کد خبر 1502636
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
فارس من| واردات برنج امسال کاهش یافت

بر اساس آمار گمرک تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری ۱۷۸ هزار و ۲۵۱ تن و ۷۱۱ کیلوگرم برنج به ارزش ۲۱۲ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۵۳۴ دلار وارد کشور شده است.

به گزارش مشرق، مخاطبان با ثبت پویشی تحت عنوان « آزاد کردن واردات برنج کمر کشاورزان را شکست»، اعلام کرده‌اند: واردات برنج باعث شده است که محصول تولید کشاورزان دستشان بماند و کسی به قیمت پایین هم از آنها خریداری نکند.

آنها نوشته اند: قیمت کارگر روزی یک میلیون، کود شیمیایی هشت میلیون، و... به طور سرسام آور افزایش پیدا کرده و الان که وقت درو کردن کشاورزان رسیده برنج تارم اعلاء رو شرکت های شالیکوبی از کشاورز کیلویی ۵۵ هزار تومان خریداری می‌کنند.

صحبت های این تولید کنندگان مربوط به آزاد کردن واردات برنج در سال گذشته است که وزارت جهاد کشاورزی بر خلاف سالهای قبل که در ۴ ماه زمان برداشت محصول داخل وا ردات ممنوع بود، اجازه واردات داد.

به گفته دبیر انجمن تامین کنندگان و تولیدکنندگان برنج سال گذشته یک میلیون و ۷۸۳ هزار تن برنج وارد کشور شده است، اما نیاز به و اردات معمولا یک میلیون تن در سال است.

وزارت جهاد کشاورزی با این استدلال که واردات برنج می تواند قیمت‌های بیش از اندازه افزایش یافته را در بازار تعدیل کند به درخواست خیل زیادی از وارد کنندگان برنج پاسخ مثبت داد.

*واردات برنج کاهش یافت

امسال وضعیت طور دیگری است و وزرات جهاد کشاورزی با تجربه تلخ سال گذشته، واردات برنج را برای حمایت از تولید داخل به حداقل رسانده است به طوری که طبق آمارها، واردات برنج در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمار گمرک تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری ۱۷۸ هزار و ۲۵۱ تن و ۷۱۱ کیلوگرم برنج به ارزش ۲۱۲ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۵۳۴ دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی ۳۵۰ هزار و ۳۶۰ تن و ۲۱۰ کیلوگرم به ارزش ۵۳۴ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۲۹ دلار وارد کشور شده بود.

این آمار نشان‌دهنده آن است که واردات این کالای اساسی در دو ماه اخیر در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته با کاهش حدوداً ۵۰ درصدی (۱۷۲ هزار تنی) به لحاظ وزنی با کاهش ۶۰ درصدی (۳۲۲ میلیون دلاری) به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است.

به طوری که ۸۹ هزار تن برنج از هندوستان به ارزش ۱۰۱ میلیون دلار، ۳۵ هزار تن برنج به ارزش ۶میلیون دلار از مناطق آزاد، ۷۳ هزار تن برنج به ارزش ۹۲ میلیون دلار از پاکستان ، ۱۰ هزار تن برنج به ارزش ۱۲ میلیون دلار از امارات متحده عربی، ۲۰۰ تن برنج به ارزش ۴۰۰ هزار دلار از مناطق ویژه و یک هزار تن برنج به ارزش یک میلیون دلار از تایوان وارد کشور شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس