کد خبر 1507668
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
گرد و خاک

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: ۷۰ درصد منشأ گرد و خاک در کانون‌های داخل کشور است و مابقی موارد خارج از ایران در کشورهای عراق و سوریه و ... شناسایی شده است.

به گزارش مشرق، رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: در حال حاضر خود گردو غبار، کمبود بارش و گرمای هوا باعث مشکلات گرد و غبار در کشور می‌شود ما سال هاست که با پدیده گرد و خاک در کشورمان مواجهیم. گرد و خاک، پدیده نو ظهوری نیست و فقط حدت و شدت آن در سال‌های گوناگون مقداری متفاوت می‌شود.

او گفت: ما در چند سال گذشته توانستیم منشا و کانون‌های بالقوه گردو غبار را بررسی کنیم همچنین با توجه به نقشه‌های هواشناسی می‌توانیم روز و منشا گردوخاک که از کشورهای همسایه ورود پیدا می‌کنند را پیش بینی کنیم.

رهنما گفت: براساس گزارشات سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد فائو نزدیک به حدود ۷۵ درصد کانون‌های منشأ توفان‌های گردوخاک، طبیعی هستند که با افزایش کانون‌های منشأ انسان ساخت تعداد توفان‌های گردوخاک نیز در حال افزایش هستند.

او می گوید: با توجه به تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر تعداد و شدت طوفان‌های شن و گرد و خاک بیشتر شده و لذا ضرورت تأسیس مرکزی که بتواند مطالعات متمرکزی را درمورد عوامل به وجود آمدن این پدیده انجام دهد احساس شد و ما هم مرکز بین المللی مطالعات گرد و خاک کشور را تأسیس کردیم تا به صورت یکپارچه درمورد این موضوع تحقیق کند.

به گفته او، بر اساس تحقیقات و اطلاعات سازمان منابع طبیعی، سازمان هواشناسی و سازمان زمین شناسی ۷۰ درصد منشأ گرد و خاک در کانون‌های داخل کشور است و مابقی هم در خارج از ایران در کشورهای عراق و سوریه و غیره شناسایی شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس