وام خرید کالای خبرنگاران

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وام پر طمطراق خرید کالای خبرنگاران را سرانجام پس از ۹ ماه از اعلام به مرحله اجرا رساند اما بدون هیچ گونه مزیتی!

به گزارش مشرق، اواخر مرداد ماه ۱۴۰۱ بود که مسئولان وزارت ارشاد و وزارت صمت از اعطای تسهیلات خرید کالا به خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار خبر دادند. این قول مسئولان تا به انجام رسیدن فرآیند اطلاع رسانی و ثبت نام ماهها طول کشید و سرانجام دی ماه سال گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد خبرنگاران و مدیران رسانه‌ای متقاضی بهره‌مندی از وام خرید کالا، تا پایان دی‌ماه فرصت دارند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه جامع رسانه‌های کشور اقدام کنند.

 اعطای وام کالای خبرنگاران پس از ۹ ماه و بدون هیچ مزیتی!

در این اطلاعیه آمده بود که این تسهیلات در مبالغ ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی و برای خرید کالای صرفاً ایرانی با ۵ درصد تخفیف به اصحاب رسانه قابل پرداخت است.

همچنین نرخ سود وام با بازپرداخت سه ساله ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد.

تضامین لازم برای وام ۳۰ میلیون تومانی سفته دیجیتال و برای وام ۵۰ میلیونی سفته دیجیتال به‌همراه یک ضامن کارمند (قراردادی، پیمانی و یا رسمی) و یا نامه کسر از حقوق وام‌گیرنده خواهد بود.

پس از پایان مهلت اعلام شده برای ثبت نام، پیگیری ها از اداره خبرنگاران و وزارت ارشاد با انداختن توپ به زمین وزارت صمت مواجه شد و اعلام گردید اسامی به وزارت صمت ارسال شده و منتظر این وزارتخانه هستیم.

این انتظار چیزی حدود ۴ ماه طول کشید و سرانجام سامانه جامع رسانه های کشور در اردیبهشت ۱۴۰۲ در اطلاعیه جدیدی شرایط دریافت وام خرید کالا را اعلام کرد که در نوع خود قابل تامل و سوال برانگیز بود؛ در نگاه اول شرایط به سود خبرنگاران جلب توجه می کرد؛ "سقف تسهیلات جهاد کالا ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان و حداکثر مهلت بازپرداخت آن از ۳ سال به ۴ سال افزایش پیدا کرد".

اما در این اطلاعیه جزئیات پرداخت وام خرید کالا ویژه خبرنگاران به شرح زیر آمده بود:

نام طرح:

جهادکالا

بانک:

آینده

سود :

۲۳ درصد

مبلغ تسهیلات

۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان

زمان بازپرداخت:

۱۲،۲۴،۳۶،۴۸ ماه

حداکثر زمان بازپرداخت

حداکثر ۴ سال

شرایط و مقررات:

وام گیرنده به بانک بدهکار یا دارای چک برگشتی نباشد.

نوع ضمانت

بر اساس اعتبارسنجی یکی از موارد: سفته، چک صیادی، فیش کسر از حقوق.

مهلت خرید:

از زمان شارژ اعتبار بر روی کارت نقدی به مدت ۳۰ روز

این که سود تسهیلاتی که قبل از ثبت نام ۱۸ درصد اعلام شده و ۴ ماه پس از ثبت نام ۲۳ درصد می شود و حق انتخاب برای خرید کالا منحصر به یک فروشگاه خاص (جهاد کالا) می شود جای تامل دارد؟

وقتی شرایط دریافت تسهیلات با طی کردن و دریافت عادی این تسهیلات که در صورت درخواست خیلی کمتر از ۶ ماه معطلی فراهم می شود و حق انتخاب خرید از فروشگاه‌های بیشتری برای متقاضی فراهم است این سوال پیش می آید وزارت ارشاد دقیقا چه مزیتی در این طرح برای خبرنگاران دیده است؟ آیا از سود تسهیلات کم می شود؟ شرایط ضمانت برای دریافت وام تسهیل می شود؟ چرا فقط خرید کالا منحصر به یک فروشگاه خاص شود؟

در بهترین حالت با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار خرید در پایان ۴ سال چیزی حدود ۱۵۴ میلیون تومان با اقساط حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید بازپرداخت کرد.

 اعطای وام کالای خبرنگاران پس از ۹ ماه و بدون هیچ مزیتی!

نکته مهم تر این که با توجه به تورم موجود در کشور و افزایش قیمت دلار از زمان اعلام خبر دریافت این تسهیلات تا زمان عملی شدن این فرآیند، آیا اعلام بالا رفتن مبلغ تسهیلات آن هم با سود بیشتر مزیت محسوب می‌شود؟ چه بسا ۵۰ میلیون زمان اعلام خبر ارزشی معادل ۱۰۰ میلیون (آن هم در صورت احراز رتبه) دارد.

کاش مسئولات وزارت ارشاد و اداره خبرنگاران پاسخی روشن و قابل توجیه برای این اقدام داشته باشند و در گزارش عملکرد خود اعطای تسهیلات بدون هیچ تفاوتی با دریافت از روال عادی را جزو دستاوردهای موفق خود ندانند و منتی بر سر خبرنگاران نگذارند!

از سوی دیگر در صندوق اعتباری هنر هم که با قشر بیشتری از هنرمندان و اصحاب رسانه در تعامل است، تسهیلاتی با نام وام ضروری قرض الحسنه وجود دارد که طبق اعلام خود صندوق در زمانی کوتاه و پس از اعتبارسنجی در اختیار هنرمندان قرار می گیرد. اما مسئولان وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی اگر در جریان نیستند بدانند که برخلاف نام این وام که مبلغ کمی دارد و برای امور ضروری در نظر گرفته شده است، با گذشت بیش از ۴ ماه از ثبت درخواست در دبیرخانه هنوز خبری از این تسهیلات به اصطلاح ضروری نیست و پیگیری ها از این صندوق راه به جایی نبرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    3 4
    ولشون کنید وام میخوان چیکار. بزارین برن از من و تو و اینترنشنال وام بگیرن این خائنها.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      1 0
      عموجان خواب بودی عافیت باشد وام به خبرنگاران است. آنهایی که شما فکر می‌کنید. سلبریتی‌ها ی خائن هستند که از شبکه‌های مزخرف خارجی پول می گیرند نه وام.
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 1
    اوه اوه ۱۰۰بگیری ۱۵۰پس بدی
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    مشرق جیب کارمنداش خالی شده یکم جرات انتقاد از رئیسی پیدا کرده
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    وام خبرنگاری؟؟ وام ازدواج و تولد فرزند چه خبر؟؟
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 1
    باز خوبه آخر متنتون قبول دارین تو دولتی هستین که تو چند روز ارزش 50 میلیون تومن اینقدر کاهش پیدا می کنه و ارزش پول ملی نابوده.
    • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 2
      بی ارزش شدن پول ملی نتیجه ی کاشت باد توسط دولت تخریب و برداشت طوفان در دولت فعلی است .
  • میر IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    0 0
    ما که هنوز منتظریم بانک آینده زنگ بزنه صندوق هنر هم نهایتا ۱۵ میلیون میده که باید کلی سفته بخری و ... خبرنگاران جاده صاف کن های خوبی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس