده کرده است، اما موضوع اصلی نحوه بازپرداخت این تسهیلات است.
رئیس سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: اگر دستورالعمل بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی تغییر کند، استفاده از تسهیلات آن قابل استفاده است؛ سازمان هواپیمایی کشوری ماهانه برای ایرلاینها حدود 50 میلیون دلار ارز مرجع 1226 تومانی اختصاص داده اما این مورد هماکنون دچار نوسان شده است که دلیل آن را باید از تعیین شرکتها برای بانک عامل جستجو کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بحث صندوق توسعه ملی نیز یکی از ممانعتها و مشکلات پیش رو تعیین بانک عامل است؛ بانک مرکزی میگوید برای من مهم نیست چه ایرلاینی قصد دریافت تسهیلات را دارد، مهم آن است که بانک عامل مشخص شود زیرا بانک مرکزی با بانک عامل تعامل خواهد داشت.
رئیس سازمان هواپیمایی افزود: دراین راستا خود شرکتها باید بانک عامل را توجیه کنند تا در بازپرداخت مسئله ارزی توجیه شوند؛ اگر شرکتی بتواند بانک عاملی را پیدا کند که برگشت ارزی پول را به صندوق تضمین کند، مشکل برطرف میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در تعامل بین بانک عامل و بانک مرکزی مشکلی وجود ندارد و تنها موضوع این است اگر ایرلاین در بازپرداخت تعلل کند، بانک مرکزی از سرمایه بانک عامل استفاده خواهد کرد، به همین دلیل بانکهای عامل راغب به همکاری با ایرلاین ها در این باره نیستند.
پهلوانی در خصوص نحوه اعتمادسازی بانکها به صنعت هواپیمایی گفت: مؤلفههای بسیاری در اعتماد سازی بانکها به صنعت دخیل هستند که بیمه، ساختارهای تملکی، ارزشهای مالی ایرلاینها از این قبیل است در این صورت بیمه میتـواند از داراییهای ایرلاینها برای ضمانت بازپرداختها استفاده کند.
* توسعه مقاصد پروازی در صورت استقبال مسافران
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه مقاصد پروازی اظهار داشت: این موضوع بسته به استقبال دارد و هر چه استقبال بیشتر باشد مشکلی در افزایش مقصدهای پروازی نداریم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: استقبال مسافران موجب افزایش فرکانس پروازی در مسیرها نیز خواهد شد.
* تقسیط هزینه سوخت ایرلاینها بدهکار
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نرخ سوخت ایرلاینها و نحوه پرداخت نرخ سوخت برای شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: دراین راستا در حال بحث هستیم که به یک نتیجه قطعی برای تحقق اهداف ایران 1404 و آزادسازی کامل در سال سوم برنامه پنجم که ابتدای سال 92 است، دست یابیم؛ در این راستا باید بسترسازیها صورت گیرد که توافقاتی هم انجام شده است، اما اختلافاتی وجود دارد.
پهلوانی اضافه کرد: همه پرداخت ها برای نرخ سود نقدی است، دراین راستا توافقات در حال انجام بوده و در جلسه اخیر با شرکت ملی پخش به این توافق رسیدیم که بدهی ایرلاینها تقسیط شود و شرکتها بتوانند بدهیهای خود را پرداخت کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: هماهنگی انجام شده است تا ایرلاینهایی که بدهی نسبتاً زیادی به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی دارند، در یک پروسه زمانی تعریف شده چند ماهه بدهیهای خود را پرداخت کرده و قبل از آن چک بدهند، یعنی عملاً تقسیط انجام گرفته است.