کد خبر 1500304
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

یکی از مهم‌ترین بخش‌های برق‌کاری ساختمان، سیم کشی کلید تک پل و پریز است. می‌توان گفت که مهم‌ترین استفاده کاربر از برق، معمولاً توسط همین دو مورد انجام می‌گیرد و به همین دلیل، لازم است که کار به‌صورت تخصصی، با دقت کافی و به شکل اصولی انجام شود. در غیر این صورت، احتمال بروز حادثه و آسیب وجود دارد.

در این مقاله، می‌خواهیم نحوه سیم کشی کلید تک پل و پریز را باهم هم مرور کنیم. علاوه‌براین مراحل سیم‌کشی ساختمان و نحوه اطلاع از قیمت سیم برق و تجهیزات مورد نیاز دیگر را بررسی خواهیم کرد. هرچند که این کار باید توسط متخصصان و افراد فنی باتجربه انجام بگیرد، اما داشتن آگاهی از مراحل کار، مزایای بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت.

نحوه سیم‌کشی کلید تک پل و پریز

کلید تک پل و پریز در کجا کاربرد دارند؟

قبل از اینکه به سراغ نحوه سیم کشی کلید تک پل و پریز برویم، بد نیست بدانیم که از این دو بیشتر در چه مواردی استفاده می‌شود و مهم‌ترین کاربرد آن‌ها در کدام محیط‌ها است. از کلید تک پل و پریز می‌توان در هر محیطی استفاده کرد؛ بیشترین استفاده از این نوع کلیدها در حمام، دستشویی، آشپزخانه، انباری و غیره است.

منظور از کلید تک پل در حقیقت همان کلیدهایی است که تنها یک عدد شاسی روی آن‌ها وجود دارد؛ این کلیدها به طور معمول برای روش کردن یک لامپ (برای مثال) به کار می‌روند و البته گاهی نیز ممکن است چندین لامپ را هم‌زمان روشن کنند. از دیگر ویژگی‌های مهم این کلیدها آن است که در ساختار خود، دارای دو عدد پیچ هستند؛ همین ویژگی باعث می‌شود که بتوان آن را از انواع دیگر کلید و به‌خصوص کلید تبدیل، تشخیص داد.

مراحل سیم کشی کلید تک پل

سیم‌کشی کلید و پریزها در هر ساختمان، مراحل خاص خود را دارد. این مراحل همیشه باید توسط افراد متخصص و البته به شکلی کاملاً اصولی انجام شوند؛ بروز هرگونه خطا در سیستم سیم کشی کلید تک پل و پریز، می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

به‌طورکلی، می‌توانیم مراحل سیم‌کشی پریز و کلید تک پل را به شکل زیر شرح دهیم:

  1. اولین مرحله برای انجام این کار، تهیه نقشه است. طرح یک نقشه برای سیم‌کشی، ارتباطی با تعداد کلیدها و پریزها ندارد؛ اتفاقاً هراندازه که تعداد کلید و پریز بیشتر باشد، برای انجام کار به‌صورت اصولی، نیاز به طرح نقشه نیز بیشتر خواهد شد.
  2. حال باید ابزار و وسایل لازم را فراهم کنید. برای این کار، شما نیاز به خرید سیم یا کابل باکیفیت دارید. باید بدانید که کیفیت بالای سیم برق، می‌تواند تضمین‌کننده سلامت و امنیت شما باشد.
  3. اکنون نوبت به سیم‌کشی فرامی‌رسد. در سیم‌کشی کلید تک پل و پریز، معمولاً دو سیم فاز و نول وجود دارد؛ سیم نول مستقیماً از جعبه‌فیوز به لامپ متصل می‌شود. سیم فاز اما مستقیماً وارد کلید می‌شود، سپس بار دیگر از کلید خارج شده و به لامپ متصل می‌شود.
  4. توجه داشته باشید که بعد از برداشتن شاسی روی کلید تک پل، در داخل ساختار آن، دو عدد ترمینال مشاهده خواهید کرد؛ ترمینال قرمزرنگ، برای اتصال سیم فاز است. ترمینال قرمزرنگ باید در زمان نصب، به سمت پایین قرار بگیرد.
  5. بهترین سیم طبق استانداردهای کشوری، سیم یا کابل با مقطع 1.5 است. برای اتصال سیم فاز خروجی به لامپ، ابتدا باید سر سیم را به‌اندازه کافی لخت کنیم و در نهایت به ترمینال سرپیچ لامپ ببندیم. به همین روش، سیم نول را نیز از جعبه‌فیوز به لامپ متصل خواهیم کرد. ترمینال سیم نول، معمولاً با رنگ آبی مشخص می‌شود.

نحوه سیم‌کشی کلید تک پل و پریز

مراحل سیم‌کشی پریز در ساختمان

می‌توان این‌طور ادعا کرد که سیم کشی کلید تک پل و پریز، هر دو به یک اندازه آسان هستند؛ اما بدون شک نحوه انجام آن‌ها به‌صورت درست، بسیار اهمیت دارد. برای سیم‌کشی پریز در ساختمان، می‌توان مطابق مراحل زیر عمل کرد:

  1. در ابتدا باید بدانید که برای سیم‌کشی پریز، سه عدد سیم وجود دارد؛ فاز و نول به‌علاوه سیم اتصال به زمین یا همان سیم ارت. وجود سیم ارت، معمولاً به مدل پریز شما بستگی دارد. برای مثال برند دلند این سیم را برای محصولات خود در نظر گرفته است. (به همین دلیل قیمت کلید و پریز دلند ممکن است از سایر برندها اندکی بیشتر باشد.)
  2. محل اتصال سیم فاز و نول و ارت به‌خوبی روی ساختار هر پریز پیداست؛ سیم فاز با رنگ قرمز (در سمت راست) و سیم نول با رنگ آبی (در سمت چپ) مشخص شده است. سیم ارت هم معمولاً در بین این دو و کمی بالاتر از آن‌ها قرار گرفته است.
  3. اکنون که محل اتصال هر یک از سیم‌ها را می‌دانیم، باید سیم را آماده کرده و در جای خود قرار دهیم. توجه داشته باشید که میزان لخت کردن سیم در این مورد بسیار اهمیت دارد؛ اندازه کم می‌تواند موجب قطعی و زیاد بودن می‌تواند موجب برق‌گرفتگی شود.
  4. بعد از آماده‌سازی سیم هر یک را به محل گفته ‌شده متصل می‌کنیم، پریز را داخل قابل خود قرار می‌دهیم و پیچ‌های آن را سفت می‌کنیم. برای اطمینان از درستی کار، یک وسیله برقی را متصل و پریز را تست می‌کنیم.

نحوه سیم‌کشی کلید تک پل و پریز

خرید کلید تک پل و پریز از دکتر تامین

همان‍‌طور که گفتیم سیم کشی کلید تک پل و پریز، بسیار اهمیت دارد؛ درست به همین دلیل، تنها باید از محصولات باکیفیت و استاندارد استفاده کرد. برای خرید سیم و کابل برق نیز باید به همین شکل عمل کرد و محصولات را از مرجع معتبر تهیه کرد. پیشنهاد ما به شما در این مورد، خرید کلید و پریز دلند و کابل و سیم خراسان افشار نژاد، از وب‌سایت دکتر تامین است.

دکتر تامین یک فروشگاه آنلاین انواع مصالح ساختمانی است و همه تجهیزاتی که برای ساخت و بازسازی یک ساختمان نیاز است، برای شما فراهم کرده است. شما در وب‌سایت دکتر تامین می‌توانید جدیدترین محصولات الکتریکی و قیمت انواع سیم و کابل مانند قیمت سیم و کابل خراسان افشار نژاد را مشاهده کنید. برای مشاهده محصولات، اطلاع از قیمت‌ها و دریافت مشاوره از کارشناسان مجموعه می‌توانید به وب‌سایت «www.drtamin.com» مراجعه فرمایید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس