کد خبر 15020
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۱

علي مؤذني گفت‌: نخستين جشنواره تئاتر حقيقت تجميع تمامي جشنواره‌هاي مربوط به ائمه و مفاهيم قرآني است.

به گزارش مشرق به نقل از هنرنيوز، علي مؤذني دبير نخستين جشنواره تئاتر حقيقت در نشست رسانه‌اي اين جشنواره که صبح امروز با حضور مهدي حاجيان مدير امور جشنواره‌هاي نمايشي و سيد عظيم موسوي مسئول کميته شبيه‌خواني در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.
ضمن بيان اين مطلب گفت‌: در سال‌هاي گذشته چند جشنواره ديني برگزار مي‌شود؛ جشنواره‌هايي مثل جشنواره تئاتر؛ رضوي؛ يا تئاتر عاشورايي و جشنواره عدالت و اميد با رويکرد مهدويت. اين توقع به وجود آمد که هر يک از ائمه يک جشنواره که به زندگي و حضور آنها مي‌پردازد داشته باشند. يک جشنوار تئاتر که در کشور برگزار مي‌شود تمامي امکانات نيروي انساني و امکانات مالي تئاتر کشور را درگير مي‌کند بنابراين ما تصميم گرفتيم جشنواره‌اي تدارک ببينيم براي حضور نمايش از ساير اديان که با قرآن و مفاهيم اعلام مخالفتي ندارد، که تجميع تمامي جشنواره‌هاي مربوط به ائمه همراه با مفاهيم قرآني باشد.
وي در ادامه گفت: در ساير جشنواره‌ها گروه‌هاي تئاتر با صرف انرژي و هزينه بسيار کار خود را آماده مي‌کردند و به علت کمبود سالن در تهران امکان بيش از 2 يا 3 روز نمايش را نمي‌يافتند در نخستين دوره جشنواره تئاتر حقيقت گروه‌هاي شهرستان با هماهنگي که انجام داده‌ايم کارهاي خود را در شهرستان خود و شهرستان‌هاي اطراف نمايش مي‌دهند.
در تهران 5 گروه کارهاي نمايشي خود را از 28 آبان اجرا مي‌کنند. تعداد اجرا گروه‌ها در شهرستان 10 اجرا است که در صورت استقبال گروه‌ها اجراهاي بيشتري خواهند داشت.
مؤذني گفت: اجراهاي موفق گروه‌ها مسئولين را براي رسيدگي بيشتر به امکانات تئاتر کشور از جمله تجهيز سالن‌ها تشويق مي‌کند.
دبير نخستين جشنواره تئاتر حقيقت در ارتباط با بين‌المللي بودن تئاتر حقيقت گفت: ابتدا قرار بر بين‌المللي‌بودن اين جشنواره بود ما تماس‌هايي هم با گروه‌هاي خارج از کشور داشتيم اما کار آن گروه‌ها در حوزه ديني چندان مطلوب نبود از سوي ديگر ما بايد ابتدا تکليف‌مان را به لحاظ موضوعي با خودمان مشخص کنيم. بايد کار جشنواره‌هاي ما به حدي برسد که از خارج از ايران تقاضا براي شرکت در اين جشنواره‌ها ايجاد شود نه اينکه ما به دنبال گروه‌هاي نمايشي خارج از کشور براي حضور در جشنواره باشيم. از سوي ديگر بسياري از اين گروه‌ها در همان تاريخ مدنظر ما در ساير کشورها اجرا داشتند. سال آينده سعي بر بين‌المللي کردن اين جشنواره داريم.
مهدي حاجيان مدير امور جشنواره‌هاي نمايشي در ادامه اين نشست در ارتباط با کمک هزينه گروه‌هاي تئاتري در اين جشنواره گفت: رويکرد ما براي حمايت گروه‌هاي نمايشي فراتر از کمک هزينه است. زيرا هدف ما حمايت از توليد است زيرا امسال سال توليد است و تأکيد ما هم بر اين مقوله است سال آينده همين موقع جشنواره‌اي براي اجراي آثار برگزيده در نظر مي‌گيريم. گروه‌هاي تئاتري امسال قبل از اجرا قسط اول هزينه‌هاي خود را مي‌گيرند و پس از اجرا با برآورد هزينه کلي توسط گروه‌ها مابقي هزينه‌ها به آنها داده مي‌شود. سقف حمايت ما از فراخوان بالاتر است. براي اجراي صحنه‌اي 6 ميليون در نظر گرفته‌ايم که اين رقم براي شهرستان‌ها از اين مقدار بالاتر است. ستاد جشنواره با همکاري مرکز هنرهاي نمايشي اين مبلغ را پرداخت خواهد کرد.
حاجيان گفت: برنامه‌هاي اجرا اين جشنواره در تالار مولوي و تئاتر شهر خواهد بود. افتتاح اين جشنواره روز 28 آبان با چند نمايش ميداني و نمايشي است که مکان آن متعاقباً اعلام خواهد شد اين جشنواره به علت ادامه‌دار بودن در طول سال اختتاميه ندارد.
سيدعظيم موسوي دبير کميته شبيه‌خواني نخستين جشنواره حقيقت گفت: نوآوري‌هايي در نخستين جشنواره تئاتر حقيقت داريم که در ابتدا دور از ذهن و نپذيرفتني بود؛ اما با کمي تأمل کاملاً قابل قبول ارزيابي شدند مثل اجراي ماجراي آرش کمانگير به شيوه تعزيه.
وي گفت‌‌: هوشمندي ستاد جشنواره باعث شد که از شرکت‌کنندگان بخواهيم نسخه آثار را به جاي اجراي آن به دبيرخانه بفرستند. زيرا از يک سري موضوعات ما اجراهاي متفاوتي داريم و اين شيوه نگارش متن است که کار را متفاوت مي‌کند. با خواندن اين متون با آثاري برخورديم که در نظر اول به ديده فراخ نگريسته شد اما با کمي تأمل به اين نتيجه رسيديم که نوآوري‌هايي بسيار در خور توجه دارند.
موسوي در ادامه بيان کرد: پس از افتتاحيه هر جشنواره ما با فراز و نشيب‌هايي روبرو مي‌شويم که پيگيري و وقت مطبوعات مي‌تواند به ما کمک کند که مسير درست را در اجراي جشنواره‌ها برويم.
موسوي در ارتباط با نگاه‌هاي جديدي که به تعزيه وجود دارد گفت : قبلاً در ارتباط با اين موضوع قصه گام‌هاي داشتيم اما فراز و نشيب‌هايي که جشنواره و تغيير مديريت مرکز هنرهاي نمايشي به وجود آورد نگذاشت آنچه را که تداوم دارد پياده کنيم. قصه ما اين بود که تمامي آيين‌هاي ايراني را چه آنها که به جشنواره ارتباط دارند و چه آنها که ندارند را پيگيري کنيم اما متأسفانه عملي نشد.
وي در ادامه افزود: متأسفانه دغدغه مسئولين در ارائه فرهنگي ايراني کم است. براي برنامه ثبت تعزيه به عنوان هنر ملي که در دستور کار يونسکو است وزارت ارشاد کمکي به ما نکرد و هزينه‌ها همگي به صورت شخصي جمع آوري شد. من تعزيه ايراني را در مسکو، چين و لندن اجرا کردم و با استقبال بي‌نظيري روبرو شد. متخصصان امور نمايشي در آن کشورها آنچنان با ظرافت و دقت نظر سئوال‌هايي مطرح کردند که برخي از آن سئوال‌ها را من نمي‌توانستم پاسخ بدهم. اگر در اين سئوال‌ها کنکاش شود کمک قابل توجهي به شکل‌گيري تئاتر ملي در ايران مي‌کند.
در پايان ذکر اين نکته لازم است که نخستين جشنواره بين‌المللي تئاتر حقيقت متشکل از بخش‌هاي ذيل است:
الفت : بخش‌صحنه‌اي :
تاريخ ارسال آثار 15/4/89 بود که حدود 15 روز نيز به مهلت آن اضافه شد. در اين تاريخ تعداد 314 اثر به دبيرخانه جشنواره حقيقت ارسال شد که 180 اثر از شهرستان و 134 اثر از تهران بود اعضاي هيأت انتخاب متون اين بخش 6 نفر بودند که 3 نفر آثار شهرستان و 3 نف آثار تهران را مورد ارزيابي قرار دادند.
هيأت انتخاب متون آقايان دکتر سعيد کشن فلاح؛‌سعيد اسدي؛ عليرضا حنيفي؛ داوود کيانيان؛ ميلاد اکبرنژاد؛‌ عبدالحي شماسي و خانم اعظم بروجردي
نتايج خوانش اين متون در تاريخ 15 مهر ماه اعلام شد از 314 اثر رسيده و 32 اثر از کل آثار پذيرفته شد. که 10 اثر از تهران و 22 اثر از شهرستان بود.
هيأت انتخاب آثار تهران : آقايان تاجبخش فنائيان – محمدباقر قهرماني و علي مؤذني
هيأت انتخاب آثار شهرتان : آقايان شهرام کرمي و حسين عاطفي و خانم مريم معترف
از 32 اثر بازبيني شده تعداد 21 اثر انتخاب شده است و تعداد 5 اثر ديگر در حال تمرين مي‌باشند که تا پايان سال پس از ارزيابي هيأت انتخاب اجراي عمومي خواهند داشت.
ب : بخش مجالس شبيه خواني
اين بخش در دو قسمت تنظيم گرديد قسمت اول نوآوران و نوجوانان و قسمت دوم پيشکسوتان تاريخ ارسال نسخ 1/6/89 اعلام شد و با توجه به تمديد 10 روزه 42 اثر از تهران و شهرستان به دبيرخانه تسليم شد که 5 اثر آن براي تهران و 37 اثر ديگر از شهرستان بود، در تاريخ 25/7/89 نتايج آن اعلام گرديد. در 20 اثر اعلام شده 1 کار از تهران و 19 کار ديگر از شرکت‌کنندگان شهرستاني بود. انتخاب آثار بخش شبيه‌خواني را آقايان سيدعظيم موسوي و محمدحسين ناصربخت بر عهده داشتند. که از مجالس فرستاده شده به دبيرخانه جشنواره 6 اثر در بخش تعزيه جوانان و نوآوران و 4 اثر ديگر در بخش پيشکسوتان را انتخاب کردند. اجراي مجالس تعزيه در محوطه تئاتر شهر و تکيه تالار محراب خواهد بود.
لازم به ذکر است برخي از مجالس بنا به تصميم شوراي برگزاري از ميان پيشکسوتان اين عرصه انتخاب و اجرا خواهد شد.
ج : بخش نمايش‌هاي ميداني و آيين‌هاي نمايشي :
تاريخ ارسال آثار بخش ميداني تا 16/5/89 و تاريخ ارسال فيلم‌هاي آيين‌هاي نمايشي تا 15/6/89 بود تعداد آثار ارسال شده بخش ميدان 45 اثر بوده که 13 اثر از تهران و 32 اثر ديگر از شهرستان بود که در قالب طرح ارائه گرديد. و در بخش آيين‌هاي نمايشي 7 اثر از شهرستان ارسال شد. هيأت بازخوان اين بخش آقايان محمود فرهنگ، سيدعظيم موسوي و افشين خورشيد باختري بودند.
اعلام نتايج اين بخش در تاريخ 24/7/89 بود و به طور کلي از اين دو بخش 23 اثر پذيرفته شد که 9 کار از تهران و 14 کار از شهرستان جهت ارزيابي و انتخاب نهايي مورد پذيرش قرار گرفت.
هيأت انتخاب آثار ميداني و آييني: آقايان حسين راضي، محمود فرهنگ و سيدعظيم موسوي
از بين آثار رسيده به دبيرخانه حقيقت 9 اثر انتخاب گرديد و اجراي اين آثار در محوطه تئاتر شهر و محوطه برج آزادي صورت خواهد گرفت.
د : بخش توليد متون و نمايشنامه خواني :
مهلت ارسال آثار اين بخش تا 15/6/89 اعلام شد که با توجه با تمديد مهلت آن 68 اثر فرم تقاضاي حضور را پر کردند. 17 اثر از تهران و 51 اثر از شهرستان بود. هيأت انتخاب اين بخش آقايان عبدالحي شماسي و محمدرضا الوند و سيدعظيم موسوي بودند. پذيرفتگان اين بخش در تاريخ 26/7/89 اعلام شد. 11 اثر از 68 اثر در بخش نمايشنامه خواني پذيرفته شد که 5 اثر از تهران و 6 اثر از شهرستان مي‌باشد.
آثار انتخاب شده در سالن کنفرانس تئاتر شهر خوانش خواهند شد.
در بخش توليد متون آثار متقاضي مورد بررسي قرار گرفته و در مرحله نخست چهار نمايشنامه از سوي ستاد جشنواره و انجمن هنرهاي نمايشي ايران به چاپ خواهد رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس