1

در بررسی میدانی از یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های لوازم خانگی به نکات جالبی رسیدیم که در این گزارش می خوانید.

به گزارش مشرق، یکی از دغدغه‌های شهروندان تهیه لوازم خانگی با قیمت و کیفیت مناسب است که وضعیت بازار فعلاً نتوانسته به ‌این نیاز پاسخ دهد.

آن‌هایی که در دهه‌های ۳۰ به بالای زندگی خود هستند، زمانی را به یاد می‌آورند که مادران و مادربزرگ‌هایشان پشت اجاق‌گازهای خارجی آشپزی می‌کردند. استفاده از لوازم خانگی خارجی به حدی متداول بود که در تهیه جهیزیه بی‌ برو برگرد اجناس خارجی خریداری می‌شد و این برندها بودند که باید با جیب خریدار تناسب پیدا می‌کردند.

انواع لوازم خانگی ال جی، سامسونگ و بوش هنوز هم در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی بیش از یک دهه است که قسمتی از آشپزخانه را از آن خود کرده و خرابی هم نداشته است. اما در سال‌های اخیر به یکباره رژیم مصرف جدیدی غالب شد، قیمت‌ها به شکل سرسام‌آور و غیرقابل باوری بالا رفت و مزه تلخ آن زیر دندان هر شهروندی که مجبور شده به آن تن بدهد، باقی مانده است.

خرید لوازم خانگی ‌ایرانی در حالی که در کیفیت قابل مقایسه با انواع خارجی نبود به دلایل مختلف رواج یافت.

در بررسی میدانی از یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های لوازم خانگی به نکات جالبی رسیدیم که شاید در خرید لوازم خانگی کمک حال شما باشد.

جنس خارجی، فیک و فقط برچسب است

در شهر لوازم خانگی با دلیل و منطق وضعیت کلی اجناس از سوی فروشندگان اعلام می‌شود. وقتی می‌پرسی جنس ‌ایرانی بهتر است یا خارجی؟ اغلب به ‌این نکته اتفاق‌نظر دارند که اجناس خارجی اصلاً پیدا نمی‌شوند و هر چیزی که در بازار است، اجناس ‌ایرانی است که یک اسم خارجی روی آن چسبانده‌اند یا به دروغ اجناس با کیفیت پایین را به قیمت بالا می‌فروشند.

فروشنده دیگری می‌گوید، اجناس خارجی که زمانی جهیزیه دختران ‌ایرانی بود به هیچ عنوان در بازار الان قابل اطمینان نیست و به‌دلیل ‌اینکه به‌صورت قاچاق وارد می‌شود و تعداد آن کم است، نمی‌توان با ۱۰۰ درصد اطمینان آن را خریداری کرد.

فروشنده دیگری معتقد است، قیمت اجناس خارجی به حدی بالا است که با این پول‌هایی که می‌توان جنس خارجی را خرید، نمی‌توان سمت اجناس خارجی رفت. از طرفی اجناس خارجی گارانتی ندارند اما جنس ‌ایرانی دارد و اگر خراب شد شما می‌توانید تعمیر کنید.

یک فروشنده دیگر هم در خصوص ‌اینکه چرا به مشتری حق انتخاب داده نمی‌شود و اجناس ‌ایرانی در کنار اجناس خارجی به فروش نمی‌رسد، معتقد است به‌دلیل ‌اینکه عملاً واردات لوازم خانگی خارجی نداریم، تعداد لوازم قاچاق وارد شده نیز پاسخگو و قابل اطمینان نیست به همین دلیل نمی‌توانیم جنس خارجی بیاوریم.

قیمت در عرش، کیفیت در فرش/ لطفاً از قیمت‌ها عکس نگیرید

چرا جنس ‌ایرانی بخرم؟

با اظهاراتی که ذکر آن رفت، تکلیف خریدار مشخص می‌شود. لوازم خانگی غیرتقلبی خارجی هم گران هستند، هم گارانتی ندارند و هم نایاب.

آیا ‌این دلیل کافی است تا جنس ‌ایرانی بخریم؟ برخی اجناس ‌ایرانی به حدی کیفیت پایین دارند که حتی توسط خود فروشنده‌ها دسته‌بندی می‌شوند و حتی با قیمت بالا و پایین تفکیک شده‌اند.

به‌عنوان مثال می‌توان از ۲۰ تا ۷۰میلیون تومان برای یک یخچال ‌ایرانی هزینه کرد و این تفاوت قیمت حتی در ظاهر اجناس به وضوح مشاهده می‌شود.

فروشنده‌ها می‌گویند: در اغلب لوازم خانگی ‌ایرانی به‌دلیل ‌اینکه قادر به تولید موتور نیستیم از موتور خارجی و در واقع چینی استفاده شده و به‌عنوان مثال موتور یخچال ۵ سال و بدنه ۲ سال گارانتی دارد.

برخی لوازم خانگی مانند تلویزیون نیز به‌دلیل اینکه وارد می‌شود با برند خارجی به فروش می‌رسد و گارانتی این اجناس نیز بالاتر است.

در واقع همین تفاوت در مدت زمان گارانتی نیز نشان می‌دهد که اجناس ‌ایرانی کیفیت مورد تأکید مشتری را ندارند و انتخاب آن بیشتر به‌دلیل ‌این است که گزینه انتخابی دیگری ندارند.

حتی برندهای شناخته شده و قدیمی ‌لوازم خانگی ‌ایرانی نیز نتوانسته‌اند روی دست انواع خارجی بزنند و در نتیجه به‌دلیل قیمت تمام شده پایین‌تر، ضعف کیفی را تحمیل می‌کنند.

فروش اقساطی به نفع است یا به ضرر؟

در عین حال فروش اقساطی نیز یکی از راهکارهای جذب مشتری است. هر چند فروشندگان اجناس خارجی نیز فروش اقساطی دارند اما در اجناس ‌ایرانی ارزان‌تر بودن به نسبت نمونه خارجی موجب شده تا جذابیت خرید بیشتر شود.

این سؤال مطرح می‌شود که با وجود تورم بازار، آیا فروش اقساطی به نفع فروشنده است؟ فروشندگان شهر لوازم خانگی در همه جای ‌این فروشگاه تأکید داشتند که از قیمت‌ها عکاسی نشود.

هر چند ممکن است یکی از دلایل ‌این مخالفت مقایسه قیمت‌ها باشد، اما در مجموع قیمت لوازم خانگی ‌ایرانی نیز در مقایسه با متوسط درآمد خانواده‌ها چندان پایین نیست. تمامی ‌اجناس به شکل پرداخت نقدی، اقساط شش ماهه، اقساط یک ساله و دو ساله قابل خریداری است که البته در پاسخ به سؤالی که طرح کردیم باید گفت، بین پرداخت نقدی و خرید با اقساط تفاوت قابل توجه قیمت وجود دارد. در خرید قسطی نیز لازم است ۳۵ درصد از قیمت اجناس پرداخت شده و در ادامه مابقی قسط‌ بندی شود.

مشتری‌ها چقدر رضایت دارند؟

در مجموع از وضعیت بازار لوازم خانگی مشتری‌ها چقدر رضایت دارند؟ چرا برندهای ‌ایرانی به کیفی‌سازی همتی ندارند تا دراین وضعیت تورم قیمت‌ها، مشتری داخلی را راضی نگه دارند؟ کارخانه‌های تولید لوازم خانگی داخلی تا چه حد به‌دنبال جلب رضایت مشتری هستند؟

به اعتقاد یکی از شهروندان ‌اینکه اسامی ‌برخی برندهای خارجی در اجناس ‌ایرانی وارونه شود یا شکل تولیدات آنها کپی‌برداری شود، نمی‌تواند در طولانی مدت نظر مشتری را جلب کند.

شهروند دیگری می‌گوید، اجناس ‌ایرانی هم چندان ارزان نیستند. یک اجاق گاز خوب قیمتی در حدود ۲۰ میلیون تومان، یک جاروبرقی در حدود ۲۰ میلیون تومان و یک یخچال فریزر در حدود ۷۰ میلیون تومان قیمت خورده و ‌این در حالی است که گاهی دست دوم اجناس خارجی بهتر از اجناس ‌ایرانی کار می‌کند.

شهروند دیگری با گلایه از بالا بودن قیمت‌ها می‌گوید، حداقل وقتی ‌اینقدر پول می‌گیرند، جنس با کیفیت دست مردم بدهند. یک جهیزیه ساده حداقل به ۳۰۰ میلیون تومان نیاز دارد و چطور با ‌این درآمدها می‌توان چنین هزینه‌ای را راحت انجام داد.

این اظهارات در حالی است که فروش قسطی به‌دلیل بالا بردن قیمت اجناس نیز نظر مشتری را جلب نمی‌کند و مشتری می‌گوید چرا باید ۵ میلیون تومان برای خرید قسطی بیشتر پرداخت کند.

کیفیت و قیمت دو دغدغه جدی در لوازم خانگی ‌ایرانی است؛ موضوعی که خود می‌تواند عاملی برای رقابت برندهای داخلی باشد.

آیا شما تجربه ای از خرید در این فروشگاه ها دارید؟ برایمان بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    23 0
    تا زمانی که بازار رقلبت در صنعت وجود نداشته باشد تولید کننده ایرانی خصوصاً درلوازم خانگی بدلیل ذات وفرهنگ تولید کننده در کشور هر آشغالی رو با قیمت گزاف وکیفیت پایین به خلق الله می فروشد.این نمونه از سوءمدیریت وزارت صمت دراشراف ونظارت بر بازاراست
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    20 0
    تا زمانی که بازار رقلبت در صنعت وجود نداشته باشد تولید کننده ایرانی خصوصاً درلوازم خانگی بدلیل ذات وفرهنگ تولید کننده در کشور هر آشغالی رو با قیمت گزاف وکیفیت پایین به خلق الله می فروشد.این نمونه از سوءمدیریت وزارت صمت دراشراف ونظارت بر بازاراست
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    7 1
    وقتی 2 سال قبل بیکباره دستور داده شد اجناس خارجی از جمله سامسونگ و ال جی واردات و فعالیتشون ممنوعه ، تولیدکنندگان داخلی با خیال راحت تو بازار کاملا انحصاری پیش رو گازشو گرفتن و تو اینمدت برخی اجناسشون تا 20 برابر هم قیمتش رسیده . طرف کارخونه داره 100 میلیاردش شده 10 هزار میلیارد هنوز میناله میگه تو قیمتهای فعلی صرف نمیکنه !!! جناب مسئول تاوان این تصمیمات رو مردم مصرف کننده دارن میدن و بس
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    2 4
    شما انتخاب کردید که اینطور زندگی کنید پس اعتراضی نداشته باشید
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    2 1
    من لپ تاپ hp دارم مدل 2005 هنوز کار میکند
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 2
    50 درصد هم ساخت داخل باشد قابل قبوله ولی گارانتی 10 باید داشته باشند
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    1 1
    شرکت داخلی باید گارانتی 10 ساله دهند و گرنه خارجی ازاد شود
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    2 2
    جهود نزول خور
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    5 0
    اینکه واردات را مسدود یا محدود کرده اند تا شرکتهای داخلی جان بگیرند خوب است ولی وقتی نظارت نمی کنند و سازمان استاندارد پیگیر کیفیت اجناس نیست متاسفانه وضعیت بدتر میشه و مردم از جنس ایرانی بدشان می آید و باعث خشم هم میشه .
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    5 3
    چرا از خدمات دولت نمی‌گویید؟ تا امروز میلیون‌ها تن گندم از کشاورز خریده و تسویه کرده و با سیاست افزایش قیمت خرید تضمینی مملکت رو از قحطی نجات داده و قاچاق گندم رو به حداقل رسونده. فکر کنم دلتون برای روحانی تنگ شده. روحانی بعد از اینکه می‌گفت اگر واکسن می‌خواهیم باید اف‌ای‌تی‌اف رو امضا کنیم ،، الان اگه بود می‌گفت اگر گندم می‌خواهیم که قحطی نشه چون پول نداریم گندم بخریم پس باید اف‌ای‌تی‌اف رو امضا کنیم
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    2 2
    یدونه اتو نمیشه خرید! پارس خزر داخلی قیمتش ۱۸۰۰ گوسونیک قاچاقی ۱۲۰۰! با کدوم منطق؟ رانت میدن داخلیا میزنن به بدن
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    4 7
    با مراجعه به اینترنت می توانید ببینید که قیمت بهترین یخچال ساید بای ساید در آمریکا زیر 1400 دلار و قیمت بهترین یخچال فریزر 18 فوت در حدود 600 دلار است. اما در ایران قیمت بهترین یخچال ساخت ایران با قطعات بی کیفیت چینی و ایرانی 1400 دلار است و قطعات آنها پس از خرابی به هیچ عنوان در بازار پیدا نمی شود و عملأ در بسیاری از موارد قابل تعمیر هم نیستند. یعنی دولت ایران مرزها را بسته است و به تولید کنندگان ایرانی اجازه می دهد که بالاترین قیمتهای دنیا را برای بی کیفیت ترین اجناس دنیا از مشتری بلاچاره و بی اختیار بگیرند و آخر سر هم از دولت و مردم و دنیا طلبکار هم باشند و با توهین و تمسخر و طلبکاری همان اجناس بنجل را با منت و ناز و عشوه خرکی تولید کنند. این سر جمع سیاست پشتیبانی دولت از تولیدات ایرانی است. این داستان تلخ و فاجعه بار در همه صنایع و تولیدات تکرار می شود.
    • وطن پرست IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 2
      با مراجعه به اینترنت اینا رو هم ببین (خود تحقیر ی) :هزینه زندگی تو امریکا و تعداد بی خانمان ها و کهنه سرباز های بی سر پناه و بازنشستگان امریکایی که پول بازنشستگی کفاف زندگیشون رو نمیده و ...
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    1 3
    این متن و یک ایرانی خود تحقیر نوشته من و اطرافینم از برندهای ایرانی سال هاست استفاده می کنیم به عینه دیدم که کیفیت و عملکرد این تجهیزات از برندهای خارجی معتبری مثل سامسونگ و ال جی و... بهتر بوده مشرق از شما بعید بود
  • آتیلا IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    1 1
    همش تقصیر آمریکا و صهیونیستهاست
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    5 0
    آکثر قیمت ها بالاتر از مغازه ها هست چون تبلیغ میکنند مردم گول میخورند.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    2 0
    قیمت هاواقعابالا کیفیت خیلی پایین وخدمات پس ازفروش نیز یک ظنز تلخ است
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    4 1
    ما یادمان نرفته چه کسانی به بهانه حمایت از تولید داخل واردات کالای باکیفیت رو ممنوع کردند
  • سجاد IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    انحصار سبب گرانی وحشتناک همه اقلام مورد نیاز مثلا تولید داخل برای مردم کشور نسبت به قیمتهای مشابه آنها آنهم با کیفیت های زبان زد در آنسوی مرزها دارد و این از عجایب است که چه کاسه ای زیر نیم کاسه خوابیده است و به چه بهائی؟
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    1 1
    خیلی گزارش ضعیف و بدون استدلالی بود.فقط یک سری حرفهای کلیشه ای.
  • سهیل IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    1 0
    انحصار طلبان پس از خودرو وارد لوازم خانگی شدند؟
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    1 0
    چرا صنعت ما اینقدر فاسده چرا صنعت ما اینقدر کم کاره چرا صنعت ما گرانه چرا صنعت ما از نخبگان علمی برای تنوع کمک نگرفته
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    کی گفته شما الان یه ۶۵ اینچ سامسونگ ال جی و پاناسونیک و شیامی بسیار مناسبتر از داخلی میخری گارانتی نداره که مهم نیست اینا که دارن چه گلی به سر ملت زدن یا لباسشویی ایوولی میخری ۱۴ تومن بسیار با کیفیت
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    رو قسط چنان سودی میبندن که از صدتا نزول بدتره
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    یخچال سامسونگ هیتاچی و بوش ساید میخری حدود ۷۰ هم قیمت ایرانی خیالت راحته دروغ میگن تقلبی نمیشه تلویزیون و یخچال و... سامسونگ مثل چینی بدرد نخور باشه سریال داره جنس بدنه و کیفیت داد میزنه
  • تورج IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    چه مقاله سطحی و چرتی. بجای محاسبه اقساط و ... دردو دل کرده
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    تولید در ایران مساوی انحصار است و انحصار در ایران مساوی بی جنبه بودن و سو استفاده مثلا اگه لوازم خانگی برند به اینجا رسیدن طرف از ابتدای تاسیس براش پنجاه سال دیگه مهم بوده حتی اگه این دنیا نباشه اینجا زود میخوان جیب گشاد پر کنن وطن و عشق و تعهد و کیفیت کشک یه نمونه سی سال خودرو
  • ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    حمایت از تولید داخلی خیلی خوبه به شرط اینکه سازمان استاندارد جلوی دزدی و جنبل‌سازی سرمایه‌دارها و تجار رو بگیره! در ضمن همون نیروهایی که موشک و ماهواره و هواپیما و میکروسکوپ‌الکترونی و اینجور چیزها رو داخل کشور میسازن باید ماشین و کالاهای مصرفی با کیفیت هم تولید کنن! چون اغلب اوقات اکثر سرمایه‌دارای ایرانی واسه سود بیشتر از حمایت دولت و ارزترجیحی و... سؤاستفاده کرده و جنس بنجل و گرون به مردم میدن و بعد هم ثروت کشور رو یه به آمریکا و کانادا و... میفرستن یا تبدیل به ۶۰ میلیارد دلار ارز خانگی میکنن.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    0 0
    یه فرش هم روی لوازم خانگی میدن! خب اینکه خیلی خوبه. اکنون شما باید از تولید کنندگان حمایت و تقدیر هم بکنید که لوازمی تولید می کنند که فرش سر خوده. ببین چقدر به فکر ما هستن‌. دستشون درد نکنه.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    یادم میاد آن زمان یخچال فیلکو داشتیم که سالها برای ما کارکرد چون ازقطعات ساخت ایتالیا استفاده می شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس