به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت:

دهۀ ۹۰، همان‌طور که برای اقتصاد کشور دهۀ خوشایندی نبود، علوم انسانی کشور نیز دورۀ خوبی را پشت سر نگذاشت. روز گذشته در جشنوارۀ بین‌المللی فارابی گفتم این دو عقب‌ماندگی را باید در برنامۀ هفتم توسعه جبران کنیم.

راه جبران این عقب‌ماندگی بازگشت به مسیر تولید علم است، و این جز با واقع‌بینی محقق نمی‌شود. باید در تعامل با علوم انسانی امروزی، بسیاری از خوش‌بینی و بدبینی‌ها را کنار بگذاریم و از تقلیدها یا نادیده‌گرفتن‌ها در این حوزه عبور کنیم تا بتوانیم مشکلات را به «مسئله» تبدیل کنیم.

در این تعامل، گرچه اهل تقلید نیستیم، اما به یادگیری اعتقاد داریم. در حین این یادگیری باید طی پژوهش‌هایی روشمند و طاقت‌فرسا مشکلات کشور خودمان را بشناسیم. این‌چنین از شاگردی بیرون می‌آییم و حتی سرمشق دیگران می‌شویم.

چه بسا اگر پژوهش روشمند علوم انسانی را در دهه‌های گذشته جدی می‌گرفتیم، سال گذشته دیگر در کشور شاهد آن ناآرامی‌ها نمی‌بودیم. این دستاوردها می‌تواند گره‌های بعضاً پیچیدۀ حکمرانی را باز کند. در بلندمدت، جواب مسائل نظام حکمرانی تنهاوتنها در دست نهاد علم است.

متأسفانه نگاه‌های صفریاصدی در دهۀ گذشته، هم وضع علوم انسانی را آشفته کرده و هم مشکلات حکمرانی را پیچیده‌تر کرده است. ارتقای سطح علوم انسانی به ارتقای سطح عقلانیت عمومی می‌انجامد و هرچه دانایی و سنجش‌گریِ فرهنگ عمومی تقویت شود، ابتکار و خلاقیت حکمرانی نیز بیشتر خواهد شد.

کشور ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزۀ علوم انسانی است و ما در مجلس شورای اسلامی آماده‌ایم با متخصصان و پژوهشگران این زمینه بیشترین همکاری را انجام دهیم.

قالیباف: راه جبران برخی عقب‌ماندگی‌ها بازگشت به مسیر تولید علم است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 40
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    8 0
    حرف
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 1
      وقت ساخت ایران قوی است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    6 0
    نخبه ها را فراری دادید حالا مسیر علم وتوسعه را پیش میگیرید
  • . IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    4 0
    کمتر حرف بزنید بیشتر عمل کنید. هی میگید باید این بشو باید آن بشود خب کی باید این کارها و بکنه مردم یا شما
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 0
    اگر به تصمیمات علمی بخواهیم بپردازیم باید اخراج کنن
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    1 0
    راه نجات مردم و کشور فقط دل کندن از قدرت است
  • امیر IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    مگه تا الان مملکت رو با چی چرخوندی ک از این ب بعد میخای با علم بجرخونی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس