کد خبر 1499684
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
نتانیاهو به فکر دیدار با اردوغان

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال مذاکره برای دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه است و مسئولان دفترش ابراز امیدواری کرده‌اند که این دیدار بعد از رضایت دولت آنکارا، طی هفته‌های آتی انجام شود.

به گزارش مشرق، رسانه‌های عبری شب گذشته (پنجشنبه، ۱۵ژوئن) اعلام کردند که مذاکراتی بین تل‌آویو و آنکارا در خصوص سفر احتمالی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه طی هفته‌های آینده در جریان است.

طبق گزارش شبکه صهیونیستی «آی۲۴»، «باراک دیوید»، روزنامه‌نگار سیاسی اسرائیلی فاش کرد که «مذاکراتی بین دفاتر نتانیاهو و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مورد این سفر در حال انجام است».

این رسانه در ادامه نوشت: این اطلاعات پس از تماس تلفنی «الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در روز پنجشنبه با «هاکان فیدان»، وزیر خارجه جدید ترکیه منتشر شده است. بر اساس بیانیه وزارت خارجه تل‌آویو، آن‌ها «اهمیت روابط دوجانبه برای ثبات منطقه و راه‌های توسعه مناسبات را مورد بحث قرار دادند».

شبکه۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داد: مسئولان دفتر نتانیاهو معتقدند که اردوغان با این دیدار با توجه به تلاش‌ها برای آنچه «بازسازی روابط قوی بین اسرائیل و ترکیه» خوانده می‌شود، موافقت خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: این همان چیزی است که «اسحاق هرتزوگ»، رئیس اسرائیل راه را برای آن هموار کرده و اشاره داشت که دفتر نتانیاهو در پشت صحنه «تلاش‌های بی وقفه‌ای برای برگزاری این دیدار انجام می‌دهد». این موضوع را یک مقام کابینه تل‌آویو تایید کرده و گفت که تماس‌ها در این زمینه «به مرحله پیشرفته‌ای رسیده است».

از سوی دیگر، این شبکه صهیونیستب به نقل از منابع دیپلماتیک دیگر نوشت: روند برگزاری چنین دیداری چندان آسان نخواهد بود و اردوغان زمانی به رویکردهای اسرائیل پاسخ مثبت خواهد داد که «متقاعد شود نتانیاهو خبرهای خوبی در خصوص مسائل گازی به همراه خود خواهد آورد».

این گزارش در حالی منتشر شده که نتانیاهو حدود دو هفته پیش با اردوغان تلفنی گفت‌وگو کرد و پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را تبریک گفت؛ کوهن، وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر نیز فوریه گذشته به آنکارا سفر کرده بود.

در پیام تبریک نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اردوغان آمده بود: «تبریک به رجب طیب اردوغان بابت انتخاب مجددش. امید است که روابط بین کشورهایمان همچنان به نفع هر دو کشور بهبود یابد».

پیام تبریک نتانیاهو ساعاتی بعد از پیام تبریک اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی منتشر شد. هرتزوگ هم پیش از او با انتشار سه پیام به زبان‌های عبری، ترکیه‌ای و انگلیسی به اردوغان تبریک گفته و ابراز اطمینان کرده بود که روابط «خوب» این رژیم و ترکیه گسترش خواهد یافت.

تبریک رئیس رژیم صهیونیستی به اردوغان در شرایطی مطرح شده که اسحاق هرتزگ اواسط اسفند ماه ۱۴۰۰ سفری رسمی به آنکارا داشت و مورد استقبال رئیس‌جمهور ترکیه قرار گرفت. رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای صهیونیست خود، سفر رئیس رژیم صهیونیستی به این کشور را «نقطه‌عطفی در روابط» دو طرف توصیف کرده بود.

اخیراً کاخ ریاست جمهوری ترکیه هم اعلام کرده بود که رجب طیب اردوغان طی تماس تلفنی با هرتزوگ و ضمن قدردانی از رژیم صهیونیستی برای ارسال کمک به این کشور در دوران زلزله، تأکید کرده ترکیه همچنان بر تقویت روابط ب اتل‌آویو پافشاری خواهد کرد.

گرمی روابط آنکارا و تل‌آویو از آنجایی بیشتر شد که حدود پنج ماه گذشته، رئیس رژیم صهیونیستی استوارنامه سفیر ترکیه در فلسطین اشغالی را دریافت کرده و در پیامی توئیتری در این باره گفت: «آقای سفیر شاکیر اوزکان تورونلار به اسرائیل خوش آمدید».

وی با یادآوری دیدار سال ۲۰۲۲ با رجب طیب اردوغان در سفرش به آنکارا افزود: «من اطمینان دارم که شما از شنیدن سرود ترکیه در اقامتگاه رئیس‌جمهور (رئیس رژیم صهیونیستی) به همان اندازه که من در سفر رسمی خود به آنکارا در سال گذشته از شنیدن سرود اسرائیل متاثر شدم، متاثر شدید».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 1
    مرز ارمنستان و قفقاز رو عملا از دست رفته بدانید
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    1 0
    اقای اردوغان ما فعلا در دوران پسا تجزیه عثمانی قرار داریم فعلا برو بر سنگ قبر عثمانی گل بگذار و قدرت ایران هزاران ساله را تحسین کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس