کد خبر 1506657
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
خیانت بزرگ ۸۶ سال پیش رضاشاه چه بود؟

رضاشاه در پیمان سعدآباد بخش مهمی از آرارات را به «آتاتورک» رئیس جمهور وقت ترکیه، دشت ناامید در جنوب شرق را به «محمدشاه» پادشاه افغانستان و اروندرود را به «ملک غازی » پادشاه عراق داد.

به گزارش مشرق، روز ۱۷ تیر ۱۳۱۶ سالروز پیمان سعد آباد در دوران رضاشاه است. این پیمان تحت عنوان عهدنامه عدم تعرض بین ایران، افغانستان، ترکیه و عراق در کاخ سعد آباد منعقد شد و سه بخش از سرزمین ایران جدا شدند. تنها کسی که در این پیمان خاک داد، شاه پهلوی بود!

رضاشاه در این قرار داد بخش مهمی از آرارات در شمالغرب را به «آتاتورک» رئیس جمهور وقت ترکیه، دشت ناامید در جنوب شرق را به «محمدشاه» پادشاه افغانستان و اروندرود به عنوان مرز ایران و عراق در جنوب غرب را به «ملک غازی » پادشاه عراق داد.

اوضاع جهانی چگونه بود؟

جنگ جهانی اول در آبان سال ۱۲۹۷ ه.ش به پایان رسید. جغرافیایی سیاسی جهان بالاخص منطقه غرب آسیا پس از این جنگ تغییر کرده بود. امپراتوری عثمانی فروپاشید و کشورهای امروزی غرب آسیا نظیر ترکیه، عراق، اردن، سوریه، لبنان و سعودی تشکیل شد. خاندان رومانوف در روسیه قتل عام و امپراتوری تزارهای روسیه به دست بلشویک‌ها ساقط شد و متعاقباً اتحاد جماهیر شوروی اعلام موجودیت کرد. آمریکا درگیر رکود بزرگ شد که طولانی‌ترین رکود اقتصادی در تاریخ آمریکا بود. از همین روی، سیاسیت انزوا نسبت به تحولات جهانی را در پیش گرفته بود.

این عوامل دست به دست هم داد تا انگلیس کماکان به عنوان قدرتمندترین امپراتوری جهان در تحولات جهانی مداخله کند. لذا برای حفظ مستعمرات نظیر هندوستان به عنوان نگین سرزمین‌های استعماری خود به دنبال محاصره سرزمینی اتحاد جماهیر شوروی بود. این کمربند از فنلاند در شمال اروپا تا افغانستان در آسیای مرکزی ادامه داشت.

موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی (PSRI) در همین رابطه نوشت: «استقرار رژیم های دیکتاتوری و ضدکمونیست مارشال مانرهایم در فنلاند، مارشال پیلودسکی در لهستان ، مارشال آنتونسکی در رومانی ، مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) در ترکیه ، رضا شاه در ایران و امان الله خان در افغانستان به همین منظور بود. سپس لندن سیاست ایجاد اتحادیه‌های دفاعی منطقه‌ای را در پیش گرفت. پیمان لوکارنو (آلمان، انگلستان، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لهستان و چکسلواکی) ، پیمان اتحاد صغیر (چکوسلواکی، یوگسلاوی و رومانی) و پیمان سعدآباد (ایران، عراق، ترکیه و افغانستان) از مظاهر این سیاست بشمار می رفت.»[۱]

عواقب پیمان رضاشاه برای ایران چه بود؟

شرق ایران: منطقه‌ای به مساحت ۳۰۰۰ کیلومتر مربع به افغانستان واگذار شد. «ظهره‌وند» سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان در همین رابطه گفت: «سال ۱۳۱۷ زمان رضاشاه اولین اشتباه را مرتکب می‌شود و بخشی از حوضه آبی هیرمند را به عبدالرحمن خان حاکم وقت کابل واگذار می‌کند، آن زمان ایران و افغانستان و ترکیه سه والی داشتند که همگی متاثر از نفوذ انگلیسی‌ها بودند، در همین زمان بود که رضا خان دشت «ناامید» را که بخشی از سیستان بود بدون هیچ معوضی به حاکم وقت کابل می‌بخشد و این اولین مشکل در موضوع آب هیرمند بوده است.»[۲]

این موضوع گام‌های نخستین مشکل ۸۰ ساله آب میان ایران و افغانستان شد. موضوعی که تا امروز ادامه دارد.

جنوب غرب ایران: «ولایتی» وزیر خارجه اسبق ایران می‌گوید: «اروند رود که در زمان میرزا تقی خان، خط منصّف مرز قرار داده شده بود، در زمان رضاشاه، کل آن براساس پیمان سعدآباد به عراق واگذار شد.»

موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی (PSRI) نوشت: «حق کشتیرانی در اروند رود به جز آب‌های مقابل خرمشهر و آبادان به دولت عراق واگذار شد.»

موضوع اروند به مثابه استخوانی لای زخم بود. درگیری‌های متعددی میان دو کشور بر سر این رود به وجود آمد. از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۳ حدود ۱۰۰ درگیری مرزی بین ایران و عراق روی داد و تلفات زیادی برجا گذاشت. [۳] سرانجام رهبران ایران و عراق که برای شرکت در اجلاس روسای دولت‌های عضو اوپک عازم الجزایر شده بودند، روز ۱۶ اسفند ۱۳۵۳ معاهده‌ای به امضا رساندند که به موجب آن مرزهای آبی میان دو کشور خط تالوگ‌ (عمیق‌ترین خط طولی در عمق رودخانه‌) تعیین شد.

اما صدام پس از انقلاب خواهان بازگشت به پیمان امضا شده توسط رضاشاه شد و «تسلط بر کل اروند رود» بهانه شروع جنگ هشت ساله رژیم بعث عراق با ایران تحت حمایت بلوک غرب به رهبری آمریکا و بلوک شرق به رهبری شوروی شد. جنگی که البته به نتیجه مدنظر نرسید و صدام در نهایت به مفاد قرارداد الجزایر بازگشت.

شمالغرب ایران: رضاشاه منطقه آرارات کوچک و بزرگ و نیز تنگه قره سو را طی دو قرارداد ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ به ترکیه داد. باریکه‌ای که موجب اتصال سرزمینی ترکیه به عنوان مرزبان شرقی کنونی ناتو با منطقه نخجوان شد.

استقرار در دریای خزر هدف دیرینه ناتو است. در همین چارچوب، توطئه کریدور موهوم زنگزور از سال ۲۰۲۰ به دنبال اتصال سرزمینی مستقیم ارتش‌های ناتو به دریای کاسپین (خزر) است. در این صورت، قلمروی سرزمینی ناتو از اقیانوس اطلس تا آب‌های مجاور سه استان شمالی ایران یعنی گیلان، مازندران و گلستان گسترش می‌یابد و سواحل شمالی ایران نیز هم‌مرز ناتو خواهند شد.

در صورت تحقق این توطئه، مسیر ایران به سمت دریایی سیاه و اروپایی شرقی نظیر دوران عثمانی در انحصار اراده حاکمان آنکارا می‌ماند. عثمانی از قرن ۱۵ میلادی همچون یک دیوار بر مرزهای شمال غرب، غرب، و جنوب غرب ایران کشیده شده بود. عثمانی بر کرانه‌های دریای سیاه و مدیترانه تسلط داشت و به عنوان یک سرزمین حائل، مانع ارتباط ایران و اروپا تا عهد قاجار بود. یکی از دلایل عقب افتادگی ایران پس از صفویه نیز همین موضوع بود.

خیانت بزرگ ۸۶ سال پیش رضاشاه چه بود؟
نمایی از بزرگترین وسعت تاریخی امپراتوری عثمانی در قرن ۱۵ میلادی

ایران پس از قرن‌ها موقعیت منحصر به فردی دارد. تهران می‌تواند مسیری مستقل از حاکمیت روس و ترک برای ارتباط مستقیم با قاره اروپا داشته باشد. ایران از طریق کریدور خلیج فارس - دریای سیاه بدون نیاز به روسیه و ترکیه، به اروپای شرقی متصل می‌شود. ایران و کشورهای شرق و جنوب اروپا نظیر یونان نیز بدون نیاز به کانال سوئز مصر و خاک ترکیه از طریق این کریدور به هم متصل می‌شوند.

خیانت بزرگ ۸۶ سال پیش رضاشاه چه بود؟
مسیر ایران به اروپا بدون عبور از قلمروی ترکیه

از طرفی، در صورت ممانعت آنکارا از عبور جاده ابریشم از خاک ترکیه، جریان ترانزیت به اروپا از دریای سیاه پابرجا خواهد ماند. اگر تنگه قره سو توسط رضاشاه به ترکیه داده نمی‌شد، اکنون این تنش سه ساله در منطقه قفقاز جنوبی اصلاً به وجود نمی‌آمد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 36
  • مسعود IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    10 13
    الان دیگه 80 سال از اونوقت گذشته.ما در این عصر که به شکر خدا پر از سیاست گذاران کار بلد هستیم ، زندگی میکنیم و تورم و گرانی روز به روز سفره ها را بر می چیند.لازم نیست گذشته رو یاد آوری کنید اگه در توانتان است فکری به حال قدرت پول ملی بکنید که هر روز از ارزشش کاسته میشود.با یارانه پرداختی نمیشه حتی یک کیلو گوشت بخری
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 0
      نمی دونم چرا یکعده تا صحبت از خرابکاری پهلوی ها میشه سریع حرف گرونی را وسط میکشن.؟!!
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    3 7
    الان شورای شهر دست اصولگراهاست چرا در بنرهای سطح شهر به این موضوع پرداخت نمی کنند پشت چراغ قرمزها بهترین فرصت برای تبلیغات الکترونیکی شهری و تیزرهای چند ثانیه ای از برای بیان افتخارات و دستاورهای کنونی و رسوایی های پهلوی هاست.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    13 11
    ای نویسنده سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به دیگران کم از گذشته بگو الان چهل ساله ببینید جه بلایی به بسر مردم آوردید تورم ۱۲۰ درصدی ارزش صفر پول وبقول مهران مدیری یه فرغون پول برای یه کیلو سیب زمینی بس کنید اون عده معدودی هم قبول دارند قبول داشته باش سودی در اون دارند اونم مسولان گدا زاده که به نوا رسیدن انشالله به این زودی لال وفلج میشن
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      4 7
      راس میگی داداش درود به شرفت
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    16 9
    روحت بسوزه پهلوی. لعنت بر پهلوی و پهلوی پرست
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    9 3
    کلاً شاهان دویست سال اخیر ما دست بده داشته‌اند. با بخشش پهلوی، شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان امروزی شد
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    8 3
    اقای رئیسی باید در کتابهای درسی تاریخ این مطالب را بگنجاند زمان به سرعت می گذرد
    • مهرداد IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      5 3
      خودتان هم فهمیدید رفتنی هستید
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    8 6
    دریای خزر را هم به روس ها داد؟؟؟
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    9 3
    الان هم رباوتحریم دوستی کشورروپاشونده
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      9 6
      شرافت یعنی همین که در اوج تحریم هم یک وجب خاک به دشمن ندادیم
    • مهرداد IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      3 1
      یه زمانی خاک فتح می کردند الان طوری دیگری غارت می کنند
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    13 1
    خاک بر سر وطن فروشش. تن فروشی به وطن فروشی شرف داره.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    23 23
    مرتب باید اطلاع رسانی بشه
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      1 4
      هر کی طرفدار پهلوی باشد ایران فروش است و مجازات اعدام باید در نظر گرفته شود
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      9 2
      جالبه طرفداراش هم می‌دونند پهلوی ایران فروشه خودشونو می زنند به او راه
  • NO ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    1 7
    الان اگر برای فنسکشی و روشنایی جاده عباس آباد کاری نکنید، آیندگان خیانت انقراض یوزپلنگ آسیایی رو بسیار بزرگتر از خیانت رضا پالونی خواهند دانست. چون زمین و اراضی از دست رفته رو شاید بشه روزی پس گرفت، اما انقراض یکی از با ارزشترین گونه‌های جانوری ایران و جهان رو به هیچ شکلی نمیشه جبران کرد
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    20 21
    گرگی در لباس سگ گله .
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      5 6
      حقایق و فجایع حکومتش رو بگید شعور و دانش مردم ارتقا پیدا کنه ولی توهین نکنید، "جدال احسن" هتاکی نیست! (این آدم یونیفرم سربازی این خاک رو می پوشید)
  • امید IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    1 10
    تنش از طرف ایران بوجود آمده. در حالیکه ایران از طریق 1.ترکیه 2.آذربایجان و گرجستان و یا روسیه3.حتی از طریق عراق و سوریه میتواند به این هدف برسد، به علت ترک ستیزی اصرار دارد از ارمنستان اقدام نماید.در حالیکه میتواند از کریدور زنگه زور بهره مند شود.)دشمنی با ترک جماعت عاقبت خوشی برای ایران نخواهد داشت.در حالیکه خود ارمنستان راضی به ایجاد کریدور زنگه زور است.
  • شهرام IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    11 4
    او فردی بیسواد بود که برای خوش آمد اربابان انگلیسی اش هر کاری انجام میداد حتی دادن رایگان ایران به همسایگان.پسرش هم همین روش را پیش گرفت.هر دو نفر زمانی ایران را به همسایگان می بخشیدند که هیچ جنگی اتفاق نیفتاده بود و خطری کشور را تهدید نمیکرد.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    6 5
    اینا بخش های کوچیکی از کارشه که راحت میشه توجیحش کرد نمیفهمم تو مشرق چرا ماجرای پسر فروغی یا ماجرای رئیس اطلاعات رضا شاه و خیلی از کثافت کاری های مسخرشو نمیگید
  • رزمنده دفاع مقدس IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    24 12
    آفرین برامام خمینی ره وپیروان ورزمندگانش که یک وجب ارخاک ایران رادرجنگ ۸ ساله انقلاب نوپای ایران بارژیم بعثی عراق طی سال های ۱۳۵۹ تا۱۳۶۷ ه ش ازدست ندادند ولی رضاخان خاک مارادرسه منطقه بدون جنگ ازدست دادلعنت برتوبادرضاخان بی لیاقت که انگلیس اورابه جزیره موریس تبعیدکرد
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    10 3
    چرا ازتورم 622درصدی دربخش مسکن تا تورم بالای 60درصدی در اقتصاد که ناشی از مدیریت وعملکرد حضرات است مطلبی نمی نویسید
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    9 5
    چرا ازتورم 622درصدی دربخش مسکن تا تورم بالای 60درصدی در اقتصاد که ناشی از مدیریت وعملکرد حضرات است مطلبی نمی نویسیدچرا از این همه سوءمدیریت که در کلیه بخشها از اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و.....که خود هزاران هزار مشکلات از آن منشاء می گیرد مطلب نمی نویسیدچرااز این همه تبعیض،بی عدالتی، بیکاری، فقر،عقب ماندگی سرزمین که نتیجه عملکرد مدیران کیلویی این مملکت در طول سالهای پس از جنگ با دیدگاه های مختلف بر مسند نشسته با سوءعملکرد جامعه را به قهقرا کشاندند حرفی نمی زنید. مردم وملت با این همه هزینه های که برای آنها تحمیل شده نیازمند زندگی سعادتمندهستند یعنی همان زندگی که توله زاده هاشون با بالاترین امکانات درکشور و سرزمین کفر دارند زندگی می کنند.
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    11 4
    عجب بزرگ‌مردی بوده این حرومزاده!
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    3 8
    در زمان شما نیز نفت گاز برق را مجانی م ی دهید
  • امیر IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    15 3
    خدا لعنت کنه اول پهلوی بعدشم قاجار که هردو وطن فروش بودن مخصوصا پهلوی که الآنم اگه دست کثیفشون کوتاه نباشه مملکت و به هیچی میفروشن
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    13 4
    لعنت برخاندان قاجار و پهلوی جنایتکار
    • مهرداد IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      3 3
      چرا ماستها رو با قیمه قاطی میکنی
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    8 2
    رضا قلدور وپسرش با بخشش از خاک ایران تونست مدتی حکومت کنه وگرنه اصطبل داری بیش نبود.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    11 4
    دقیقا اگه آرارات کوچک رو واگذار نمیکرد الان فاصله مرز ایران با ایروان به وسیله اتوبان کمتر از ۲ ساعت میشد و ایران مالک مرز ژئوپولتیک بین نخجوان و ترکیه میشد تف به ذات خرابش که خارجی آوردش خارجی هم با اردندگی خارجش کرد
  • هامون IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    10 2
    سلطنت طلبان همه این خیانت ها را بزبان نمیاورند فقط چسبیدن به جاده کندوان و قطار خرمشهر تهران که در جنگ جهانی دوم باعث پیروزی متفقین گردید .
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    11 3
    خیانت خود کم بینی باج. آدم تا نقطه ضعف نداشته باشه باج نمیده
  • مجید IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    7 4
    تاریخ رو امروز می نویسن و فردا میخوانند مراقب فردای خودتون باشید متوجه شدی که چی میگم ؟؟؟
  • وحیدی IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    با کوبیدن پهلوی مشکلی حل نمیشه به فکر میدان آرش و دریاخزر و رود هیرمند و ... باشیدو تورم . آلودگی بیکاری و ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس