برگزاری ۵۱۷ هزار دادگاه مجازی/ انجام ۳ میلیون استعلام بر خط

سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری ۵۱۷ هزار دادگاه مجازی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش مشرق، شست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه، روز سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ آغاز شد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه اقدامات قابل توجهی برای احقاق حق مردم و هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی انجام داده است گفت: سال گذشته ۵۱۷ هزار دادگاه مجازی برگزار شد و از حضور افراد به قوه قضائیه جلوگیری شد.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار در قوه قضائیه انجام شده است و متمسک به سامانه‌های هوشمند شده ایم و همچنین هزینه‌های جانبی کاهش یافته اند و اطاله دادرسی نیز کاهش یافته است و تمامی این موارد در سند تحول قضائی مورد اشاره واقع شده است.

ستایشی گفت: افق ما این است که امسال بیش از این تعداد دادگاه مجازی برگزار شود و ابعاد و زوایای بیشتری از سند تحول قضائی محقق شود.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه از سال گذشته هزینه‌های دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در ۶ استان رایگان شده‌اند گفت: در استان‌های غیر برخوردار این اقدام انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین سامانه هوشمند استعلامات مالی راه اندازی شد که براساس آن ۴ استعلام مهم حساب بانکی، بورس، پلاک ثبتی و انتظامی بصورت برخط در خدمت قضات اجرای احکام قرار گرفته است تا شاهد سرعت چشمگیری برای احقاق حق باشیم.

ستایشی اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۳ میلیون استعلام توسط سامانه فوق الذکر صورت گرفت که رشد ۵۰۰ درصدی نسبت با قبل داشته و نشان از سرعت روز افزون اجرای احکام دارد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه استعلام پلاک درگذشته حدود یک ماه به طول می‌انجامید گفت: اما اکنون به مرحله‌ای رسیده ایم که برخط انجام می‌شوند و اقدامات برخط منجر به تسریع دادرسی می‌شوند.

وی گفت: امروز بیش از ۱۱۰ خدمت با سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود که دیگر نیاز به صرف هزینه و نامه نگاری‌ها نیست و ضمن اینکه سامانه‌های آنلاین از بروز فسادهای داخل سیستمی جلوگیری می‌کنند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه بیش از ۲۷۸ هزار ملاقات مردمی انجام گرفت گفت: پس از این دیدارها دستورات مقتضی صادر شد و فرایند رسیدگی محقق شد و حدود ۲ میلیون نفر خدمت دریافت کردند.

وی گفت: بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خدمات مشاوره حقوقی رایگان توسط مرکز وکلا قوه قضائیه در سال گذشته ارائه شد که رشدی ۴۱ درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

ستایشی با اشاره به انجام صلح و سازش گفت: در سال گذشته انقلابی توسط شورای حل اختلاف صورت گرفت و ۴۳ درصد از پرونده‌های ورودی به این شورا منجر به صلح و سازش شدند که نسبت به ۴ سال قبل خود رشدی ۱۵ درصدی داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سال گذشته توسط شورای حل اختلاف ۲۸ هزار و ۴۰ نفر از مددجویان از زندان آزاد شدند و از به زندان افتادن بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر جلوگیری شد و در بستر عفو معیاری بیش از ۹۸ هزار نفر مشمول عفو شدند.

وی گفت: سال گذشته ۱۳۰ هزار زندانی تحت پوشش دوره‌های حرفه آموزی قرار گرفتند و در رابطه با حدنگاری نیز باید بگویم ۹۹ درصدی از اراضی ملی کشور حدنگاری شدند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره ضرورت برخورد خوب با مراجعان که در بیانات مقام معظم رهبری با مسئولان دستگاه قضائی به آن اشاره شده بوده گفت: بیانات و رهنمودها و تذکرهای مقام معظم رهبری چراغ روشن و دستور کار جدی قوه قضائیه است و تمامی نگاه عالمانه ایشان را به روی چشم می‌گذاریم و مو به مو عمل می‌کنیم مسیر ارتباط بهینه و عادلانه با مردم و طرفین پرونده جز دغدغه‌های رئیس قوه قضائیه است و در تمام بازدیدها به آن تاکید می‌شود.

وی ادامه داد: طرفین دعوا دردمند هستند و باید با هر دو طرف قانونمدارانه و مهربانانه برخورد کرد و قوه قضائیه برای عملیاتی کردن بیانات رهبر فرزانه انقلاب موضوع تکریم ارباب رجوع را در دستور کار قرار داده و سامانه‌ای نیز طراحی شده که در بستر آن سوالاتی در خصوص رفتار قاضی و افراد حاضر در شعبه و میزان رضایت طرفین دعوا پرسیده می‌شود و در سال گذشته بیش از ۷۴۰ هزار نظر در این سامانه ثبت شده است.

ستایشی گفت: دستگاه‌های نظارتی درون قوه قضائیه نیز نظارت‌های خود را باید تا جلب رضایت صد درصدی مردم و مقام معظم رهبری ادامه دهند و روز گذشته نیز رئیس قوه قضائیه دستورات لازم در این خصوص را صادر کردند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اقدامات قوه قضائیه درخصوص تبیین جنایات آمریکا در هفته حقوق بشر آمریکایی گفت: جنایات حقوق بشری دولت آمریکا علیه ملت ایران و ملت‌های مختلف بسیار زیاد است و به عبارت دیگری می‌توان گفت هیچ ابزاری نیست که این دولت علیه ملت‌ها به کار نگرفته باشد.

وی ادامه داد: تروریست پروری و حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله منافقین، استفاده از سلاح‌های شیمیایی، حمایت از دیکتاتورهایی نظیر صدام، تلاش برای تجزیه کشورها و ده‌ها عنوان ضد بشری دیگر تنها بخشی از اقدامات این دولت تروریستی است و همانگونه که ذکر شد دولت آمریکا از انواع ابزارهای علمی، سیاسی و حتی اخلاقی علیه ملت‌ها به کار می‌بندد.

ستایشی گفت: امروز تحریم ابزار اقتصادی دولت آمریکا برای ارتکاب جرم علیه مردم ایران و جهان است و کودکان پروانه‌ای و تالاسمی قربانی این تحریم‌ها شده اند.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: ابزارهای جدید در دست این دولت جنایت پیشه است و آنچه که آمریکا علیه شهید سلیمانی انجام داد نمونه‌ای از جنایات است و هفته حقوق بشر آمریکایی فرصتی است تا تمامی جهان با تمسک به اسناد موجود، جنایات آمریکا را نمایان کنند.

ستایشی درباره تأمین آزادی‌های مشروع گفت: رئیس قوه قضائیه روز گذشته در جلسه شورای عالی قضائی دستورات لازم در زمینه صیانت از آزادی‌های مشروع که جز وظایف قوه قضائیه است را صادر کرد.

وی ادامه داد: البته می‌پذیریم که در این زمینه عقب ماندگی‌هایی داشته ایم ولی در سند تحول راهکارهای لازم برای حل این مشکلات پیش بینی شده است اما این اعتقاد در ما وجود دارد که قوه قضائیه باید پرچم دار آزادی‌های مشروع باشد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده مسمومیت‌های الکلی گفت: مسئله الکل و مسمومیت الکی تأسف بار است اما قوه قضائیه بنا بر تکالیفی که دارد نسبت به این موضوع پیگیری‌هایی را انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: به جهت مسمومیت ناشی از مصرف الکل تاکنون در البرز ۱۰ نفر به اتهام تولید و توزیع مشروبات الکلی دستگیر و با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شده اند و تعداد متوفیان این پرونده نسبت به متهمان مشخص است و البته منتظر نظریه پزشکی قانونی هستیم.

ستایشی درباره مسمومیت در استان قزوین گفت: از ابتدای ماه جاری تا ۱۰ تیر ماه ۲۹ نفر به دلیل مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و ۲ نفر نیز فوت کرده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره طرح الزام به ثبت اموال غیر منقول گفت: باید اجازه دهیم این طرح به تصویب برسد اما در بستر این طرح دارندگان اسناد عادی می‌توانند در مدت زمان مشخص شده نسبت به تعیین و تکلیف اسناد خود اقدام کنند در غیر اینصورت ادعای فرد درباره آن زمین ملغی است.

وی درباره نتیجه حمله به سفارت آذربایجان گفت: متأسفانه حمله‌ای که در بهمن سال گذشته به سفارت کشور آذربایجان انجام گرفت ناقض حقوق دیپلماتیک و مخل ارتباط میان دو کشور دوست و همسایه بوده است و از این رو مقامات قضائی سیاسی و امنیتی کشور همواره تاکید داشتند که با عامل اصلی این حمله یا هر فرد دیگری که در وقوع آن نقش داشته است بدون اغماض برخورد شدید و قاطع شود.

ستایشی ادامه داد: ابعاد این پرونده اکنون هویدا شده است و تحقیقات به پایان رسیده و در این پرونده همان یک نفر متهم است و پرونده می‌تواند با معاضدت آذربایجان به نتیجه برسد و انتظار ما این است که با همکاری کشور آذربایجان پرونده به نتیجه برسد دستگاه قضائی با هرکسی که بخواهد امنیت کشور را برهم بزند برخورد عبرت آموز خواهد داشت.

سخنگوی قوه قضائیه درباره برخورد با متخلفان در برخورد با طرفین دعوا در مراجع قضائی گفت: وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که مردم رضایتمندی کاملی داشته باشند و طبق گزارش‌های واصله از مراجع نظارتی روند و شیب حرکت قوه قضائیه مثبت ارزیابی شده است اما به هیچ وجه ادعا نداریم که به نقطه مطلوب رسیده ایم.

وی درباره پرونده جذب فوتبالیست در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: بعضی از باشگاه‌های ورزشی به برخی از بازیکنانی که واجد توانایی‌های فنی و تخصصی نیستند را جذب می‌کنند و این بازیکنان یا بازی نمی‌کنند یا بسیار کم بازی می‌کنند و قرار شد تا بصورت ضابطه مند با این موارد برخورد شود و البته بررسی موضوع انعقاد قرارداد بازیکنان بی کیفیت و پرداخت مبالغ نجومی ازجمله موضوعات مورد توجه است.

ستایشی گفت: مدیران باشگاه‌ها پس از زمان مدیریت خود بدون پاسخ دهی به این مشکلات دولت و باشگاه را مدیون می‌کنند و سال گذشته سازمان بازرسی از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بازدید به عمل آموزد و مطابق با گزارشات تنها در فصل گذشته تعدادی بازیکن جذب شدند که یا اصلاً بازی نکرده‌اند یا فقط ۱۳ درصد زمان بازی کرده اند که با آنها ۱۲۰ میلیارد تومان قرارداد بسته شده است.

وی گفت: یافته‌ها حاکی از عدم دقت مدیران و کادر فنی در جذب بازیکنان است و در این راستا با توجه به پرونده سازمان بازرسی پیشنهادهای اصلاحی به وزارت ورزش و جوانان ارسال شده است و درخصوص متخلفان نیز پرونده‌هایی تشکیل شده که در مرحله اخذ دفاعیات از مدیران سابق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    2 3
    قاتلین شهیدان الداغی،علی وردی،کرم پور ، عجمیان و ... را مجازات کنید تا کی مدارا ؟
  • حمید IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    به طبری سلام برسان
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    2 0
    قوه قضاییه بی کفایت
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    آقای ستایشی در خصوص انتقاد از باشگاه های فوتبال باید بگویم به عمل کار برآید به سخن دانی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس